Vi håller på att planera vårt kök och har kommit till diskbänken,vilka råd kan ni ge,vad man bör tänka på? Skall man ha en hel diskbänk eller kan man ha med bara hoar? Vi skall troligtvis ha ekskiva och nått säger mig att hel diskbänk kanske är bäst trots allt,men jag tycker det är snyggare när man bara har hoar,kom gärna med förslag.

Hel diskbänk, utan tvekan!!! Enbart hoar ger en massa slabb med vatten, det rinner åt alla håll - du är ständigt blöt om magen när du pysslat i köket. Dessutom förstör du bänkskivorna ganska snabbt och det blir otäcka, smutssamlande skarvar runt hoarna.
Infällda hoar går fetbort!
heltäckande diskbänkar är inte bara praktiska - de är snygga också. man kan beställa finfina extratjocka sådana med bakkant osv.

Håller med om en hel diskbänk.
Man kan hitta något nytt material i diskbänkarna nu.
Vet inte vad det heter men det är någon form av "granitpulver" tror jag, som formpressats till en diskbänk. Den är snygg anser jag och tål att användas. Såg den på HTH men finns säkert hos de flesta köksfirmorna.

För mig var det självklara valet hel diskbänk. När jag bytte kök lät jag det praktiska styra. Jag vet inte hur andra handskas med vatten, men jag har mycket svårt att hålla mig i hoarna när jag diskar plåtar och större kastruller och jag tycker inte om rinnande vatten på bänkskåp och mage ;)

Dessutom tycker jag det är snyggt med hel diskbänk, det passar i mitt kök i alla fall! ::)

Ja man får nog tänka praktiskt där,och inte göra misstag att sätta in hoar bara för att det är snyggt.

Vad har ni för matrl omkring hällen?

Vi kommer också att sätta in en hel diskbänk, 2980mm lång 60mm tjock och uppvikt i bakkant och kortsidorna, snyggare och maffigare än så finns inte.

// Git o Lars

Git o Lars Lindström skrev:
Vi kommer också att sätta in en hel diskbänk, 2980mm lång 60mm tjock och uppvikt i bakkant och kortsidorna, snyggare och maffigare än så finns inte.

// Git o Lars

Låter maffigt...Hur ser det ut? Har du någon bild?

Hade i förra köket en träbänkskiva med nedfällda hoar i och jag lovade mig själv att aldrig mer.

När vi nu renoverade köket hade jag nog mycket väl kunnat tänka mig en hel diskbänk av det nya modernare slaget men min man tvärvägrade. Så vi kompromissade så att vi har en granitskiva med planlimmad ho. 2 stora hoar och en avrinningsyta bredvid den ena hon. Det är en Franke och jag är supernöjd.

Jag slipper att det rinner ner på skåp och fötter vilket det alltid gjorde tidigare. Jag bakar mycket och lagar mat dagligen till mellan 8-10 personer vilket gör att det alltid blir mer disk än det som ryms i maskinen. Framförallt stora kärl som inte ens ryms i diskmaskinen. De är perfekta att ställa på avrinningsytan som har ett eget avlopp i ena hörnet.

Jag tycker dessutom att den är snygg att titta på och skulle inte kunna tänka mig att byta ut den idag ens om jag fick en hel diskbänk.

Kan ni inte bifoga bilder eller länk till bilder på era diskbänkar. Behöver lite inspiration :).
Tack på förhand

// Git o Lars

Samma här! 60 mm, uppvik i bakkant och en stor, lång specialbeställd diskbänk i vinkel! det var ett av de viktigaste valen i vårt kök!

Har tyvärr ingen bild ännu köket kommer att levereras i vecka 17 ;)

// Git o Lars

Hittade en fin bild på nätet, någonting i den stilen tilltalar oss.

[länk]

// Git o Lars
Det är ju så snyggt med diskbänk överallt! Vi var väldigt nära att välja detta till nya köket, men sedan blev jag lite betänksam vad gäller området närmast hällen, känns som att det blir svårare att hålla rent och snyggt med rostfritt? Därför valde vi hel diskbänk + granitskiva.

:)

Helt klart hel diskbänk! Aldrig mer infälld i trä och aldrig mer halva hoar, rejält ska det vara!  :) Vi har specialbeställt en från Marbodal med uppvikt bakkant som är rundad i vinkeln för att lätt kunna torka bort vatten och smuts. Sedan blir det svart svensk granit bredvid. Köket kommer inte än på några månader, men jag vet att vi kommer att bli jättenöjda med vårt val!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.