7 311 läst ·
68 svar
7k läst
68 svar
Hej jag har tänkt flytta till tält på året runt har någon tips om bo☺️
Hej
Vill du ha tips var du kan bo i dessa områden?
Jag tänker att du antingen köper en skogstomt och bosätter dig i tält på den, eller så bor du på en camping. De flesta runt Stockholm, och övriga platser, lär vara stängda på vinterns, men några är öppna för där bor folk i husvagn på vintern åtminstone.
Jag tänker att du antingen köper en skogstomt och bosätter dig i tält på den, eller så bor du på en camping. De flesta runt Stockholm, och övriga platser, lär vara stängda på vinterns, men några är öppna för där bor folk i husvagn på vintern åtminstone.
Tack för tipset☺️Pjosk75 skrev:
Hej
Amanda Nylander skrev:
finns det Skogstomt i Stockholm?☺️Pjosk75 skrev:
Hej
Om du köper tomten kan du antagligen tälta permanent på den. Kommunen vill nog gärna se att du löser sanitet och sophämtning om du ska bo där. Men vill du sova i ett tält så får du.Amanda Nylander skrev:
Om du menar att du vill hitta en liten plätt att tälta permanent på utan att själv äga marken så måste du inhämta markägarens tillstånd. Eftersom tältläger ofta förvandlas till sanitära olägenheter så är det nog inte jättemånga som kommer att ge dig det.
Ja. Det räcker att det är konstruerat så att människor kan uppehålla sig i det.Hep skrev:
Till och med på en campingplats behövs det bygglov för mer än tillfällig tältning i ett stadigt åretrunttält.
– Det stämmer att man inom en campingplats kan behöva bygglov för uppförande av ett tält – om det bedöms vara en så kallad nybyggnad, alltså uppförande av en ny byggnad. För att ett tält ska räknas som en byggnad behöver det ha en varaktig konstruktion, vara varaktigt placerat och vara konstruerat så att människor kan uppehålla sig i det. Detta står också i 1 kap 4§ i plan- och bygglagen, PBL.
Fredrik Ingmarson, Boverket
https://www.husvagnochcamping.se/artiklar/artikel/20230322/behovs-bygglov-for-standbytalt/
Okej det är konstigt att man behöver bygglov för det faktisktuseless skrev:
Ja. Det räcker att det är konstruerat så att människor kan uppehålla sig i det.
Till och med på en campingplats behövs det bygglov för mer än tillfällig tältning i ett stadigt åretrunttält.
– Det stämmer att man inom en campingplats kan behöva bygglov för uppförande av ett tält – om det bedöms vara en så kallad nybyggnad, alltså uppförande av en ny byggnad. För att ett tält ska räknas som en byggnad behöver det ha en varaktig konstruktion, vara varaktigt placerat och vara konstruerat så att människor kan uppehålla sig i det. Detta står också i 1 kap 4§ i plan- och bygglagen, PBL.
Fredrik Ingmarson, Boverket
[länk]
Ska kolla upp det med den jag ska köpa av!!!H Harmagedon skrev:Om du köper tomten kan du antagligen tälta permanent på den. Kommunen vill nog gärna se att du löser sanitet och sophämtning om du ska bo där. Men vill du sova i ett tält så får du.
Om du menar att du vill hitta en liten plätt att tälta permanent på utan att själv äga marken så måste du inhämta markägarens tillstånd. Eftersom tältläger ofta förvandlas till sanitära olägenheter så är det nog inte jättemånga som kommer att ge dig det.