Lite mer info tack. Vilken relation har "pensionärerna" haft till tidigare ägare av huset? Varför benämns de "pensionärer", blir caset mer ömmande då?

• Gilla
Kate Adams
  • Laddar…
Farstatjej90
Pensionärerna var väl dom som ansåg att guldet införskaffats genom att dom blev blåsta?🤔

• Gilla
Kate Adams och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lite kort info:
Den grupp pensionärer som hävdar att JLC-guldet sannolikt kommer från ett över 30 år gammalt svindleri, nekas prövningstillstånd i Högsta domstolen.
En grupp pensionärer som på 1990-talet förlorade guld i en ekobrottshärva, och som gör anspråk på det så kallade JLC-guldet, nekas prövningstillstånd i Högsta domstolen. Det rapporterar GP.

Pensionärerna tror att guldet, som hittades i en villa som Youtube-stjärnorna Carl Déman och Lucas Simonsson köpte 2023, är det guld som de blev av med när skandalbolaget Tammstorp Futures gick i konkurs i samband med en omfattande ekobrottshärva. När guldet hittades låg det i askar som var märkta med just ”Tammstorp”.
De (pensionärerna) anser att guldet är från denna brottsliga verksamhet. Och det är de som blivit lurade på sina tillgångar.
Sen kan man ju leta mer info om man vill, men som sagt, kortfattat så är det såhär det ligger till med deras anspråk.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Det som tidigare skrivits är att det finns uppgifter om serienummer på förskingrade guldtackor som matchar serienumret på de upphittade, men att det faller på att man inte haft uppgift om utgivare och alla utgivare har sina egna nummerserier.

Så gissningsvis har ingen av pensionärerna suttit inne mer mer detaljerade uppgifter. Åtminstone inte som de har kunnat belägga.

Lärdomen är alltså att dokumentera både serienummer och utgivare av sina guldtackor 😆

Tammstorp AB

Vd hette Eric Nobel och hade vid konkursen 1993 8 anställda.

Ni som har SVD eller DN premium kan söka i gamla tidningar. Spännande.

Har det framgått om den avlidne personen har haft något med Tamstorp att göra? Jag tänker att dte är ju antingen en av svindlarna, eller någon som ex. varit kund i Tamstorp, men lyckats få ut sitt guld innan det sprack. Jag tror det framgick någonstans att man hade väldigt dålig ordning, så någon kan väl mycket väl helt ärligt fått ut "fel" guld.

J
Nu verkar det vara avgjort!
Både dödsboet samt Carl Demans och Lucas Simonssons bolag Didder och Dadder AB kommer att få ta del av guld- och platinatackorna, skriver polisen.

H hempularen skrev:
Har det framgått om den avlidne personen har haft något med Tamstorp att göra? Jag tänker att dte är ju antingen en av svindlarna, eller någon som ex. varit kund i Tamstorp, men lyckats få ut sitt guld innan det sprack. Jag tror det framgick någonstans att man hade väldigt dålig ordning, så någon kan väl mycket väl helt ärligt fått ut "fel" guld.
Nej det har inte bevisats.

Men man kan ju spekulera. 🤔

De avlidna personerna hade handlat med skrot hela livet, sålt sin verksamhet som ju är definitionen av en kontantverksamhet. De Fick 20 millar när de sålde. De bodde redan i en avbetald kåk och verkade leva ganska snålt.

Fick de möjlighet att köpa guld till underpris? Kanske? Slog de till? Kanske? Vi lär aldrig få veta. Men ganska troligt att det gick till så skulle jag säga. Annars hade gubben berättat om guldet för sin familj och inte snickrat in det i väggen.

• Gilla
  • Wow
Kane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.