Claes Sörmland
C civilingenjören skrev:
Intressant fråga, men det verkar konstigt om ett beslut om att bevilja statsbidrag skulle ge ett ökat intrång på en fastighet, i synnerhet en bostadsfastighet med hemfridszon.

Det borde vara enbart anläggningsbeslutet som avgör intrångets omfattning, det vill säga att alla delägare får rätt att nyttja hela anläggningen (inklusive de vägsträckor som går över tomter). Skulle sedan ett beslut om statsbidrag kunna öka intrånget så att hela allmänheten får ta väg över tomterna? Blir tomtägarna sakägare? Har de rätt till ersättning för det ökade intrånget? Kan de överklaga?
Anläggningsbeslutet avgör intrånget på fastigheten. Beslutet gällande driftsbidrag hos Trafikverket är en möjlighet att ta emot ersättning i efterskott i utbyte mot bland annat att vägen har hållits öppen för allmän trafik. Beslutet öppnar alltså inte vägen för allmän trafik, beslutet gäller ett driftsbidrag i efterskott.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Bra kartgräv som vanligt. (y)

Vi måste nog ta upp frågan att kommunen fattade ett dåligt/felaktig/olagligt beslut när hela TS fastighet definierades som tomtplats. Det betyder inte nödvändigtvis att det inte gäller, bara att det aldrig borde fattats med mindre än att vägen först flyttats.

Alla tre fastigheterna som korsas av vägen borde bara ha hemfridszon på hemsidan av vägen. Detta för att bortomliggande fastigheter ska kunna utnyttja vägen.

Länsstyrelsen konstaterar ju i sitt svar bara att det inte är då i TS fall, men låt oss anta att det är likadant för alla tre. Hur ska TS då ta sig till och från sin fastighet? Enkom med båt? Och om svärmodern säljer sin fastighet, hur ska den då angöras om TS hatar den nya grannen?

Nej, så här ska det inte vara. Kommunen har gjort fel och en generell diskussion kan egentligen bara föras om hur TS eventuellt kan bli av med tomtplatsdefinitionen av hela fastigheten – kan t.ex. ägare av svärmoderns fastighet tilltvinga sig servitut på vägen och därmed få den felaktiga tomtplatsavgränsningen ändrad, eller skulle det vara en för stor börda på TS fastighet varvid alternativet med en omdragen väg över skogsfastigheten skulle få väljas istället?

Nissens
V vinteg skrev:
Det är klassat som hemfridszon. Har papper på det.
Lägg gärna upp det pappret här.

F Falckman skrev:
Allemansrätten är visst reglerad i lag, delar av allemansrätten är till och med grundlag sedan 1994 se 2:15 Regeringsformen och 7:1 Miljöbalken. Däremot bygger stora delar av allemansrätten på sedvänja.

Vad gäller vägen är det en svårare bedömning, i det här fallet skulle jag dock tro att den inte ingår i hemfridszonen eftersom vägen är den enda väg som finns på ön vilket bör betyda att allmänheten har rätt gå längst med den med hänvisning till att vägen förmodligen alltid nyttjas för passage. Däremot torde allmänheten inte ha rätt att t.ex. fika eller tälta längst med vägen. Är vägen samfälld är det under inga omständigheter så att den hemfridszon sträcker sig över vägen, nu verkar den dock vara enskild, men det är något oklart eftersom du också talar om servitut och ga (vilket får mig att fundera på om du syftar på ett så kallat andelsservitut, d.v.s. ett vägservitut som upplåtits i en fastighets andel i en samfälld väg). Teoretiskt kan även vägen vara en så kallad outredd samfällighet, d.v.s. en samfällighet som inte syns i den digitala registerkartan men som redovisas i gamla akter, t.ex. en laga skiftesakt.

Om platsen anses vara tillgänglig för allmänheten behöver du vidare tillstånd för kameraövervakningen. Om du inte har ett sådant skulle jag ta bort kameran eftersom du annars riskerar att ägna dig åt lagbrott. T.ex. om kameran kan filma stranden och vattnet är den definitivt ett potentiellt problem för dig. Alldeles oavsett om vägen anses vara tillgänglig för allmänheten eller inte.

Naturvårdsverket har några skrifter som kan vara av intresse för dig:
[länk]
[länk]
Jo, det är en Privat väg (enskild).

Naturvårdsverket-
Men allemansrätten i sig är ingen lag, och inte i någon lag står det vad allemansrätten innehåller.
Sedan 1994 är allemansrätten inskriven i grundlagen.

