Vad tror ni om att köpa aluminiumrundstång 20mm att använda som bench dogs? Kommer ett 20mm rör glida rakt igenom hålet, eller är det så pass tight att det funkar? Borde gå att tejpa ett par varv med eltejp för att förhindra det om det händer?
Jag hittade (av en slump) en sida som säljer bra material för detta. Finns rör o stång, både i rostfritt, syrafast, stål, mässing och aluminium. Jag tror att dragen rundstång av aluminium är bästa valet. Tror ni det skulle funka? Kan man såga en 20mm rundstång av massiv alu med en vanlig kap/ger såg?
http://ironbill.se/index.php/cPath/175_98_276/sort/2a/page/2
Sidan ovan har en butik bara någon mil härifrån, den har endast öppet på förmiddagen den första lördagen varje månad (vilket råkar vara imorgon). Tyvärr hinner jag nog inte dit imorgon. Fördelen är ingen minimidebitering och ingen frakt.
Jag hittade (av en slump) en sida som säljer bra material för detta. Finns rör o stång, både i rostfritt, syrafast, stål, mässing och aluminium. Jag tror att dragen rundstång av aluminium är bästa valet. Tror ni det skulle funka? Kan man såga en 20mm rundstång av massiv alu med en vanlig kap/ger såg?
http://ironbill.se/index.php/cPath/175_98_276/sort/2a/page/2
Sidan ovan har en butik bara någon mil härifrån, den har endast öppet på förmiddagen den första lördagen varje månad (vilket råkar vara imorgon). Tyvärr hinner jag nog inte dit imorgon. Fördelen är ingen minimidebitering och ingen frakt.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag har borrat 20 mm hål med ett 20 mm stål med bottenskär i handöverfräsen. Ett 20 mm Al-rör (från Bauhaus?) passar bra men glider förvisso rakt igenom ganska lätt. Jag har kapat några stumpar som jag fäst i en bit MDF för att åstadkomma ett flyttbart rakt platt anhåll som jag kan sätta på arbetsytan. Till detta funkar det utmärkt men det behövs alltså något som håller kvar röret så det inte trillar igenom.
Om inte dogsen måste vara runda i toppen är det väl bara att göra ett (icke genomgående) 20mm hål i en topp-platta och epoxilimma fast aluröret så det får en hatt. Ska hatten vara rund kan man väl använda rundstav i lämpligt träslag.
Själv körde jag fram bench dogs i metallsvarven, enkelt, snyggt och smidigt
Själv körde jag fram bench dogs i metallsvarven, enkelt, snyggt och smidigt
Om man vill använda dogsen till linjering så måste man dock limma på "hattarna" med samma precision (eller bättre) som man vill ha. Att svarva fram i aluminium eller trä (ek eller nåt sånt) borde vara bättre eftersom man får automatisk precision i positioneringen - gäller bara att fixa exakt samma diameter förstås...
En plastfot i röränden borde väl vara väldigt enkelt och funka bra http://www.wiberger.se/templates/k.htm
Då kommer man få lite inåtvinkel på köpet vilket väl är bra då ämnet man spänner fast hindras att poppa upp.
Då kommer man få lite inåtvinkel på köpet vilket väl är bra då ämnet man spänner fast hindras att poppa upp.
Jag tänker kapa alu-rör i decimeterlånga bitar och borra ett genomgående hål ett par cm från ena änden. Genom det hålet sticker jag en bit gängstång och drar en mutter på bägge sidor om röret, på så vis kommer röret att hänga i hålet på gängstången. Man får bara vrida röret så att inte ämnet går emot gängstången utan sidan på röret.
Är man riktigt ambitiös gängar man hålet på röret och slipper muttrarna.
//Ronnie
Är man riktigt ambitiös gängar man hålet på röret och slipper muttrarna.
//Ronnie
Utmärkt idé. Men är inte M20 exakt 20mm i diameter? Finns väl bultar som är släta den första biten?badtastex skrev:
Tycker det borde fungera hyfsat att linjera mot också eftersom dom borde vända den släta sidan mot stycket som pressar mot dom? Enda nackdelen är väl att dom är av stål, om man skulle råka sätta sågen eller fräsen i dem.
Just nu använder jag vanliga 20mm VP rör. Fungerar riktigt bra och är nästan helt utan glapp. De är ju dock för klena för att pressa rejält mot.
Jag är inte säker på att min skiva följer standard eftersom den inte är från Festool men de här M20 bultarna går i med lite glapp och dogsen jag köpte från känd forummedlem var lite tighta så jag fick fixa dem i svarven på jobbet. Bultarna ag använde på bilden är släta närmast skallen (~30mm) och kanske skulle de vara lite mindre glappa om man bara hade gängor (jag har inte tillgång till så många olika M20 prylar). 
Enda problemet är att toleransen är ganska stor på materialet (aluminium), ±0,5 så ska man inte svarva dem så får man vara beredd på att det skiljer en del.vectrex skrev:Vad tror ni om att köpa aluminiumrundstång 20mm att använda som bench dogs? Kommer ett 20mm rör glida rakt igenom hålet, eller är det så pass tight att det funkar? Borde gå att tejpa ett par varv med eltejp för att förhindra det om det händer?
[länk]
Var får man tag i M20 bult, blankförzinkad eller rostfri?badtastex skrev:Jag är inte säker på att min skiva följer standard eftersom den inte är från Festool men de här M20 bultarna går i med lite glapp och dogsen jag köpte från känd forummedlem var lite tighta så jag fick fixa dem i svarven på jobbet. Bultarna ag använde på bilden är släta närmast skallen (~30mm) och kanske skulle de vara lite mindre glappa om man bara hade gängor (jag har inte tillgång till så många olika M20 prylar).![]()
Kollat runt lite och de flesta byggvaruhandlare har upp till M12 men inte större.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden