Hej!
Jag håller på med strandskyddsdispens. Kommunen och Länsstyrelsen har dock olika uppfattning kring vilket som är vår hemfridszon. Kommunen hävdar att hela vår tomt är i anspråkstagen och därmed vår hemfridszon då den är avstyckad innan 1975 då lagen kring strandsskyddsdispens kom. Länsstyrelsen är så klart av annan uppfattning.
Någon som har erfarenhet från denna frågar och kanske något mål eller liknande man kan hänvisa till för att få hela vår tomt som hemfridszon?

//ME
 
Ladda gärna upp Tomtkarta, beskrivning på vad ni vill bygga och LS skrivelse så det blir enklare att förstå.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Kan vara så att kommunen formulerat beslutet klent, om de bara anger pga av när den är avstyckad innan strandskyddet så är det inte så konstigt att LST är lite knöliga. Men i regel brukar man ju göra platsbesiktningar innan dispens beslut eller har de inte gjort en sådan med all dokumentation bilder mm
 
Att fastigheten är avstyckad före 1975 tror jag inte har så mycket med saken att göra. Mer än att det är lite av förutsättningen för att överhuvudtaget få ha en tomt där.

Man skiljer på fastighet och tomt. Tomten är det område där du har hemfridzon. Beroende på hur stor din fastighet är, så kan det vara hela fastigheten, eller en del av den. Det finns inge nexakt vetenskap om hur stor hemfridzonen kan vara. Men det brukar anges att den är minst 10m runt ett bostadshus och kan vara uppmot 30m. Större områden kan bara i speciella undantagsfall anses vara hemfridzon.

Men det som styckas av när du skapar en tomt är en fastighet. Inom den fastigheten har du din tomt. Att fastigheten är avstyckad före ett visst datum poåverkar inte hur stor del av den som kan anses vara hemfridzon.
 
  • Gilla
Nils Terminus och 1 till
  • Laddar…
Ludvikamasen Ludvikamasen skrev:
Hej!
Jag håller på med strandskyddsdispens. Kommunen och Länsstyrelsen har dock olika uppfattning kring vilket som är vår hemfridszon. Kommunen hävdar att hela vår tomt är i anspråkstagen och därmed vår hemfridszon då den är avstyckad innan 1975 då lagen kring strandsskyddsdispens kom. Länsstyrelsen är så klart av annan uppfattning.
Någon som har erfarenhet från denna frågar och kanske något mål eller liknande man kan hänvisa till för att få hela vår tomt som hemfridszon?

//ME
Använder sig Lst av benämningen hemfridszon? Det brukar göras en tomtplatsavgränsning i strandskyddsärenden. Tomtplats behöver inte vara densamma som fastigheten. Har ni fått dispens beviljad av kommunen och avslag hos Lst?
 
M MetteKson skrev:
Använder sig Lst av benämningen hemfridszon? Det brukar göras en tomtplatsavgränsning i strandskyddsärenden. Tomtplats behöver inte vara densamma som fastigheten. Har ni fått dispens beviljad av kommunen och avslag hos Lst?
Kommunen tycker att tomtplatsavgränsningen skall sammanfalla med fastighetsgränsen vilket inte Lst håller med om. Som jag förstår det så grundar kommunen detta på att fastigheten är avstyckad för 1975 då reglerna om strandskydd trädde i kraft.
Dokumentutdrag om strandskyddsdispens för nybyggnation av fritidshus, med beslut från miljö- och byggnadsnämnden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ludvikamasen Ludvikamasen skrev:
Kommunen tycker att tomtplatsavgränsningen skall sammanfalla med fastighetsgränsen vilket inte Lst håller med om. Som jag förstår det så grundar kommunen detta på att fastigheten är avstyckad för 1975 då reglerna om strandskydd trädde i kraft.
[bild]
Är det en stor fastighet det rör sig om? Finns det några byggnader på platsen idag? Vad skrev Lst i sin motivering? I kommunens skrivelse står ingen motivering kring avstyckningen -75, men den typen av avstyckning var lättare att få igenom innan strandskyddet trädde i kraft.
 
M MetteKson skrev:
Är det en stor fastighet det rör sig om? Finns det några byggnader på platsen idag? Vad skrev Lst i sin motivering? I kommunens skrivelse står ingen motivering kring avstyckningen -75, men den typen av avstyckning var lättare att få igenom innan strandskyddet trädde i kraft.
Fastigheten är på totalt c:a 4000 m2. Det finns ett gammalt fritidshus på c:a 25 m2 och 3 mindre uthus. Dessa är byggda i slutet på 50-talet. Området är markerat som LIS-område.
Lst säger att enligt praxis är inte en genomförd fastighetsbildning bindande för att hela fastigheten får tas i anspråk som tomt.
 
Ludvikamasen Ludvikamasen skrev:
Fastigheten är på totalt c:a 4000 m2. Det finns ett gammalt fritidshus på c:a 25 m2 och 3 mindre uthus. Dessa är byggda i slutet på 50-talet. Området är markerat som LIS-område.
Lst säger att enligt praxis är inte en genomförd fastighetsbildning bindande för att hela fastigheten får tas i anspråk som tomt.
Är det strandfastighet? Anser Lst att den nya byggnaden skulle ligga utanför det som de anser vara tomtplats? Om hela fastigheten är 4000 kvm skulle det bli en stor tomtplats. Skulle det nya huset placeras nära de äldre?
Det är lite svårt att göra en bedömning utan karta och resonemanget Lst för i sitt avslag. (Du behöver ej svara på alla mina frågor om det känns för personligt, ställer dem för att jag tycker detta är intressant).
 
Jag uppfattar det som att kommunen inte har givit någon motivering till hur tomtplatsavgränsningen ska göras och varför den ska omfatta hela fastigheten. Att det är en äldre fastighetsgräns är inte en motivering som bygger på några godtagbara grunder och 4000 låter mycket för ett fritidshus om det inte finns några speciella omständigheter.

Så det är nog rätt av Lst att vara kinkig så länge det inte kommer fram något bra skäl som motiverar att ge så mycket.

Kan det vara så att marken är ianspråktagen inom hela fastigheten redan innan 1975, men kommunen har skrivit så oklart att det inte framgår att det var så de tänkte?
 
Måste vara en miss där de inte motiverat varför det är hela fastigheten som är anspråkstagen. Men om det bara fanns lite småbyggnader på fastigheten har jag svårt att se att hela 4000kvm är ianspråkstaget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.