10 390 läst · 41 svar
10k läst
41 svar
Hej. Hittar inte mycket om polyuretan sprutisolering.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Jag skrev olika isolertjocklekar i inlägg 8 så du kan använda det som jämförelse, alltså ca 150mm mot 250mm för u0,15.
U0,11 är inte alls dumt, det är bara lite över vad man har i en Passivhusvägg. Mina vägga ligger mellan u0,09-0,1 det är med cellulosa och total tjocklek på vägg med gips, råspont och ytterpanel etc. Är precis under 50cm
U0,11 är inte alls dumt, det är bara lite över vad man har i en Passivhusvägg. Mina vägga ligger mellan u0,09-0,1 det är med cellulosa och total tjocklek på vägg med gips, råspont och ytterpanel etc. Är precis under 50cm
Jag ska inom kort bygga med 500mm bauroc och det ligger på 0.15. trodde knappt man kunde komma lägre än så. smidigt att putsa utv och spackla inv. anledningen är att det ska vara underhållsfritt (i den mån det går) jag har plan på 400 frigolit i platta med ytlig golvvärme. 400mm i tak, alt PU. men jag anar jag får en chock när jag får offerten. sen är jag väldigt frågande till att det inte används mer på privatmarknaden. inte många som vet nåt om det.
Tips och ideer mottages tacksamt.
Är nog kanon till att isolera typ maskinhallar av plåt med. Känner en som isolerat en 18meters bobåt av stål med det. Men i ett hus jag bor i skulle jag nog vara skeptisk till en sådan produkt som lär innehålla många giftiga kemikalier.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
400 cellplast i plattan är bra, tänk på att köra väl isolerade kantelement. Det finns dom som skulle passa dig som har 150mm i kantisolering.
Dom blocken du bygger med är inte supereffektiva. Ytong 500mm block ger u0,11.
Vad kör du för taktyp, är det snedtak när du bara har 400mm? Jag har 600mm cellulosa lösull på vinden. Vanligast nu är 500mm på vindbjälklag.
Enda fördelen med sprayisoleringen eller poly utherane skivor är att du kan ha en tunnare väg och att den är diffusionstät (kan vara nackdel också)
Dom blocken du bygger med är inte supereffektiva. Ytong 500mm block ger u0,11.
Vad kör du för taktyp, är det snedtak när du bara har 400mm? Jag har 600mm cellulosa lösull på vinden. Vanligast nu är 500mm på vindbjälklag.
Enda fördelen med sprayisoleringen eller poly utherane skivor är att du kan ha en tunnare väg och att den är diffusionstät (kan vara nackdel också)
Pu skum används ganska mycket redan, men i den utsträckningen vet jag inte mycket om. Tyckte jag jämförde med ytong och bauroc låg bättre till,kan ha fel. min plan var att köra bauroc ecoterm+ 500 sen puts och spackel invändigt. klart. vet det ligger under boverkets normer, men det är kanske inte bra nog. ville slippa regla och gipsa hela skiten.
Vi ska bygga 1 1/2 plans med halva övervåning och halva upp i nock. tar mycket på utrymmet då det bara är på 100m2 på nederplan.
Vi ska bygga 1 1/2 plans med halva övervåning och halva upp i nock. tar mycket på utrymmet då det bara är på 100m2 på nederplan.
Att vi blir mer och mer medvetna om kemikalier och dess effekter tror jag är en faktor som bidrar till att det inte används mer här. För mig blir inte risk/reward tillräckligt lockande.Jocke Åkesson skrev:
Jag ska inom kort bygga med 500mm bauroc och det ligger på 0.15. trodde knappt man kunde komma lägre än så. smidigt att putsa utv och spackla inv. anledningen är att det ska vara underhållsfritt (i den mån det går) jag har plan på 400 frigolit i platta med ytlig golvvärme. 400mm i tak, alt PU. men jag anar jag får en chock när jag får offerten. sen är jag väldigt frågande till att det inte används mer på privatmarknaden. inte många som vet nåt om det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Ytong energy + 500mm block är det som har u0,11. Det har en kärna av multipor som har lägre densitet och isolerar därför lite bättre. 400mm blocken ger u0,15.
