7 138 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
HD-dom: Krav på hantverkares tidsredovisning
Skillnaden här är vi som arbetar med service sällan har jobb som löper över en längre tid. Det är mer regel än undantag att man är hos 3-4 kunder på en dag.mr_bygg skrev:Att redovisa vad man gjort mot en betalande kund på de timmar man lagt ner borde vara självklart och det handlar om minuter per dag så det argumentet köper jag inte. Självklart så är det skillnad om ett litet jobb som tar några timmar där arbetsbeskrivningen står på ordern och inget extra görs, då behövs ingen ytterligare dokumentation. Men handlar det om ett jobb som sträcker sig över en längre tid så är det fullt rimligt och inte konstigt att man kan redovisa vad man gjort.
Precis som jag skrev så behövs ingen ytterligare dokumentation om det arbete som utförts överensstämmer med ordern och det rör sig om några få timmar. Men debiterar man exempelvis 500 timmar för målning och spackling av ett hus så bör man kunna redogöra för var timmarna lagts om man förväntar sig att få betalt om det rör sig om löpande. Särskilt om timmarna som lagts ner rör mer än den ursprungliga beställningen eller om antalet timmar är mer än kunden troligen förväntar sig.lordi skrev:
Låter helt rimligt. Vet inte om jag själv skulle beställa ett så stort jobb på löpande räkning dock, men det förekommer säkert.mr_bygg skrev:Precis som jag skrev så behövs ingen ytterligare dokumentation om det arbete som utförts överensstämmer med ordern och det rör sig om några få timmar. Men debiterar man exempelvis 500 timmar för målning och spackling av ett hus så bör man kunna redogöra för var timmarna lagts om man förväntar sig att få betalt om det rör sig om löpande. Särskilt om timmarna som lagts ner rör mer än den ursprungliga beställningen eller om antalet timmar är mer än kunden troligen förväntar sig.
Resonemanget gäller så klart mindre jobb också. Poängen är att man vid löpande räkning måste kunna redogöra för antal timmar och vad som utförts på dessa timmar annat än en klumpsumma. I ditt fall så handlade det om flera jobb per dag där det finns en tydlig arbetsorder så där är det inte ett problem. Men så fort det blir mer så är det ganska självklart att en kund ska kunna bedöma rimligheten i fakturerade timmar och då krävs det att det finns en redovisning av arbetet som är nedbruten på de moment som utförts så att det är möjligt.lordi skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Gör inte alla det? Jag arbetar iofs. som konsult i byggbranschen, men specar jag inte ungefär vad jag gjort under de timmar jag fakturerar så är det många kunder som helt enkelt inte betalar. Med rätta tycker jag. Klart man ska ha ordentligt fog för det man fakturerar.lordi skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det kanske finns några konsulter som gör det, men jag vet inga i min bransch som gör det. Så att säga att "varenda konsultfirma gör det" är en stor överdrift.Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej det finns kanske undantag. Jag jobbar dock på en större konsultfirma med 3000+ anställda i sverige. Vi gör det, de större konkurrenter vi har gör det också. Samt så kräver 75% av våra kunder att vi gör det.-MH- skrev:
Du får själv uppskatta hur stor del av byggkonsultbranschen det innefattar...
Min pappa är starkare än din pappa? 
Själv jobbar jag sedan 4 år för ett företag med 23000 anställda världen över. Aldrig har något annat än timmar och kund efterfrågats. Likadant på de tidigare 4-5 konsultbolagen jag jobbat för.
Slutkunden vill ofta att man redovisar vilket projekt det handlar om, men det är fortfarande bara hur mycket, inte vad.
Den som påstår att varenda konsultbolag redovisar vad timmarna använts till, har helt enkelt fel.
Själv jobbar jag sedan 4 år för ett företag med 23000 anställda världen över. Aldrig har något annat än timmar och kund efterfrågats. Likadant på de tidigare 4-5 konsultbolagen jag jobbat för.
Slutkunden vill ofta att man redovisar vilket projekt det handlar om, men det är fortfarande bara hur mycket, inte vad.
Den som påstår att varenda konsultbolag redovisar vad timmarna använts till, har helt enkelt fel.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej din pappa är inte starkare. Där jag jobbar är vi 35 000 i världen... i alla fall förra året. Ha. Om det nu har någon betydelse...
Nu var det ju inte riktigt så jag avsåg att min kommentar skulle uppfattas. Det var mer att påvisa hur vanligt det är att det även efterfrågas vad man gjort under timmarna. Men vi kanske har olika kunder...
Nu var det ju inte riktigt så jag avsåg att min kommentar skulle uppfattas. Det var mer att påvisa hur vanligt det är att det även efterfrågas vad man gjort under timmarna. Men vi kanske har olika kunder...
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, ni har olika kunder, för ni är i helt olika branscher.Styrman_jansson skrev:
Och det låter iofs rimligt att man i byggbranschen har både andra kunder och annan kutym eftersom resultaten av det man (typiskt, att döma av mina byggnadsingenjörssläktingar) gör är olika och skall användas olika. (Det är faktiskt ganska stora och fundamentala skillnader).