Vi står i startgroparna att bygga nytt hus från vårgårdahus. Vi kollar runt på olika köksleverantörer o det är ju en djungel. Det ingår kök från vedum. Vi har ikea idag o det är 23 år gammalt o funkar bra även stilen är gammal o jag skulle aldrig välja den typen av kök idag. Det jag undrar över är om nån vet kvaliteten idag på Ikea kontra vedum är idag ?

BirgitS
Ikea räknas till gruppen med de enklaste och billigaste köken medan Vedum nog håller en klass högre. Ikea har ett mycket mer begränsat sortiment än Vedum.

Med hustillverkare kan det vara så att det blir dyrt att byta köksleverantör eftersom de har specialavtal sinsemellan och priset är lägre än vad en privatperson får betala. Dvs. det kan bli dyrare med ett Ikea-kök för dig.

M Mikael Berggren74 skrev:
Vi står i startgroparna att bygga nytt hus från vårgårdahus. Vi kollar runt på olika köksleverantörer o det är ju en djungel. Det ingår kök från vedum. Vi har ikea idag o det är 23 år gammalt o funkar bra även stilen är gammal o jag skulle aldrig välja den typen av kök idag. Det jag undrar över är om nån vet kvaliteten idag på Ikea kontra vedum är idag ?
Dagens IKEA-kök har inget gemensamt med ett 23 år gammalt annat är bredden. Djup och höjd är annorlunda och jag tycker att dagens IKEA-käk är mycket sämre än det gamla.
Dagens system heter Metod och det gamla Faktum.

Steg 1 skulle jag säga är att fråga er själv när ni kommer vilja byta ut det. Och är ni villiga att göra jobbet själva?

Fördelen med ikea är ju att du kan köpa en ny lucka, låda , inredning osv direkt färdigprutat. Ska du köpa något från de dyra märkena kan listpriserna vara horribla och du måste pruta. Ett kök som i listan kostar 500 000 kan kosta hälften för normalprutaren.

Dock finns inte alla luckor osv kvar för evigt men med lägre priser kan man köpa några extra i reserv om man vill

E Edlunn skrev:
Dagens IKEA-kök har inget gemensamt med ett 23 år gammalt annat är bredden. Djup och höjd är annorlunda och jag tycker att dagens IKEA-käk är mycket sämre än det gamla.
Dagens system heter Metod och det gamla Faktum.
Nej jag vet jag menar på kvalitén 👌

Nej jag vet jag menar på kvalitén 👌
Jämför vikten på en exakt lika stor stomme av olika märken. Då får man en liten aning om kvaliteten.

Sen om man behöver bästa kvaliteten eller ej beror ju på. Ska det ändå rivas ut om 25 år spelar det mindre roll, ska det sitta i 100 år kör man på solitt trä

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.