IMG_5067.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag måste borra ett 6mm hål i en stålbalk, noga räknat bakaxeln på en bil, precis bredvid hjultappen. (Där ska det sitta en ny ABS-givare, är det tänkt, men skruven har gått av så ett nytt hål måste borras upp).

Har försökt med borrmaskin modell större (borrhammare för SDS-borr + adapter), HSS-borr med titanspets (TIN), men det är obetydligt svårare än att borra en tunnel genom urberget med en kokt morot. Sätter man borrhammaren i hammarläge så slår man sönder adaptern.

Så nu undrar jag om det finns fler förslag? Hur ska jag göra?

I grunden handlar det alltså om att borra genom stål, eller om det nu är gjutjärn. Borde inte vara raketvetenskap kan man tycka.

ricebridge ricebridge skrev:
Sätter man borrhammaren i hammarläge så
gör man väldigt fel
I grunden handlar det alltså om att borra genom stål, eller om det nu är gjutjärn. Borde inte vara raketvetenskap kan man tycka.
Det viktiga är att ha ett vasst borr avsett för stål. Vilken borrmaskin som helst funkar. Borret är det viktiga. Man bör gärna se till att smörja ordentligt.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Låga varv, mycket kylning (med vatten tex) och tålamod brukar vara enda som funkar för mig. Men hör gärna tips som inte innehåller "tålamod"😁

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
gör man väldigt fel

Det viktiga är att ha ett vasst borr avsett för stål. Vilken borrmaskin som helst funkar. Borret är det viktiga. Man bör gärna se till att smörja ordentligt.
Borren är helt nya och kan inte gärna bli vassare… Ändå känns det bara som om man kliar stålet.

Vad ska man smörja med? Hur hjälper det?

J JoxarJonny skrev:
Låga varv, mycket kylning (med vatten tex) och tålamod brukar vara enda som funkar för mig. Men hör gärna tips som inte innehåller "tålamod"😁
Tålamod ja. Man tycker ju att 90 min mer eller mindre kontinuerlig bearbetning borde kunna åstadkomma mer än en liten grop. Det är därför jag undrar om jag gör något fel.

Låga varv — tar det inte ännu längre tid då?

• Haha
Per Sandberg1
  • Laddar…
C
Borren är helt nya och kan inte gärna bli vassare… Ändå känns det bara som om man kliar stålet.
Du anar inte hur mycket borr som säljs som är helt oanvändbara till att borra i stål trots att de är sprillans direkt från förpackningen och påstås vara avsedda för detta. Åtminstone om man bortser från de allra enklaste utmaningarna.
Köp vettiga borr så går det nog som en dans.
Kör med en vanlig borrskruvdragare.

Sen kan ju tilläggas att det är knussligt med precisionen med ABS-givare, det är i princip tiondels millimetrar det hänger på för att det skall funka som det skall.

Då är det inga bra borr och troligen inte vassa heller. Om man inte vet mer är ett tips att välja något av butikens dyrare borr. Kvalitet kostar. Exakt vad har du för borr?
Vad ska man smörja med? Hur hjälper det?
Man använder skärolja. Den smörjer så det går lättare med mindre friktion och värme. Dessutom kyler den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.