18 632 läst ·
57 svar
19k läst
57 svar
Hejsan takproblem
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Enligt PBL (plan och bygg lagen) får man aldrig bygga närmare granne än 4,5 meter utan bygglov.
Man kan dock bygga närmare om grannen ger ett medgivande, detta medgivande bör vara skriftligt (men får vara muntligt).
Dock verkar de flesta kommuner inte godkänna närmare tomtgräns än 1 meter.
I många planbestämelser får huset sticka ut 0.5-1 meter, detta skall dock då anges i planbestämelserna, planbestämelserna kan du få via kommunen. Kontakta kommunens "kontakt"-center, så kan de skriva ut dessa.
En byggnad får dock ALDRIG inkräkta på en grannes fastighet, du får dock inte egenmäktigt såga bort det tak som sticker in på din sida. Du måste (helst skriftligen) ge grannen möjlighet att åtgärda felet.
Har han inom skälig tid inte åtgärdad felet, kan du på hans bekostnad åtgärda det hela.
Det vettigaste är att du skriftligen (t.ex. via mejl eller brev) kontaktar kommunens handläggare i frågan. En bättre bild än vad du har på forumet förtydliga din sak.
"Ting tar tid", låt kommunen få lite tid (2-4 dagar) att svara. Prata även med grannen......
Via kommunen kan du få ut om grannen har bygglov på huset som han byggt, i detta bygglov kan du läsa hur nära han får bygga. Saknas bygglov kan grannen bli tvungen att riva "svartbygget"
Ge dock inga muntliga (eller skriftliga) tillstånd eller avtal med grannen. Inte ens om han bara allmänt frågar"Det är väl inga problem....eller hur". Allt sådant kan vändas mot dig.
Var inte orolig, du har lagen på din sida !
Man kan dock bygga närmare om grannen ger ett medgivande, detta medgivande bör vara skriftligt (men får vara muntligt).
Dock verkar de flesta kommuner inte godkänna närmare tomtgräns än 1 meter.
I många planbestämelser får huset sticka ut 0.5-1 meter, detta skall dock då anges i planbestämelserna, planbestämelserna kan du få via kommunen. Kontakta kommunens "kontakt"-center, så kan de skriva ut dessa.
En byggnad får dock ALDRIG inkräkta på en grannes fastighet, du får dock inte egenmäktigt såga bort det tak som sticker in på din sida. Du måste (helst skriftligen) ge grannen möjlighet att åtgärda felet.
Har han inom skälig tid inte åtgärdad felet, kan du på hans bekostnad åtgärda det hela.
Det vettigaste är att du skriftligen (t.ex. via mejl eller brev) kontaktar kommunens handläggare i frågan. En bättre bild än vad du har på forumet förtydliga din sak.
"Ting tar tid", låt kommunen få lite tid (2-4 dagar) att svara. Prata även med grannen......
Via kommunen kan du få ut om grannen har bygglov på huset som han byggt, i detta bygglov kan du läsa hur nära han får bygga. Saknas bygglov kan grannen bli tvungen att riva "svartbygget"
Ge dock inga muntliga (eller skriftliga) tillstånd eller avtal med grannen. Inte ens om han bara allmänt frågar"Det är väl inga problem....eller hur". Allt sådant kan vändas mot dig.
Var inte orolig, du har lagen på din sida !
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det stämmer inte i det här sammanhanget.claesborjesson skrev:
Om du vill bygga en bygglovspliktig byggnad närmare gränsen än vad som är tillåtet i detaljplan, detaljplanebestämmlser är ofta 4,5m men andra varianter är vanliga.
Då måste kommunen gå ut med ett grannehörande, dvs. fråga vad grannar tycker om förslaget, den frågan måste ställas innan kommunen får fatta ett beslut. Men det är bara en del av beslutsunderlaget, en granne har ingen vetorätt mot bygget. Kommunen kan strunta i grannens synpunkter och bevilja bygglov även om grannen ogillar förslaget, eller tvärtom neka bygglov även om grannen tycker förslaget är kanonbra. Och grannehörandet måste arrangeras av kommunen.
Om du däremot vll bygga en bygglovsfri byggnad, friggebod eller attefallshus. Så är de per definition inte en friggebod osv om de byggs närmare gränsen än 4,5m Såvida inte grannen godkänner placeringen.
Dvs. om du bygger bygglovsfritt och vill bygga närmare gränsen än 4,5m då ligger det dels på dig att skaffa tillstånd från grannen, och grannens nej är ett veto, du får inte bygga en friggebod närmare gränsen om han säger nej.
Är det ett kedjehus?
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Läs "Plan och bygglag 2010:900"
9 kapitlet 4 §
4 a § Trots 2 § krävs det inte bygglov för att, i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus, uppföra eller bygga till en byggnad som
.....
4. inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, och
Svensk lag väger tyngre en en "byggnadsplan", därför skall det alltid vara bygglov om man bygger närmare än 4,5 meter oavsett vad som står i planen.