Jag skulle nog byggt med ytong blocken om jag byggde ett stenhus idag. Alternativt isoleca.
På övervåningen är det enklare att bygga med tjocka takstolar och bara fylla facken mellan med en L0,33 mineralullskiva. Då kan man nog nöja sig med 2x145 på den tunnaste biten.
Typ:
https://www.isover.se/products/isover-uni-skiva-33
https://www.xella.se/yong_energy__2434.php
Jag skulle nog byggt med ytong blocken om jag byggde ett stenhus idag. Alternativt isoleca.
På övervåningen är det enklare att bygga med tjocka takstolar och bara fylla facken mellan med en L0,33 mineralullskiva. Då kan man nog nöja sig med 2x145 på den tunnaste biten.
Typ:
https://www.isover.se/products/isover-uni-skiva-33
https://www.xella.se/yong_energy__2434.php
Både ytongen och isolecan är dubbelt så dyrt i inköp. var tror du man hamnar med bauroc ecoterm+ 375 (0.20) med reglad innervägg med 120 isolering. har sina fördelar med reglade innerväggar har jag märkt, när det kommer till el biten 
Jag tror inte jag vågar mig på det i heller. lite vanskligt kan jag tycka och det hörs för bra för att vara sant. särskilt om det finns flera olika kvaliteer så kan dom slå i en vad som helst 
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
0,2 block + 120mm 0,038 mineralull ger ungerär u0,12-0,13, men då får du ha plast på insidan av isoleringen. Om du ändå ska gå den vägen kan man lika gärna ha en ren träregelvägg med puts på utsidan.
Vad menade du med olika kvaliteer?
0,033 mineralullen är lite kompaktare bara än 0,038
Vad menade du med olika kvaliteer?
0,033 mineralullen är lite kompaktare bara än 0,038
Jag svarade på andra killen om PU sprutisolering. 
Då är det bättre att bygga i 375 block och regla och isolera, och tjäna in enkelheten med rördragningen menar du.
Jag skickar mina ritningar till konstruktör om 10 dagar och har oroat mig en del med allt det innebär.
Jag vill inte ha trä utvändigt utan puts direkt på. jag menar regel och isolering på insidan.
Är det bra att ha 2x 145 i taket. tycker det hörs magert
Då är det bättre att bygga i 375 block och regla och isolera, och tjäna in enkelheten med rördragningen menar du.
Jag skickar mina ritningar till konstruktör om 10 dagar och har oroat mig en del med allt det innebär.
Jag vill inte ha trä utvändigt utan puts direkt på. jag menar regel och isolering på insidan.
Är det bra att ha 2x 145 i taket. tycker det hörs magert
Jag som är novis i sammanhanget. skiljer det mycket på Isover 35 och 33.
Isover 35 kan man nästan köpa på ICA men den andra finns inte på så många ställen. vad jag hittat
Isover 35 kan man nästan köpa på ICA men den andra finns inte på så många ställen. vad jag hittat
Sorry. nu fattade jag vad du menade. typ trähus med puts utvänding. är det av brandskydd eller av annan anledning man inte bör göra det?
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Brandskydd är inga problem, oavsett byggsätt.
Jag menar att om man ska blanda in träreglar så bygg ett helt trähus. Det blir billigare än att bygga med sten. Att lägga puts utanpå en trästomme är vanligt förekommande
365 block och reglar känns som det sämsta av två värdar typ. Ska du mura, så mura med 500 blocken
Jag menar att om man ska blanda in träreglar så bygg ett helt trähus. Det blir billigare än att bygga med sten. Att lägga puts utanpå en trästomme är vanligt förekommande
365 block och reglar känns som det sämsta av två värdar typ. Ska du mura, så mura med 500 blocken