Hej
Nu står jag och min fru inför vårt sista renoveringsprojekt och med tanke på valt forum är det givetvis vårt kök det gäller!
Vi kommer riva ner alltsammans och bygga upp ett Ikea kök, det är i alla fall tanken!
Vi är rätt gröna när det gäller sådana här renoveringar, så jag har lagt ut bilderna på hur vi just nu tänker att det skulle bli.
Det lutar åt dom vita Lidingö-luckorna och en massiv Ek bänk, sen ska vi köpa nya vitvaror som ska vara rostfria till färgen. Ugnen och hällen (induktion) och ev. fläkten tänkte vi köpa på Ikea, med tanke på 20 % rabatten så borde det ju löna sig. Men kyl och frys får vi vända oss till någon annan för Ikea har inga som vi tycker håller måttet.
Vad för slags golv vi ska ha vet vi inte, men köket och matplatsen fortsätter ut i vardagsrummet där vi har ekparkett. På väggarna runt bänken blir det nog något kakel och övriga väggar kommer att tapetseras.
Givetvis så har vi lite funderingar/frågor som vi hoppas att ni alla där ute kanske kunde hjälpa oss med.
1. Hur är kvalitén på Ikeas (Whirlpool) vitvaror?
2. Hur är Ikea leveranstider, behöver man beställa något extra tidigt eller har dom det mesta hemma?
3. Vad ska vi välja för golv, ska vi fortsätta på ekparketten eller bryta av med något annat? Vi vill inte ha klinkers (hårt att stå på) eller plast/korkmatta.
4. Vi tycker att dom mindre infällda diskbänkarna är trevliga, men är det ett dumt val om man har ekskivan med tanke på vattenskador mm.
5. Måste fristående kyl och frysar ha ventilation antingen upp eller nedanför skåpet eller kan man bygga in dom helt?
6. Finns det något speciellt som man ska tänka på när man innan man går in i en köksrenovering, som t.ex. att man måste göra något i en speciell ordning.
Som sagt det finns några frågetecken. Så alla tips och åsikter är mer än välkomna.
/Jonas
Nu står jag och min fru inför vårt sista renoveringsprojekt och med tanke på valt forum är det givetvis vårt kök det gäller!
Vi kommer riva ner alltsammans och bygga upp ett Ikea kök, det är i alla fall tanken!
Vi är rätt gröna när det gäller sådana här renoveringar, så jag har lagt ut bilderna på hur vi just nu tänker att det skulle bli.
Det lutar åt dom vita Lidingö-luckorna och en massiv Ek bänk, sen ska vi köpa nya vitvaror som ska vara rostfria till färgen. Ugnen och hällen (induktion) och ev. fläkten tänkte vi köpa på Ikea, med tanke på 20 % rabatten så borde det ju löna sig. Men kyl och frys får vi vända oss till någon annan för Ikea har inga som vi tycker håller måttet.
Vad för slags golv vi ska ha vet vi inte, men köket och matplatsen fortsätter ut i vardagsrummet där vi har ekparkett. På väggarna runt bänken blir det nog något kakel och övriga väggar kommer att tapetseras.
Givetvis så har vi lite funderingar/frågor som vi hoppas att ni alla där ute kanske kunde hjälpa oss med.
1. Hur är kvalitén på Ikeas (Whirlpool) vitvaror?
2. Hur är Ikea leveranstider, behöver man beställa något extra tidigt eller har dom det mesta hemma?
3. Vad ska vi välja för golv, ska vi fortsätta på ekparketten eller bryta av med något annat? Vi vill inte ha klinkers (hårt att stå på) eller plast/korkmatta.
4. Vi tycker att dom mindre infällda diskbänkarna är trevliga, men är det ett dumt val om man har ekskivan med tanke på vattenskador mm.
5. Måste fristående kyl och frysar ha ventilation antingen upp eller nedanför skåpet eller kan man bygga in dom helt?
6. Finns det något speciellt som man ska tänka på när man innan man går in i en köksrenovering, som t.ex. att man måste göra något i en speciell ordning.
Som sagt det finns några frågetecken. Så alla tips och åsikter är mer än välkomna.
/Jonas
Tycker det ser lite plottrigt ut runt spisen med alla olika skåp både uppe å nere (6 olika) Av bänksåpen hade jag bytt ut skåpen mellan ugnen och spisen till likadana som ni har under spishällen (3 lådor) och så hade jag tagit bort den med 5 lådor och antingen haft 3 lådor eller den med 1 låda och skåp under.
Just nu gillar jag tomma väggar, tycker det blir så luftigt och härligt. Så jag skulle ha tagit bort alla väggskåp runt fläkten. En snygg fläkt blir ännu snyggare i ensamt majestät! Finns det möjlighet att ha ett högskåp bredvid kyl och frys? Ett sådant sväljer allt ni stoppar i väggskåpen och mer därtill. Som alternativ till väggskåp kan man även tänka sig någon eller ett par öppna hyllplan för vardagsporslinet tll höger om fönstret.