Allmänhetens rätt har alltså numera (sedan 1994) stöd i grundlagen. Men inget sägs om vad den rätten närmare är för något.

2015 gick Länsstyrelse igenom hela förrättningen samt vissa andra dokument och slog fast att allmänhet ej får beträda vägen som går över vår tomt.
Jag liter på dem ;-)

A ArneTW skrev:
Varför inte bita i det sura äpplet och dra om vägen?

Ser ju ut att finnas plats "innanför" tomterna...

Som det är nu kommer det vara ett evighetskrig mot nyfikna/turister/allmännhet.

Det är lätt gjort att springa och spana och jaga efter löst folk hela livet istället för att njuta av en fantastisk tomt och läge.

Det finns inga lyckliga rättshaverister även om de har rätt...

Tack för roligt inlägg!
Det är absolut inget stort problem med besökare. Men en gång så var det en man o kvinna som passerade medans vi satt o fikade på verandan. Han gick lite för långt, plockade blommor o gav till kvinnan. Det borde han inte ha gjort ;-) Bad iaf om ursäkt o sa - Jag är förälskad o ville ge en blomma ;-)

D Daniel 109 skrev:
Jag kan inte tänka mig att den vägen får driftsbidrag. Men det stämmer att vägen måste vara öppen för allmänheten om så är fallet.
Danile,
Rätt, inget statsbidrag för då kan vem som helst nyttja vägen.
Vägens underhåll, vilket är ganska omfattande då markunderlaget är dåligt, sköter vi själva. Det tillsammans med brounderhåll kostar en hel del som ska delas på 10 deltagare.
Vinter är kostsam med tanke på plogning o viss sandning. Det är 4-hjulsdrivet som i första hand gäller på vinter.

Min amatör-mässiga reflektion, om vi utgår från att TS har rätt, vad har det för praktisk inverkan i verkligheten?

Troligtvis är kamera övervakningen fortfarande inte laglig eftersom passerande till fastigheten som har servitut filmas.

Folk i allmänhet kommer säkerligen tolka skylten som ännu en jävel som försöker sätta sig över allemansrätten, även om det i detta fallet är fel, och därför skita i skylten. TS kan ju ringa polisen och be dem avlägsna störningen, men lär i praktiken aldrig inträffa. TS kan gå ut och be dem avlägsna sig, men tror inte hemfridszon är tillräcklig för att åberopa nödvärnslagen och fysiskt tvinga bort någon, tolkar det som att det måste vara inuit huset.

Tror heller aldrig att någon skulle bli dömd för intrånget, för skulle inte gå att bevisa uppsåt då dret känns fult naturligt att utgå från att skylten i fråga inte är laglig. (och om någon skulle bli dömd, vad är straffvärdet?)

Så kontentan blir, att i praktisk mening så är vägen inte hemfridszon, och man måste nog lära sig leva med det, oavsett vad som finns in andra dokument. Enda lösningen som jag ser är att söka bygglov för att bygga en hög mur runt fastigheten.

• Haha
vinteg
  • Laddar…
Jag fick lov att kolla startinlägget igen...

Svaret på frågan är: Ja, folk får befinna sig strax utanför hemfridszonen.
Det är det som är själva defintionen...

Det har utkämpats många fejder...

Det är därför det finns staket/häckar/träd/buskar osv osv.

/ATW

Hej alla som tagit sig tid!

Grundfrågan är lagd till Länsstyrelsen, 3 olika handläggare. Ingen vågar svara! Blivit ombedd att hänvisa frågan till jurist på Länsstyrelsen men får ingen mail adress, namn eller telnr. De avslutar därmed min fråga.

Rotar vidare och återkommer med ny tråd om jag någon gång får svar på frågan. Behövs bara få tag i någon som vågar svara!

Frågan om vägen på vår fastighet/tomt som är klassad som hemfridszon har tagits till höga höjder.

Har därför plockat fram fastighetsbildningen 1996 och läser:
”Det avstyckade området omfattar endast mark som redan före avstyckningen utgör tomtmark och som är undantagen allmänhetens fria tillträde.”
Väg fanns vid avstyckning.

Länsstyrelsens granskning 1996:
Vad gäller strandskyddsfrågan ligger husen så nära stranden att hemfridszon torde gälla redan idag.”

