8 335 läst ·
70 svar
8k läst
70 svar
Hej jag har tänkt flytta till tält på året runt har någon tips om bo☺️
TS du säger att du bara vill ha tips och inte en massa gnäll men det finns en hel del grejer du behöver fixa utöver partytältet.
Du behöver ha en folkbokföringsadress för eventuella myndighetskontakter. Jag vet inte hur off grid du planerar att gå men vill du ha ett bankkonto behöver du en adress.
Du måste lösa sanitet och avfallshantering på ett sätt som inte är miljövidrigt. Gropar i skogen är inte ok för långvarig användning.
Du måste tänka på din egen säkerhet. Människor som lever ensamma i utkanten blir ofta utsatta för både våldsbrott och stölder.
Du behöver ha en folkbokföringsadress för eventuella myndighetskontakter. Jag vet inte hur off grid du planerar att gå men vill du ha ett bankkonto behöver du en adress.
Du måste lösa sanitet och avfallshantering på ett sätt som inte är miljövidrigt. Gropar i skogen är inte ok för långvarig användning.
Du måste tänka på din egen säkerhet. Människor som lever ensamma i utkanten blir ofta utsatta för både våldsbrott och stölder.
För en person är gropar i skogen väldigt ok. Då och då grävs en ny samtidigt som den förevarande fylls igen. Biologiskt avfall går samma väg.H Harmagedon skrev:
Alla gropar till ett lämpligt avstånd från dricksvattentäkten.
Varför skulle inte det gå bra?
Om de sköts med den rigorösa rutin som du målar upp på långt avstånd från bebyggelse så går det säkert bra. Det är något i den stilen som jag avser med att ”ordna”. Dvs ha en plan för hur det ska skötas för att inte bidra till övergödning och nedskräpning eller att själv bli sjuk.Intet skrev:
Det går att folkbokföra sig på kommunen om det inte finns någon fastighet. Sen behöver man inte ändra folkbokföringsadress om man tillfälligt under högst ett år bor på en annan adress, så TS får väl flytta hem en vecka om året...H Harmagedon skrev:
Ja, precis. TS behöver ha en plan för det också. Det är väldigt krångligt att inte ha en folkbokföringsadress.