Den som bor i bostadsrätt bör kolla det när det är aktuellt eftersom jag antar att det kan skilja sig åt under en given tidsperiod. Jag har för mig att mina kollegor som råkade ut för detta för något år sedan hade LF och/eller Trygg Hansa. Sedan bör ju kolla stadgarna innan man kollar med sitt försäkringsbolag.MathiasS skrev:
Tipset från coachen till den som har tio lägenheter under sig i huset är väl att låta bli att göra det själv. I en villa gör jag det själv alla dagar i veckan, men i ett hus med andra lägenheter i närheten skulle jag nog låta bli, speciellt ett år när det finns ROT-avdrag.joflopp skrev:Den som bor i bostadsrätt bör kolla det när det är aktuellt eftersom jag antar att det kan skilja sig åt under en given tidsperiod. Jag har för mig att mina kollegor som råkade ut för detta för något år sedan hade LF och/eller Trygg Hansa. Sedan bör ju kolla stadgarna innan man kollar med sitt försäkringsbolag.
Suck suck suck...............
Nu måste alla som flyttar in i en BRF alt Hyresrätt gå runt o knacka dörr för att kolla om den kranen som grannen bytte för 18 år sedan har ett kvitto från arbetet gjort av en rörkrökarfirma...
Annars så gäller inga försäkringar!!! Punkt Slut!
Nu måste alla som flyttar in i en BRF alt Hyresrätt gå runt o knacka dörr för att kolla om den kranen som grannen bytte för 18 år sedan har ett kvitto från arbetet gjort av en rörkrökarfirma...
Annars så gäller inga försäkringar!!! Punkt Slut!
Kvitto kan ju vara bra att ha för att visa när renoveringen gjordes. Om den gjordes i fjol så är det ju trist om försäkringsbolaget får för sig att det måste vara minst 10 år sedan. Det kan ju vara det som är orsaken till det stora avdraget.oavvs skrev:
Vissa verkar läsa inlägg som Hin håle läser skriften. Vad har grannens läckande diskmaskin med din försäkring att göra? Rekomendationen som getts är att man läser föreningens stadgar och kollar med sitt försäkringsbolag vad som krävs för att "installera" en diskmaskin i sin bostadsrätt, eftersom det kan finnas restriktioner här. Vad i detta är det som är så svårt att förstå?
Det hela bygger på att end of the day så är allt sådant bullsh..t.joflopp skrev:Vissa verkar läsa inlägg som Hin håle läser skriften. Vad har grannens läckande diskmaskin med din försäkring att göra? Rekomendationen som getts är att man läser föreningens stadgar och kollar med sitt försäkringsbolag vad som krävs för att "installera" en diskmaskin i sin bostadsrätt, eftersom det kan finnas restriktioner här. Vad i detta är det som är så svårt att förstå?
Scenariot jag beskrev är exakt vad som skulle vara konsekvensen för dessa luftparagrafer.
Jag antar att du inte bor eller har bott i bostadsrätt? Annars är det som sagt bara att kolla vad den aktuella föreningen har reglerat i sina stadgar (flertalet, om inte samtliga HSB-föreningar) och vad försäkringsbolaget säger. Gillar man inte sitt försäkringsbolags restriktioner är det bara att leta upp ett annat som inte har dessa i sina avtal.Nimajneb skrev:
När det kommer till grannens läckande diskmaskin är det grannen som får stå för de ekonomiska konsekvenserna. Olika försäkringsbolag (föreningens och drabbade grannars) kommer förmodligen att täcka upp för sina kunder men sedan kräva in sina kostnader från grannen/grannens försäkringsbolag. Det sista är ett antagande från min sida. Vad som dock är helt uppenbart solklart är att ett försäkringsbolag mycket väl kan neka din granne ersättning om det står i försäkringsavtalet att installationen ska vara utförd av så kallad auktoriserad firma och papper (kvitto) på detta saknas. Det finns en anledning till att en köpare av en bostadsrätt är mån om att få papper/kvitto på installationer av exempelvis diskmaskin och tvättmaskin som inte gjorts av föreningens fastighetsskötare.
För övrigt verkar det ha gått rundgång i den här diskussionen...
Som du ser så går det rundgång i ditt eget resonemang.
Kontentan oberoende var man bor, jobbet skall vara korrekt utfört. Då ersätts man oavsätt man har kvitto eller ej.
Handlar det däremot om att renovera ett våtutrymme så kan jag tänka mig att det finns krav på firman som gör jobbet.
Kontentan oberoende var man bor, jobbet skall vara korrekt utfört. Då ersätts man oavsätt man har kvitto eller ej.
Handlar det däremot om att renovera ett våtutrymme så kan jag tänka mig att det finns krav på firman som gör jobbet.
Jag har kollat med mitt försäkringsbolag (LF) vad som gäller för hemmapulad VVS. De svarade "-Det ska vara fackmannamässigt utfört, är det inte det och du får en läcka har du ett problem..." Alltså högre självrisk normalt, eller väldigt låg ersättning.Linnex skrev:
Vidare så sa de att bara för att en fackman utfört jobbet är det inte OK, vanligt med vattenskador där rörisar varit inblandade. Så man kan alltså installera själv och få ersättning vid en skada.
en sak som jag har märkt att många inte tänker på när dem gör ett jobb själv i badrummet det är att dem borrar upp konsoller för tvättställ och element mm fsat det itne är kottlat bakom och det får man inte göra i dag enligt säkervatten utan är det inte kottlat bakom så måste det limmas upp.
sen toaleterna ska man lima inte borra idag. lite tipps bara.
Reglar etc gäller väl bara för Våtzonenoavvs skrev:en sak som jag har märkt att många inte tänker på när dem gör ett jobb själv i badrummet det är att dem borrar upp konsoller för tvättställ och element mm fsat det itne är kottlat bakom och det får man inte göra i dag enligt säkervatten utan är det inte kottlat bakom så måste det limmas upp.
Att toan ska limmas tror jag inte ett smack på, den ska väl skruvas ett stabilt underlag. jag antar det var detta du menade med att borras, lite oklart...
Det står ju hur man ska göra i http://www.sakervatten.se/download/54/Instregler_0710.pdf (kapitel c2 för just toastolen)
Ska man mecka hemma ska man förstås se till att läsa på detta som komplement till monteringsanvisningarna för produkterna man använder.
Dock är det ju inte alltid så lätt att lista ut vad "praxis" är i vissa fall.
Ska man mecka hemma ska man förstås se till att läsa på detta som komplement till monteringsanvisningarna för produkterna man använder.
Dock är det ju inte alltid så lätt att lista ut vad "praxis" är i vissa fall.
Hänvisar man till en källa ska man väl försöka citera någorlunda rätt..MathiasS skrev:
Praxis är väl enkelt... när reglerna blir tvetydiga eller saknas så gäller sunt förnuft.
nej toan ska limmas i dag fick höra av en arbetspolare att det var en röris som skruvade fsat en toastol och när han borrade så gick han igenom något rör antigen avlopp lr va rör men sen någon månad efter jobbet så vart det en stor obehaglig fläck i taket inne i vardagsrummet och det gick till domstol och då sa dem att han skulle ha limamt toan för det är dagens praxis.Nimajneb skrev: