Kvackatore Kvackatore skrev:
Du kan åtminstone trösta dig med att du fått tillbaka ränteersättningen på skatteåterbäringen i 15 år så helt lottlös har du inte varit.
Läs #85 så slipper vi meningslösa å felaktiga inlägg.

Z Zodde skrev:
Läs #85 så slipper vi meningslösa å felaktiga inlägg.
Jo, läste det nu men ifrågasätter det dock. Banken rapporterar in kontrolluppgifter till SKV baserat på räntan på lånet, inte vem som äger lägenheten.

EDIT Visserligen skrev TS att hon var ekonomiskt oberoende så kanske hon inte har underskott av kapital...

• Ledsen
Jonatan79
  • Laddar…
Jo, läste det nu men ifrågasätter det dock. Banken rapporterar in kontrolluppgifter till SKV baserat på räntan på lånet, inte vem som äger lägenheten.
Äger lägenheten har inget med nåt som helst p göra, ingen har heller påstått det mer än du.
Men hon står som medlåntagare, ränteavdraget fördelas normalt mellan låntagarna utifrån vem som faktiskt betalt räntan , i detta fall exet.
Sannolikt har exet meddelat banken att han betalat räntorna och då kommer hela avdraget på honom från Skatteverket

Du är helt enkelt fel ute

Redigerat:
Fairlane
Z Zodde skrev:
Äger lägenheten har inget med nåt som helst p göra, ingen har heller påstått det mer än du.
Men hon står som medlåntagare, ränteavdraget fördelas normalt mellan låntagarna utifrån vem som faktiskt betalt räntan , i detta fall exet.
Sannolikt har exet meddelat banken att han betalat räntorna och då kommer hela avdraget på honom från Skatteverket

Du är helt enkelt fel ute
Nja, hur det fördelas är upp till låntagarna, men läser man exempelvis vad SBAB skriver så står det så här:
"Om ni är två personer som delar på bolånet fördelas ränteavdraget automatiskt jämnt mellan er, 50 % till var och en. Ni kan också välja att göra en annan fördelning, vilket till exempel kan vara bra om en av er betalar mer på lånet än den andra."

Jag tycker inte det stämmer med det du skriver att det fördelas utifrån vem som har betalat.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, hur det fördelas är upp till låntagarna, men läser man exempelvis vad SBAB skriver så står det så här:
"Om ni är två personer som delar på bolånet fördelas ränteavdraget automatiskt jämnt mellan er, 50 % till var och en. Ni kan också välja att göra en annan fördelning, vilket till exempel kan vara bra om en av er betalar mer på lånet än den andra."

Jag tycker inte det stämmer med det du skriver att det fördelas utifrån vem som har betalat.
Poängen var att du inte ska kunna få avdrag om den andra parten
a) har betalt all ränta
b) yrkat avdrag för all ränta.

Vilket verkar ha skett i trådens exempel.
Sannolikt har exet informerat banken om de faktiska förhållandena och då kommer ränteavdraget bara på honom.

Redigerat:
I detta fall får nog ingen ränteavdrag eftersom exet som betalat räntan inte är låntagare och kanske inte är berättigad till ränteavdrag.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I detta fall får nog ingen ränteavdrag eftersom exet som betalat räntan inte är låntagare och kanske inte är berättigad till ränteavdrag.
Ts skriver i #1 att
”Lånet står på både mig och min ex-man,”

Z Zodde skrev:
Ts skriver i #1 att
”Lånet står på både mig och min ex-man,”
Du har rätt, jag blev snurrig av alla turer.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Z Zodde skrev:
Poängen var att du inte ska kunna få avdrag om den andra parten
a) har betalt all ränta
b) yrkat avdrag för all ränta.

Vilket verkar ha skett i trådens exempel.
Sannolikt har exet informerat banken om de faktiska förhållandena och då kommer ränteavdraget bara på honom.
Det är b) som är intressant. Man kan göra avdrag om man står på lånet även om den andra som står på lånet betalar. Så var det för mig tidigare, jag betalade alla räntor (och amorteringar) men min dåvarande sambo som också stod på lånet fick tillbaka hälften av det vi fick tillsammans. Dvs, kopplingen till vem som faktiskt betalat finns inte.

• Gilla
JBardun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är b) som är intressant. Man kan göra avdrag om man står på lånet även om den andra som står på lånet betalar. Så var det för mig tidigare, jag betalade alla räntor (och amorteringar) men min dåvarande sambo som också stod på lånet fick tillbaka hälften av det vi fick tillsammans. Dvs, kopplingen till vem som faktiskt betalat finns inte.
Kopplingen finns om man inte är enig i vem som ska ha avdraget (vilket inte verkar vara gälla i TS fall)

Kopplingen ser du OCKSÅ i ditt eget citat

Fairlane Fairlane skrev:
Ni kan också välja att göra en annan fördelning, vilket till exempel kan vara bra om en av er betalar mer på lånet än den andra.”

Fairlane
Z Zodde skrev:
Kopplingen finns om man inte är enig i vem som ska ha avdraget (vilket inte verkar vara gälla i TS fall)

Kopplingen ser du OCKSÅ i ditt eget citat

Ja man kan begära en annan fördelning, men defaultläget är 50-50, vilket då troligen är det "normala".

Fairlane Fairlane skrev:
Ja man kan begära en annan fördelning, men defaultläget är 50-50, vilket då troligen är det "normala".
Ingen har motsagt det.
Oftast har man också gemensam ekonomi så då fördelar man efter vad som är mest gynnsamt för familjen som EN enhet

TS fall är dock nåt helt annat, INTE det "normala" (OCH det är ju TS fall vi diskuterar)

Skulle TS claima 50% och exet 100% av betalda räntor kan Skattemyndigheten begära dokumentation och då är det TS och inte exet som ligger risigt till...
Men som sagts tidigare, sannolikt har exet tidigt (genom banken) sett till att allt ränteavdrag på deklarationen hamnat direkt hos honom...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, jag har inte påstått det. Tvärtom skrev jag "Banken rapporterar in kontrolluppgifter till SKV baserat på räntan på lånet, inte vem som äger lägenheten."

Nej, jag har inte påstått det. Tvärtom skrev jag "Banken rapporterar in kontrolluppgifter till SKV baserat på räntan på lånet, inte vem som äger lägenheten."
Har nån öht varit i närheten av å påstå nåt annat?
Jag kontrar med 1+1=2 avd självklarheter…😉

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
– Goddag!
– Yxskaft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.