M.a.o. byggnad (även friggebod, skärmat....) måste alltid ha bygglov om närmare grannen än 4,5 meter.
9 kapitlet 4 §
4 a § Trots 2 § krävs det inte bygglov för att, i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus, uppföra eller bygga till en byggnad som
.....
4. inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, och
Svensk lag väger tyngre en en "byggnadsplan", därför skall det alltid vara bygglov om man bygger närmare än 4,5 meter oavsett vad som står i planen.
M.a.o. byggnad (även friggebod, skärmat....) måste alltid ha bygglov om närmare grannen än 4,5 meter.
Redigerat:
Men det verkar ju som att trådskaparens garagetak ansluter mot grannens yttervägg? Eller har jag fel här? Annars fattar jag inget! Grannen har sedan gjort ett takbyte och ändrat takfoten och gjort denna 30 cm längre ut än tidigare.
Hej set at kedje Hus. Han had. Byggt 50 cm. Over tomt grans. Fans Inge. Avtal on detta. Man har byggt Utan lov
Kontaktad advokat. Ringde forsakrings bolag. Dom had trampat taker pavgaraget. Sonder
Himla skumt. Kollar med advokat son fatt alla paper
Kedje Hus. Men. Son PBL sager far man inte bygga pa detta satt son jag kan forsta
Vet jag inte far riva. Kollatbupp set polisen svarade art man inte had resurser
Kontaktad advokat. Ringde forsakrings bolag. Dom had trampat taker pavgaraget. Sonder
Himla skumt. Kollar med advokat son fatt alla paper
Kedje Hus. Men. Son PBL sager far man inte bygga pa detta satt son jag kan forsta
Vet jag inte far riva. Kollatbupp set polisen svarade art man inte had resurser
Hej Arturdoc!
Vi fattar ingenting och behöver lite extra info vid bilderna.
Vi fattar ingenting och behöver lite extra info vid bilderna.
Vems tak är plåttaket, och vem äger hängrännan på bilden.Arturdoc skrev:
Vems tak är detta och hur nära tomtgränsen står väggen?Arturdoc skrev:
Är detta grannens tak, men nu med större takutsprång?Arturdoc skrev:
Är detta din uppfart med din bil på? och ser man sista biten av grannens mexitegelvägg, eller bor du och din granne på andra sidan vägen och ser vi grannens byggnad med extrem stor takutsprång i mitten av bilden.Arturdoc skrev:
Bild pa inlagg 16. Visar hut set sag it fore utbyggnad. target pa varat Hus
Inlagg 27 visar over byggnad. Gar 50 cm over tomtgransi
Inlagg 14 visar avstand melkan Hans nya take och garage taket
Svaret fatt via jurister end sa Lange ar byggt langt utan love over grans
Ska traffa advokaten torsdag. Dom far skriva till byggnads namden son ni foreslog. Kan inte gora na under hall. Om set snoar regnar radd for ally kommer net pa uppfarten. Bar bil parkerad dar
Helt klart. At del byggt enlight PBL
Get advokat alla paper vi fatt. Finns ingevi detalj plan son her lov till detta
Inlagg 27 visar over byggnad. Gar 50 cm over tomtgransi
Inlagg 14 visar avstand melkan Hans nya take och garage taket
Svaret fatt via jurister end sa Lange ar byggt langt utan love over grans
Ska traffa advokaten torsdag. Dom far skriva till byggnads namden son ni foreslog. Kan inte gora na under hall. Om set snoar regnar radd for ally kommer net pa uppfarten. Bar bil parkerad dar
Helt klart. At del byggt enlight PBL
Get advokat alla paper vi fatt. Finns ingevi detalj plan son her lov till detta
Hade helt missuppfattat och trodde att grannen byggt in sitt plåttak under din hängränna. Men hen har alltså byggt ut sin takfot så att den går ut längre över ert garagetak. Jag ser inget problem med det, det är som sagt tillåtet att ha 50 cm takfot även om tomtgränsen går vid väggen.
Däremot bör de naturligtvis återställa skadorna på ert garagetak.
Däremot bör de naturligtvis återställa skadorna på ert garagetak.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Svaret fatt at art man inte far bygga over tomtgrans. Son du sager Anna bygger man 0.5 over tomt grand utan lov. Finns end tomt grand. Bygger man over den master man ha byggt lov. Finns in get
Detta med lagar at end djungel. Pm man bygger son Anna sager. Forsvinner varan bill parkering bade vinter och sommar tram for garaget
Inge under hall pa carat. Garage take kan goras. Man gar belt enkelt in bygger pa mark man inte aged. Anna har due na lag pa detta som sager man far
Detta med lagar at end djungel. Pm man bygger son Anna sager. Forsvinner varan bill parkering bade vinter och sommar tram for garaget
Inge under hall pa carat. Garage take kan goras. Man gar belt enkelt in bygger pa mark man inte aged. Anna har due na lag pa detta som sager man far