En praktisk sak: Sätt INTE diskmaskinen mellan diskho och spis. Då snubblar ni garanterat p den när ni lagar mat. Gör hellre så att ni har diskmaskinen till höger under diskbänken, inte till vänster som det är nu.
En praktisk sak: Sätt INTE diskmaskinen mellan diskho och spis. Då snubblar ni garanterat p den när ni lagar mat. Gör hellre så att ni har diskmaskinen till höger under diskbänken, inte till vänster som det är nu.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi höll med "Ann_Robban" om att det var lite plottrigt runt spisen därför har vi nu ändrat lite och satt in samma bänkskåp hela vägen och även ändrat väggskåpen så att dom har samma bredd.
Angående Carrens inlägg om att ta bort alla väggskåp och erätta med ett extra högskåp är tyvärr inte möjligt, därför måste vi nog ha väggskåp för att få platts med allt. Eventuellt kan man ju som du föreslår ha öppna hyller men det känner vi oss lite osäkra inför just nu, får fundera vidare på det...
Fortsätt gärna och tipsa och tyck till om våran layout!
Angående Carrens inlägg om att ta bort alla väggskåp och erätta med ett extra högskåp är tyvärr inte möjligt, därför måste vi nog ha väggskåp för att få platts med allt. Eventuellt kan man ju som du föreslår ha öppna hyller men det känner vi oss lite osäkra inför just nu, får fundera vidare på det...
Fortsätt gärna och tipsa och tyck till om våran layout!
Infälld diskho är inget problem. Behandla ytan med jämna mellanrum. Jag hade infälld diskho där jag bodde tidigare och där olljade jag in bänken max 1 gång per år. Har man fått andra fula märken kan man passa på att ge bänken en lätt handslip.
Problemet är om jag byter ut dom högra skåpen så att dom får 40 luckor får jag problem på vänstra sidan, för där skulle jag behöva sätta ett 60 skåp för att få samma avstånd till fläkten och då blir det ju inte samma bredd på luckorna, 40 på höger och 60 (alternativt 2x30) på vänster!yens skrev:
Frågan är om 4 luckor med en bredare lucka till vänster är bättre än 6 st lika breda, vad tycker ni?
Jag tycker din nya ritning ser bra ut! Alternativ skulle va att ha hela 60 luckor på överskåpen, men jag tror det kanske skulle se dumt ut med ett 40 + 80 skåp till höger, det gör ju att 60 skåpet till vänster ser "tarmigt" när det är smalare
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Jag tror att en massa 30-luckor kommer att se konstigt ut. Dessutom kommer man ändå alltid att vilja öppna bägge luckorna ändå.
Utöver detta kommer vänstra luckan på skåpet längst till höger alltid vara ivägen eftersom den öppnas mot dig.
Bäst tror jag det blir med genomgående 60-luckor. Vänsterhängd lucka på skåpet till vänster och bägge högra skåpen högerhängda.
Utöver detta kommer vänstra luckan på skåpet längst till höger alltid vara ivägen eftersom den öppnas mot dig.
Bäst tror jag det blir med genomgående 60-luckor. Vänsterhängd lucka på skåpet till vänster och bägge högra skåpen högerhängda.
Tänk på att 60-luckor tar mycket större plats när de är utfällda än 30-luckor. Jag hade nog behållt de smala luckorna.
Kolla förresten om du vill hur det skulle se ut om du kör en dubbel 30-lucka ovanför ugnen också. Då kanske det blir lite mer enhetligt. Liggande linjer under bänken och stående över.
Kolla förresten om du vill hur det skulle se ut om du kör en dubbel 30-lucka ovanför ugnen också. Då kanske det blir lite mer enhetligt. Liggande linjer under bänken och stående över.
IKEAs leveranstider varierar beroende på vad ni väljer för luckor, bänkskivor och vitvaror. En del är lagervaror och andra kan det vara ett antal veckors leveranstid på. Kolla med IKEA och beställ i god tid innan. Det går bra att sätta ett datum för leveransen även om man gör beställningen långt i förväg.
I vårt fall fungerade allt perfekt. Allt kom på den utsatta dagen och inget saknades eller var skadat. Vi är jättenöjda, både med köket och IKEA:s åtaganden.
I vårt fall fungerade allt perfekt. Allt kom på den utsatta dagen och inget saknades eller var skadat. Vi är jättenöjda, både med köket och IKEA:s åtaganden.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Finns det inte plats för ett högskåpsskafferi? Ett med 40 bredd räcker. Att ha utdragslådor överallt nertill tycker jag är jättebra, men de räcker inte alltid till i höjden. Inte så kul att behöva lägga cornflakes-paketen ner.
Förutsatt att man äter cornflakes!
Hur blir det när man ska plocka in disken från diskmaskinen i skåpet längst till höger. Jag skulle nog inte vilja ha några överskåp alls. Har inte ritat in några i vårat kommande köksprojekt, men det går inte min sambo med på så jag får väl ge mig.