3 826 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Hej. Frågor om pannor.
Jag ser att du har fattat mina problem. Men jag tänker så här.L Liteavvarje skrev:eftersom det är överförbränning i den kommer det kanske att bli ganska varmt i topp på den ,
men även betydligt kallare i botten
Säg att du har ca 250 liter i topp som blir +60C så är det nog inte mer än ca +40C i botten
inget bra på en panna , det bästa är nog att någon form av panncirk , så tempen kommer upp ordentligt i botten kanske inte till vad som är i topp , men inte långt ifrån .
Blir den för kall nere orkar inte pannan med att höja tempen i den fart som du vill ha ,
tar lång tid att ladda tanken .
Jag sa laddomat förut , den brukar öppna vid ca +70C och då kommer laddningen till tanken igång , sedan att ta värme från tanken och ha en panna med 1000 L hetvatten i som du har svårt att tillgodose dig med , det fordrar lite mera när det gäller installationen
Ett tips gå till grannen , fråga hur han har det med panna och tank ,
Han kanske inte har det perfekt koppllat heller ,men du kan få en vink om hur det är
Om cirkulation börjar vid 30 gr så kommer tanken att laddas fort i början och huset värms upp.
Sedan fortsätter eldningen till 80 gr som vanligt tills tanken blir full. Sedan kallnar hela vattenvolymen sakta. tank och panna. När vattenvolymen är 30 gr börjar man om igen och eldar.
Jag har svårt att tro på rost och liknande problem vid 30 gr.
Ja pumpen går hela tiden men sakta så att hela volymen cirkulerar. Det blir värmeförluster men pannan och tanken är ordentligt isolerade. Pannans lufttillförsel är fläktstyrd så inget större drag finns.L Liteavvarje skrev:
Liteavvarje: Du har tyvärr fel. Om vi förutsättter att förbränningen inte påverkas av pannans temperatur så får man högre energiöverföring om pannar är kallare. Tvärt om not vad du påstår.
Pannan är en gammal panna med överförbränning, den är inte tänkt att kopplas mot tankar.
Pannan är en gammal panna med överförbränning, den är inte tänkt att kopplas mot tankar.
Gimovärme: Om pumpen går helatiden kommer du inte att få skiktning, vilket minskar mängden nyttigvärme du kan få ut. Jag skulle rekommendera att skippa den pannan och skaffa en från de senaste 3 årtiondena med under förbränning. Det ryker mindre och ger bättre verkningsgrad.
Finner det lite märkligt men menD Daniel 109 skrev:
Eftersom du vet bättre än jag ,och har full kontroll på läget , så förslår jag att du tar över till 100% nu , samt talar om exakt vad TS ska göra för att det ska fungera
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
För att TS ska komma framåt med sin fråga:
Liteavvarje har helt rätt i att pannans temperatur måste komma upp i rätt temperatur. 30 grader är långt under daggpunkten för rökgaserna: Pannan blir full av kondens i rökgången= tjära, ättika, terpentin och ffa vatten, och kläggar igen och rostar om den är av vanligt stål. Tro mig, jag har provat, oavsiktligt.
Då spelar det ingen roll att det rent teoretiskt blir effektivare energöverföring om temperaturen hålls låg.
Om pannan ska funka någotsånär ska vattnet i pannan därför komma upp i minst 70-80 grader snabbast möjligt. Först därefter kan värmen föras över till radiatorsystemet eller acktankarna. Detta gäller oavsett överförbränning eller ej. Kondens vid 30 grader blir det i vilket fall. Det går visst att koppla din panna till acktank, om pannan tillåts komma upp i rätt temp. Därför uppfanns laddkoppel som termovar och laddomat mfl.
Men det blir antagligen inte riktigt bra hur du än gör med denna panna:
Pannan du har är inte en lyckad konstruktion att elda ved i. Vill du elda med ved bekvämt, effektivt och miljömässigt acceptabelt borde du hitta en annan, bättre panna.
Liteavvarje har helt rätt i att pannans temperatur måste komma upp i rätt temperatur. 30 grader är långt under daggpunkten för rökgaserna: Pannan blir full av kondens i rökgången= tjära, ättika, terpentin och ffa vatten, och kläggar igen och rostar om den är av vanligt stål. Tro mig, jag har provat, oavsiktligt.
Då spelar det ingen roll att det rent teoretiskt blir effektivare energöverföring om temperaturen hålls låg.
Om pannan ska funka någotsånär ska vattnet i pannan därför komma upp i minst 70-80 grader snabbast möjligt. Först därefter kan värmen föras över till radiatorsystemet eller acktankarna. Detta gäller oavsett överförbränning eller ej. Kondens vid 30 grader blir det i vilket fall. Det går visst att koppla din panna till acktank, om pannan tillåts komma upp i rätt temp. Därför uppfanns laddkoppel som termovar och laddomat mfl.
