5 641 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Hembyggd fönsterfläkt
Som många andra tycker jag att värmen är trevlig, men att det börjar bli lite för bra och skulle vilja ha lite svalka på nätterna för att kunna sova.
En idé är att bygga en egen fönsterfläkt genom att sätta en fläkt i nätfönstret i sovrummet för att få extra drag på kvällar och nätter. Vad som då skulle behövas är en ganska stor fläkt, uppåt 500mm i diameter med lågt varvtal för låg ljudnivå och smal profil för att passa i nätfönstret och låg vikt. Den ska så klart vara 230V och billig för det är bara ett tillfälligt hobbyprojekt där jag testar om det funkar.
Snälla, är det någon som vet var jag lätt kan få tag på en sådan fläkt lite snabbt? Jag har googlat, men hittar inget, det enda är en högvarvig fläkt som nog skulle låta som en flygplansmotor.
En idé är att bygga en egen fönsterfläkt genom att sätta en fläkt i nätfönstret i sovrummet för att få extra drag på kvällar och nätter. Vad som då skulle behövas är en ganska stor fläkt, uppåt 500mm i diameter med lågt varvtal för låg ljudnivå och smal profil för att passa i nätfönstret och låg vikt. Den ska så klart vara 230V och billig för det är bara ett tillfälligt hobbyprojekt där jag testar om det funkar.
Snälla, är det någon som vet var jag lätt kan få tag på en sådan fläkt lite snabbt? Jag har googlat, men hittar inget, det enda är en högvarvig fläkt som nog skulle låta som en flygplansmotor.
Tack för tips och råd. Jag har funderat på att köpa en bordsfläkt och ett litet bord att ställa det på, men jag är tveksam om det blir särskilt effektivt då den skulle suga mesta luften inifrån och det blir trångt. Jag gillar inte heller golvstående apparater, de är bara i vägen när man städar och jag vill att det går att stuva undan effektivt större delen av året när jag inte använder den.
Plocka delar från en bordsfläkt jag jag också tänkt på, men är rädd att det blir klumpigt, särskilt som jag behöver plocka i och ur det två gånger om dagen och skulle vilja ha en fyrkantig ram att montera mot nätfönstret.
Jag drömmer om en stor variant av den typ av fläktar som sitter i mitt datorchassi, fast 230V
Plocka delar från en bordsfläkt jag jag också tänkt på, men är rädd att det blir klumpigt, särskilt som jag behöver plocka i och ur det två gånger om dagen och skulle vilja ha en fyrkantig ram att montera mot nätfönstret.
Jag drömmer om en stor variant av den typ av fläktar som sitter i mitt datorchassi, fast 230V
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Finns liknande fläktar i större format för diverse kylare i bilar och maskiner, se länk nedan. Men de behöver 12 alt 24 VDC så du får använda en transformator med tillräcklig effektkapacitet.
https://www.amazon.com/Flex-lite-11624-Reversible-Electric/dp/B004KV2HE2
https://www.amazon.com/Flex-lite-11624-Reversible-Electric/dp/B004KV2HE2
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
En vanlig takfläkt borde väl se till att det är någorlunda svalt? Annars får du väl sätta en datorfläkt i dörren (eller någon annanstans) så att den suger in luft från fönstret. Krångligt att montera fläkten i fönstret ändå 
Tack! Det är det som kommit närmast vad jag vill ha, det borde väl gå att hitta någon som inte är lika högljudd som kylfläkten på min bil. Får leta efter en transformator som räcker till bara.Chaly skrev:
En AC vore ett alternativ, men känns onödigt då nattemperaturen är lagom låg bara jag kan få in den i huset och dessutom vill jag ha så lite som möjligt att stuva undan då det inte används. Jag har idag ställt fönster öppna för korsdrag och det funkar bra när det blåser, men det gör det inte alltid. Jag har provat att ställa köksfläkten på, men det gör ingen skillnad, så det behövs något som öser på med rätt många kubik i timmen.
Har tänkt precis som du, att oftast är utomhusluften rätt behaglig temperatur när man går och lägger sig, även om det är alldeles för varmt i rummet efter dagens värme. Och den luften vill man ju gärna få in på ett smidigt sätt, i tillräckligt stor mängd... Hur gick det med ditt projekt?Q Qvanten skrev:Tack! Det är det som kommit närmast vad jag vill ha, det borde väl gå att hitta någon som inte är lika högljudd som kylfläkten på min bil. Får leta efter en transformator som räcker till bara.
En AC vore ett alternativ, men känns onödigt då nattemperaturen är lagom låg bara jag kan få in den i huset och dessutom vill jag ha så lite som möjligt att stuva undan då det inte används. Jag har idag ställt fönster öppna för korsdrag och det funkar bra när det blåser, men det gör det inte alltid. Jag har provat att ställa köksfläkten på, men det gör ingen skillnad, så det behövs något som öser på med rätt många kubik i timmen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
