Hej,

Vet inte om detta ska ligga här eller under ekonomidelen men testar här.

Ska renovera badrum så jag kommer nog att återkomma med fler frågor men just nu är jag lite konfunderad över den första prisindikationen jag fått.

Har bla. fått pris enligt nedan:

För golvet.
Ca 750:-/kvm för tätskikt golv (jobb och material)
Har förstått att det är någon sorts matta som tydligen är dyrare lösning men ska vara bättre (än vad då?)
Ca 1m2/timme för klinkerläggning, dvs ca 500:-/kvm
Ca 500:-/kvm för flytspackling (jobbet)
Ca 650:-/kvm för flyspackel (material)

Blir ju ca 2400/kvm.

För väggen.

Ca 550:-/kvm för tätskikt vägg (jobb och material)
Ca 500:-/kvm för kakling

Blir ca 1050:-/kvm

Kan det vara riktigt? Vi ska lägga slangar för golvvärmen i flytspacklet.
Rummet är ca 14 m2 golv, 45 m2 vägg.

Har som sagt en massa frågor men detta var de första kostnaderna som jag tyckte såg dyra ut. Golvet, 2400:-/kvm och då har jag inte ens köpt klinkret än...

Någon som har en känsla för detta?

MVH//Johan

badrum är det dyraste du kan göra på ditt hus skulle jag säga. Bara materialet kostar skjortan upptäcker jag då jag precis gjort mitt eget badrum. Ta in offert från fler firmor och jämför. Men räkna på 300-400:-/tim för jobbet plus material.

Jag kom under 100000:- för våra 2 nya badrum inkl allt, 14m2 + 6m2 matta på golv och vägg kakel möbler ja allt. då är det 2 duschar i stora badet 1 st bubbelbad, lilla 1 dusch. låter för jävla dyrt tycker jag! plattsättaren tog 250kr m2 mattläggaren tog 37000:- då köpte jag kaklet av han oxå! har papper på tätskikt!

Jo jag har ju förstått att det är dyrare än man oftast tror men tyckte just att det var så många kostnader som las på golvet. Var mest intresserad om det gick att få en snittkostnad per m2 för de olika golvjobben som jag nämnde i början. Pris per timme går ju ofta att få fram.

Låter det rimligt med tex material för flytspackel ca 650:-/m2 och sen ytterligare 500 (ca en timme per m2) för själva spacklingen. Och då har jag ju nsom sagt inte ens börjat med tätskikt och kakling...

för flytspacklingen så är det stor skillnad om det är betonggolv eller träbjälklag
ska det dessutom vara elgolvvärme så är det (oftast) en extra resa (Primer första resan, armering andra resan, elslinga, tredje resan flytspackling)
Grovt räknat så kostar flytspacklet mellan 300-400:-/m² om det är träbjälklag +armering +primer +jobbet (för elslinga alltså, vattenburet blir kanske det dubbla)

kolla flera firmor får du samma priser från närområdet, kolla med firmor längre bort.

Jag tror inte att det är så givande att titta på kvm priser för arbetet i badrum. Ett skäl till att det är dyrt är att det är många moment, med torktider. Det blir då mycket ställtid, resor osv. Som inte påverkas av hur stor yta det gäller.

Om du tar klinkersättningen ex. när väl material är inburet, fixet blandat osv. så tror jag att själva plattsättningen snarare ligger på 10 - 15 minuter per kvm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.