8 331 läst ·
70 svar
8k läst
70 svar
Hej jag har tänkt flytta till tält på året runt har någon tips om bo☺️
https://bygglov.stockholm/Amanda Nylander skrev:
Men om tältet reses utanför detaljplanerat område.
Är mindre än 15kvm.
Flyttas runt efter 3 månader.
Krävs fortfarande bygglov?
Behöver man då även rivningslov när man campat klart?
Vad är det värsta som kan hända om man campar en längre tid (med markägarens tillåtelse) och någon paragrafryttare anmäler svartbygget (tältet)?
Är det markägaren som får problemen?
Är mindre än 15kvm.
Flyttas runt efter 3 månader.
Krävs fortfarande bygglov?
Behöver man då även rivningslov när man campat klart?
Vad är det värsta som kan hända om man campar en längre tid (med markägarens tillåtelse) och någon paragrafryttare anmäler svartbygget (tältet)?
Är det markägaren som får problemen?
För att antagligen slippa problem med markägare är antagligen statlig skog säkrast (t.ex. Sveaskog). Har man tältet på en diskret plats i en statligt ägd skog har jag väldigt svårt att tro att man får problem. Om någon säger till en så är det väl bara att flytta till en annan plats, det är ju fördelen med tält.
Ja, man ska inte överdriva behovet av bygglov eller andra formella tillstånd även om det kan vara bra att känna till vad som egentligen gäller.
Jag har följer sporadiskt på några några åretrunttältare på sociala medier och problemet är inte själva tältet i sig, utan att platsen med tiden blir en lägerplats med vedupplag under tak, vindskydd, fast eldstad etc.
Så även om man inte blir tvingad att flytta kan det nog vara bra att bryta upp och omgruppera med jämna mellanrum innan platsen blir alltför påverkad.
Jag har följer sporadiskt på några några åretrunttältare på sociala medier och problemet är inte själva tältet i sig, utan att platsen med tiden blir en lägerplats med vedupplag under tak, vindskydd, fast eldstad etc.
Så även om man inte blir tvingad att flytta kan det nog vara bra att bryta upp och omgruppera med jämna mellanrum innan platsen blir alltför påverkad.
Hur gör dessa med sin sanitet när man bor på det sättet ???
hygien och framförallt behoven är ju de snabbt växande och icke förhandlingsbara problemen när man bor i tält och inte har möjlighet till någon inrättning på acceptabel avstånd...
En orsak till att man får betala för en plats på en camping är ju tillgången till dessa inrättningar.
hygien och framförallt behoven är ju de snabbt växande och icke förhandlingsbara problemen när man bor i tält och inte har möjlighet till någon inrättning på acceptabel avstånd...
En orsak till att man får betala för en plats på en camping är ju tillgången till dessa inrättningar.
Jag vill ha bara tips inte en jävla gnäll på allt annat tack för hand 🙂useless skrev:
Ja, man ska inte överdriva behovet av bygglov eller andra formella tillstånd även om det kan vara bra att känna till vad som egentligen gäller.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag tror att den som vill ha en alternativ livsstil, typ bo i tält året om, får det bäst utanför storstadsområdena.
På sikt kommer det bli svårt med TS' boendeönskan. Sverige har så många regelverk som måste följas. Flera har redan nämnts. Mantalsskrivningen ytterligare en.
Sydeuropa har inte lika hårda regler. USA ett annat - efter att man väl accepterats.
Sydeuropa har inte lika hårda regler. USA ett annat - efter att man väl accepterats.
L lbgu skrev:
Men vad bra fråga dom som bor tält året runt så får du vetigt svar👍🏻X xxargs skrev:Hur gör dessa med sin sanitet när man bor på det sättet ???