Missade det steget - men saltsyra fungera också för kalkborttagning på sanitet om man tar det varligt och håller sig till rätt svag utblandning och måttliga mängder.

@Harald Blåtumme: är det väldigt mycket kalk skulle jag skippa i försöken med citrosyra/ättiksyra etc. utan köra med saltsyra - typ ett par _plast_matskedar 30% som vänds ned i vattenspegeln i muggen - det kommer att röja betydligt mer och fortare än någon lösning du har sett med organiska salter.

---

Det där med glasyr på sanitetsporslin har jag hört i min bekantskapskrets att det kan vara bedrövligt dåligt även i rätt högt prissatta sanitetsporslin - saker man inte ens reflekterar skulle vara ett problem, nu sunkar ned en toalett till personaltoa på en gammal industriverksamhet på bara några år och det går inte att göra något åt det mer än att just köpa nytt... har det gått in i porerna på glasyren så går det inte att få ut igen...

---

För kakelfogrengöring så fungerade klorin power mousse långt över förväntan och skadar inte fogmassan.

Den gör precis som väterperoxid-alternativen att det bleker, men det är också stark alkalisk lösning med tensider vilket i sig har en väldigt stark rengörande verkan på saker som växt till sig biologiskt och såpar både proteiner och fetter av det och den vägen får det att lossna... alkaliska rengöringsmedel är svårslagna när det gäller att få bort skit.

Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
richardtenggren
H Harald Blåtumme skrev:
Väteperoxid gick att köpa för bara några år sedan i färghandeln i 30% koncentration. Idag tror jag det är max 12% man får köpa som privatperson.

Men väteperoxid är kraftfullt medel för att tex rengöra kakelfogar. Förr användes det även som sår-rengöring, i koncentrationer typ 3% max. Dock inte att rekommendera idag, man kör tex alsol-lösning stället.
Det som säljs till hårdblekning är max 6%, frisörer har 12 %, pappersindustrin verkar ligga på runt 30-35 % för blekning.
Vår raketmotor vi byggde körde på 87,5 %, men den leverantören finns inte mer, då det ”hände” en grej 🥸
https://www.msb.se/sv/publikationer...centrerad-vateperoxid--en-olycksundersokning/

Tror det finns svag koncentration på apoteket, troligen tillräckligt stark för fogar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.