33 502 läst ·
141 svar
34k läst
141 svar
Hej Hur kan jag gå vidare efter 15 år?
Jo, läste det nu men ifrågasätter det dock. Banken rapporterar in kontrolluppgifter till SKV baserat på räntan på lånet, inte vem som äger lägenheten.Z Zodde skrev:
EDIT Visserligen skrev TS att hon var ekonomiskt oberoende så kanske hon inte har underskott av kapital...
Äger lägenheten har inget med nåt som helst p göra, ingen har heller påstått det mer än du.Kvackatore skrev:
Men hon står som medlåntagare, ränteavdraget fördelas normalt mellan låntagarna utifrån vem som faktiskt betalt räntan , i detta fall exet.
Sannolikt har exet meddelat banken att han betalat räntorna och då kommer hela avdraget på honom från Skatteverket
Du är helt enkelt fel ute
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Nja, hur det fördelas är upp till låntagarna, men läser man exempelvis vad SBAB skriver så står det så här:Z Zodde skrev:Äger lägenheten har inget med nåt som helst p göra, ingen har heller påstått det mer än du.
Men hon står som medlåntagare, ränteavdraget fördelas normalt mellan låntagarna utifrån vem som faktiskt betalt räntan , i detta fall exet.
Sannolikt har exet meddelat banken att han betalat räntorna och då kommer hela avdraget på honom från Skatteverket
Du är helt enkelt fel ute
"Om ni är två personer som delar på bolånet fördelas ränteavdraget automatiskt jämnt mellan er, 50 % till var och en. Ni kan också välja att göra en annan fördelning, vilket till exempel kan vara bra om en av er betalar mer på lånet än den andra."
Jag tycker inte det stämmer med det du skriver att det fördelas utifrån vem som har betalat.
Poängen var att du inte ska kunna få avdrag om den andra partenFairlane skrev:
Nja, hur det fördelas är upp till låntagarna, men läser man exempelvis vad SBAB skriver så står det så här:
"Om ni är två personer som delar på bolånet fördelas ränteavdraget automatiskt jämnt mellan er, 50 % till var och en. Ni kan också välja att göra en annan fördelning, vilket till exempel kan vara bra om en av er betalar mer på lånet än den andra."
Jag tycker inte det stämmer med det du skriver att det fördelas utifrån vem som har betalat.
a) har betalt all ränta
b) yrkat avdrag för all ränta.
Vilket verkar ha skett i trådens exempel.
Sannolikt har exet informerat banken om de faktiska förhållandena och då kommer ränteavdraget bara på honom.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det är b) som är intressant. Man kan göra avdrag om man står på lånet även om den andra som står på lånet betalar. Så var det för mig tidigare, jag betalade alla räntor (och amorteringar) men min dåvarande sambo som också stod på lånet fick tillbaka hälften av det vi fick tillsammans. Dvs, kopplingen till vem som faktiskt betalat finns inte.Z Zodde skrev:
Kopplingen finns om man inte är enig i vem som ska ha avdraget (vilket inte verkar vara gälla i TS fall)Fairlane skrev:
Det är b) som är intressant. Man kan göra avdrag om man står på lånet även om den andra som står på lånet betalar. Så var det för mig tidigare, jag betalade alla räntor (och amorteringar) men min dåvarande sambo som också stod på lånet fick tillbaka hälften av det vi fick tillsammans. Dvs, kopplingen till vem som faktiskt betalat finns inte.
Kopplingen ser du OCKSÅ i ditt eget citat
”
Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Ingen har motsagt det.Fairlane skrev:
Oftast har man också gemensam ekonomi så då fördelar man efter vad som är mest gynnsamt för familjen som EN enhet
TS fall är dock nåt helt annat, INTE det "normala" (OCH det är ju TS fall vi diskuterar)
Skulle TS claima 50% och exet 100% av betalda räntor kan Skattemyndigheten begära dokumentation och då är det TS och inte exet som ligger risigt till...
Men som sagts tidigare, sannolikt har exet tidigt (genom banken) sett till att allt ränteavdrag på deklarationen hamnat direkt hos honom...