702 läst · 10 svar
702 läst
10 svar
Hej! kan någon här hjälpa mig med att rita en manöverkretsschemma till
Verkar vara en skoluppgift.F Faez Hatee ett m skrev:
Säkert är du vuxen elev eftersom gymnasiet har sommarlov nu
Vet du vad det är för en koppling så googla, annars får du be din lärare att förklara det för dig
Edit
Såg nu att det finns två st K3
Normalt är att man ritar Y-kontaktorn till höger om D-kontakrorn men det spelar inte någon roll
Redigerat:
Bara för att roa mig slängde jag in bilden och frågan till ChatGPT och fick detta svar, har inte analyserat det i detalj, så det kan mycket väl vara gravt felaktigt.
För att skapa ett manöverkretsschema för det medföljande huvudkretsschemat behöver vi först förstå hur huvudkretsschemat fungerar och vilka komponenter som ingår.
Utifrån den givna bilden verkar det vara ett huvudkretsschema för en motorstyrning med kontaktorer och säkringar. Låt oss anta att K1 och K2 är huvudkontaktorer, och K3 är hjälpkontaktor eller en överlastrelä.
Här är stegen för att rita manöverkretsschemat:
För att förtydliga:
För att skapa ett manöverkretsschema för det medföljande huvudkretsschemat behöver vi först förstå hur huvudkretsschemat fungerar och vilka komponenter som ingår.
Utifrån den givna bilden verkar det vara ett huvudkretsschema för en motorstyrning med kontaktorer och säkringar. Låt oss anta att K1 och K2 är huvudkontaktorer, och K3 är hjälpkontaktor eller en överlastrelä.
Här är stegen för att rita manöverkretsschemat:
- Identifiera komponenterna:
- F2: Säkringar
- K1, K2: Huvudkontaktorer
- K3: Möjligen hjälpkontaktor eller överlastrelä
- M: Motor
- Funktion av kontaktorer:
- K1 och K2 används för att starta och stoppa motorn.
- K3 kan användas för att skydda motorn eller för andra styrändamål.
- Grundläggande manöverkretsschema:
- Startknapp (S1)
- Stoppknapp (S2)
- Hjälpkontaktorer (för att hålla kretsen sluten efter att startknappen tryckts)
- Eventuellt överlastrelä
Manöverkretsschema
Här är en förenklad version av ett manöverkretsschema baserat på din huvudkrets:- Strömkälla (L1, L2, L3).
- F2: Säkringar för skydd av manöverkretsen.
- S1: Startknapp (normalt öppen kontakt, NO).
- S2: Stoppknapp (normalt stängd kontakt, NC).
- K1, K2: Kontaktorer (med hjälp- och huvudkontakter).
Manöverkretsschema komponenter och anslutningar:
- S1 och S2 anslutna i serie för att kontrollera strömmen till kontaktornas spolar.
- Hjälpkontakter på K1 och K2 används för att bibehålla kretsen efter att startknappen tryckts (latching).
- Om K3 är ett överlastrelä, anslut dess NC kontakt i serie med S2 för att bryta kretsen vid överlast.
Diagram:
För att förtydliga:
- S1 är ansluten mellan L1 och K1-spolen, med en hjälpkontakt på K1 (NO) parallellt med S1.
- S2 är ansluten i serie med K3 (NC) och K2-spolen.
Där ser vi hur lite chat gpt vet.Dowser4711 skrev:Bara för att roa mig slängde jag in bilden och frågan till ChatGPT och fick detta svar, har inte analyserat det i detalj, så det kan mycket väl vara gravt felaktigt.
För att skapa ett manöverkretsschema för det medföljande huvudkretsschemat behöver vi först förstå hur huvudkretsschemat fungerar och vilka komponenter som ingår.
Utifrån den givna bilden verkar det vara ett huvudkretsschema för en motorstyrning med kontaktorer och säkringar. Låt oss anta att K1 och K2 är huvudkontaktorer, och K3 är hjälpkontaktor eller en överlastrelä.
Här är stegen för att rita manöverkretsschemat:
- Identifiera komponenterna:
- F2: Säkringar
- K1, K2: Huvudkontaktorer
- K3: Möjligen hjälpkontaktor eller överlastrelä
- M: Motor
- Funktion av kontaktorer:
- K1 och K2 används för att starta och stoppa motorn.
- K3 kan användas för att skydda motorn eller för andra styrändamål.
- Grundläggande manöverkretsschema:
- Startknapp (S1)
- Stoppknapp (S2)
- Hjälpkontaktorer (för att hålla kretsen sluten efter att startknappen tryckts)
- Eventuellt överlastrelä
Manöverkretsschema
Här är en förenklad version av ett manöverkretsschema baserat på din huvudkrets:
- Strömkälla (L1, L2, L3).
- F2: Säkringar för skydd av manöverkretsen.
- S1: Startknapp (normalt öppen kontakt, NO).
- S2: Stoppknapp (normalt stängd kontakt, NC).
- K1, K2: Kontaktorer (med hjälp- och huvudkontakter).
Manöverkretsschema komponenter och anslutningar:
- S1 och S2 anslutna i serie för att kontrollera strömmen till kontaktornas spolar.
- Hjälpkontakter på K1 och K2 används för att bibehålla kretsen efter att startknappen tryckts (latching).
- Om K3 är ett överlastrelä, anslut dess NC kontakt i serie med S2 för att bryta kretsen vid överlast.
Diagram:
[bild]
För att förtydliga:
Om du behöver mer specifika detaljer, eller om det finns ytterligare komponenter eller krav som inte är uppenbara från huvudschemat, låt mig veta!
- S1 är ansluten mellan L1 och K1-spolen, med en hjälpkontakt på K1 (NO) parallellt med S1.
- S2 är ansluten i serie med K3 (NC) och K2-spolen.
Är det så att någon av våra elever använder sig av chat gpt vid en uppgift så kan vi med stor sannolikhet upptäcka det
När du kommer ut i verkliga livet och ska koppla hur gör du då? Ringer en vän? Försök att förstå vad du vill ska hända och hur det kan gå till. Det är inte omöjligt men det kanske kräver lite ansträngning.F Faez Hatee ett m skrev:
Liknande trådar
-
Hej 👋 finns någon som vet vad det här är? Hittade bakom tapeten på skorstenen
Färg, Måla & Tapetsera -
Hej, är det någon som har erfarenhet / kan rekomendera Woods Klädtork till torkrum i Brf med 24 lgh (36 pers) LD 40 PRO ? Mvh Mr LED
Värme allmänt -
Hej. Är det någon här som kan rekommendera lämplig luftvärmepump till en friggebod 15kvm. Både värme o kylningsmöjlighet önskas.
Värmepumpar -
Hej! Har vi någon på byggahus som är duktig med ljud?
Socialt & Projekt -
Hej, är det någon på forumet som har monterat överskåp till SAMSUNG kyl o frys?
Kök