F fribygg skrev:
Nej, utan lov får du plocka det som växt i år av bär och svamp, mossan tar flera år på sig att etableras och växa till och att plocka säckvis med mossa utan tillstånd är icke tillåtet.
Om du rensar hela stenar eller större ytor så håller jag med dig. Men om man gör mindre hål mosstäcket så återetableras det fort. Med mindre hål menar jag typ en näve per hål. Så att hålen inte blir större än någon eller ett par kvadrat dm.

D Daniel 109 skrev:
Jo, jag har läst den. Har du? Det står:
”I lagen (12 kap 2a § Brottsbalken) räknas de växter upp som är förbjudna att plocka utan markägarens tillstånd. Lagtexten är dock gammal och måste ibland tolkas med sunt förnuft. Mossor och lavar finns inte med i lagtexten, och får antagligen plockas. Men inte i stora mängder och inte till försäljning.”
"Antagligen" innebär att det inte på något sätt är tillåtet för TS att plocka säckvis med mossa utan markägarens tillstånd, till en enstaka adventsljusstake är det antagligen ok att plocka mossa.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nej, det är inte inne börden av av ”antagligen” ett par säckar är inte särskilt mycket om man sprider ut det på lite yta.

Men bara för tydligheten vad är det vi pratar om för typ av mossa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.