Till detta så har vi Länsstyrelsens skrivning 2015 efter att jag villa ha frågan provad:
”…..beslut om tomtplatsavgränsning, inte upplåta den för passage av någon, inte ens era grannar, såvida det inte finns något servitut som tillåter passage.”

Kan det faktum att hela ön med vägnät tidigare var privatägd innan avstyckning spela roll?

Jag vet inte men hoppas på att vi har ett avslut på frågan som från början var en helt annan ;-)

Kan vi ta följande istället?
Jag har svårt att svälja att om ett antal människor gör en väg på sina ”ägor” för att få sitt liv att fungera så ska allmänheten ha tillgång till den!
Förstår inte detta!

Jag skulle inte gå eller mindre åka bil där!

V vinteg skrev:
Jag har svårt att svälja att om ett antal människor gör en väg på sina ”ägor” för att få sitt liv att fungera så ska allmänheten ha tillgång till den!
Förstår inte detta!

Handlar väl att om vägen används av flera olika fastigheter så är den per definition inte hemfridszon, och därmed har allmänheten lika stor tillgång att gå där som t.ex ute i skogen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
V vinteg skrev:
Hej alla som tagit sig tid!

Grundfrågan är lagd till Länsstyrelsen, 3 olika handläggare. Ingen vågar svara! Blivit ombedd att hänvisa frågan till jurist på Länsstyrelsen men får ingen mail adress, namn eller telnr. De avslutar därmed min fråga.

Rotar vidare och återkommer med ny tråd om jag någon gång får svar på frågan. Behövs bara få tag i någon som vågar svara!

Frågan om vägen på vår fastighet/tomt som är klassad som hemfridszon har tagits till höga höjder.

Har därför plockat fram fastighetsbildningen 1996 och läser:
”Det avstyckade området omfattar endast mark som redan före avstyckningen utgör tomtmark och som är undantagen allmänhetens fria tillträde.”
Väg fanns vid avstyckning.

Länsstyrelsens granskning 1996:
Vad gäller strandskyddsfrågan ligger husen så nära stranden att hemfridszon torde gälla redan idag.”

Till detta så har vi Länsstyrelsens skrivning 2015 efter att jag villa ha frågan provad:
”…..beslut om tomtplatsavgränsning, inte upplåta den för passage av någon, inte ens era grannar, såvida det inte finns något servitut som tillåter passage.”

Kan det faktum att hela ön med vägnät tidigare var privatägd innan avstyckning spela roll?

Jag vet inte men hoppas på att vi har ett avslut på frågan som från början var en helt annan ;-)

Kan vi ta följande istället?
Förstår inte detta!

Biltrafik kan man ju förhindra men allemansrätten gäller ju oavsett om där finns en väg eller inte.

A ajn82 skrev:
Handlar väl att om vägen används av flera olika fastigheter så är den per definition inte hemfridszon, och därmed har allmänheten lika stor tillgång att gå där som t.ex ute i skogen.
Men! Det är väl ändå vår egen väg?
Sen, hemfridsfrågan är vidimerad och klar så onödigt att fortsätta hobbyspekulera.

harry73
Sätt en grind, du behöver inte stänga den. Blir det för mycket folk, stäng grinden!
Rapportera om ett år om det funkade

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
V vinteg skrev:
Men! Det är väl ändå vår egen väg?
Sen, hemfridsfrågan är vidimerad och klar så onödigt att fortsätta hobbyspekulera.
"vår" är problemet här, om "vår" innefattar flera fastigheter så har ju per definition personer utanför hemmet tillgång till vägen, och man kan därmed inte anse sig störd av att folk befinner sig på den.

Du sa tidigare att ön var en stor fastighet som styckats av, hade den fortfarande varit en fastighet tror jag läget varit annorlunda.

Vägen är hemfridszon, det har du ju papper på. Samtidigt är en enskilds presumtion att en genomgående väg är något man har rätt att gå på rimlig, då det är det normala.

Vill du hindra folk från ett normalt beteende måste du tydligt signalera att det andra väntar sig gäller faktiskt inte gäller. Det kommer dock vara svårt, eftersom att det inte är ovanligt med markägare som försöker stänga vägar för allmänheten trots att den har tillträde. En skylt av slaget ”privat område, all passage förbjuden” kan därför rent av motverka sitt syfte.

Ett högt, ogästvänligt staket med låsta grindar funkar säkert, men vem vill ha det?

Jag har inget bra svar på vad du borde göra, utsn ställer istället motfrågan: är det verkligen ett problem som måste lösas?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.