Men det blir antagligen inte riktigt bra hur du än gör med denna panna:
Pannan du har är inte en lyckad konstruktion att elda ved i. Vill du elda med ved bekvämt, effektivt och miljömässigt acceptabelt borde du hitta en annan, bättre panna.
Precis vad jag sagt. Även om rekomendationen brukar vara minst 60grader. Liteavvarje har dock helt fel i sin motivering. Verkningsgraden blir bättre med lägre temperatur, men man riskerar andra problem.
Ok. Nu har jag läst alla svar och tips. Tack för dom men jag måste gå vidare och bygga anläggningen. Ägaren är grinig och snål och mycket bestämd att hans grejer skall användas.
Jag tror att pannan skall köras upp till 60 gr och sen börja ladda acctanken. När tempen är på topp stannar pannan men cirkulationen fortsätter tills tank och panna kallnat ned till en lagom temp. Då startar pannan igen och kör upp till 60 gr igen och laddningen av tanken börjar om igen. Då bör det inte bli så mycket problem .Skall börja bygga sommaren 2018.
Vi har också beslutat att prova en tid men är öppna för att byta panna i framtiden om det inte blir bra.
Jag tror att pannan skall köras upp till 60 gr och sen börja ladda acctanken. När tempen är på topp stannar pannan men cirkulationen fortsätter tills tank och panna kallnat ned till en lagom temp. Då startar pannan igen och kör upp till 60 gr igen och laddningen av tanken börjar om igen. Då bör det inte bli så mycket problem .Skall börja bygga sommaren 2018.
Vi har också beslutat att prova en tid men är öppna för att byta panna i framtiden om det inte blir bra.
Om du har möjlighet nu när du inte utgår från befintligt sätt tanken som en parallell volymförstoring till pannan. Dvs inga pumpar, termostater för laddning bara två grova rör tex 2" upp och nedtill mellan tank och panna. Det är nog bästa sättet för denna som sagt på flera sätt dåliga installationen kan bara skriva under på vad som sagts tidigare kring det. Knappast något som är värt att lägga ner jobb på utan sök efter beg andra bättre lösningar om möjligt.
Det låter inget vidare. All volym i tankarna som ligger över panntoppen blir rent dödutrymme.
Det som är minst dåligt är en laddomat 4030 eller motsvarande.
Det som är minst dåligt är en laddomat 4030 eller motsvarande.
Som lite kuriosa , den sortens pannor var byggda för självcirkulation , grovt ( min 2 tum ) rör upp till radiatorerna och rören kom oftast via golvet i källaren in i pannan .
När dom eldade så steg värmen upp och gav ca 70-80C på radiatorerna som blev varma
till 2/3 , inte som i dag med shunt och mindre temp .
I samband med laddning av tank självcirkulerade det runt , grova rör även där , blev nästan inte inte mindre än 90C på vattnet , perfekt skiktning i tanken , men pannan levde hoppsan av kokning och ångsmällar ,
Mycket syra frigjordes så ett öppet exspansionskärl direkt på pannan var ett måste , annars slutade cirkulationen
När dom eldade så steg värmen upp och gav ca 70-80C på radiatorerna som blev varma
till 2/3 , inte som i dag med shunt och mindre temp .
I samband med laddning av tank självcirkulerade det runt , grova rör även där , blev nästan inte inte mindre än 90C på vattnet , perfekt skiktning i tanken , men pannan levde hoppsan av kokning och ångsmällar ,
Mycket syra frigjordes så ett öppet exspansionskärl direkt på pannan var ett måste , annars slutade cirkulationen
Du tänker som jag,GK100 skrev:
Om du har möjlighet nu när du inte utgår från befintligt sätt tanken som en parallell volymförstoring till pannan. Dvs inga pumpar, termostater för laddning bara två grova rör tex 2" upp och nedtill mellan tank och panna. Det är nog bästa sättet för denna som sagt på flera sätt dåliga installationen kan bara skriva under på vad som sagts tidigare kring det. Knappast något som är värt att lägga ner jobb på utan sök efter beg andra bättre lösningar om möjligt.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hej!G gimovärme skrev:
Jag kan inget om rörmockeri. Men jag har viss erfarenhet av att värma ett hus med ved med hjälp av en vedpanna (eller kockspanna om man så vill) av hederlig gammal stil.
Jag tror att det bästa när man installerar en panna av detta slag är att enbart satsa på att försöka få pannan att må så bra som möjligt och försöka få så mycket värme som möjligt från veden.
Den där aspekten att försöka dra rören på så sätt att man snabbt får värmen till elementen. För att snabbt värma huset. Tror jag att man ska bortse från.
Om man har bråttom att få det varmt med ved så tycker jag det är bättre att man komplettera källarpannan med en gjutjärnskamin boningsdelen av huset.
Dels därför att den tål att eldas mycket hårt och dels därför den fort gör det varmt där man vill ha det varmt.
Tycker ja tralala: )