3 499 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Häva totalentreprenadskontrakt
Jag funderar på att häva ett totalentreprenadskontrakt. Min jurist anser det rimligt. Huset är inte färdigbyggt och jag blir i så fall tvungen att ta in ett annat företag. Jag är orolig att entreprenören kommer obstruera och inte nödvändigtvis bidra till en smidig överlämning. Har någon liknande erfarenheter hur det går till rent praktiskt? Vilka rättigheter har man som konsument i en sådan här situation? Juristen känner bara till det rent juridiska och därför ber jag er om lite mer handfasta tips och råd.
En sådan här situation? Du skriver ju ingenting om varför du vill häva kontraktet?P P. Hamse skrev:Jag funderar på att häva ett totalentreprenadskontrakt. Min jurist anser det rimligt. Huset är inte färdigbyggt och jag blir i så fall tvungen att ta in ett annat företag. Jag är orolig att entreprenören kommer obstruera och inte nödvändigtvis bidra till en smidig överlämning. Har någon liknande erfarenheter hur det går till rent praktiskt? Vilka rättigheter har man som konsument i en sådan här situation? Juristen känner bara till det rent juridiska och därför ber jag er om lite mer handfasta tips och råd.
Vad är anledningen till hävning?
Min spontana tanke är att det är mindre problem att låta nuvarande byggare göra färdigt än att häva och sedan få någon att fortsätta ett halvfärdigt bygge. Firman som fortsätter lär friskriva sig från allt ansvar och skylla minsta problem på föregående firma.
Mer info behövs för att lämna något vettigt svar.
Min spontana tanke är att det är mindre problem att låta nuvarande byggare göra färdigt än att häva och sedan få någon att fortsätta ett halvfärdigt bygge. Firman som fortsätter lär friskriva sig från allt ansvar och skylla minsta problem på föregående firma.
Mer info behövs för att lämna något vettigt svar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 324 inlägg
Är det inte bara att gå in och säga stopp? Tror inte det finns ett smidigt sätt att sparka ut en entreprenör än att bara tvärt avbryta
Folk som inte håller tiden är en styggelse, men underskatta inte problemen som kommer av att byta entreprenör. Exakt alla problem och fel du upptäcker senare, kommer bortförklaras av firma 1 med att de inte fick göra klart och firma 2 kommer att skylla på att firma 1 gjort ett dåligt underliggande jobb innan.
Vi har relativt nyligen haft just den situationen på jobbet kring en stor om- och nybyggnation.
Ibland måste man ju dock bita i det sura äpplet ändå. Innan ni gör det, hur ser vitesklausulen ut? Kan ni utkräva vite?
Vi har relativt nyligen haft just den situationen på jobbet kring en stor om- och nybyggnation.
Ibland måste man ju dock bita i det sura äpplet ändå. Innan ni gör det, hur ser vitesklausulen ut? Kan ni utkräva vite?
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Det första man bör fråga sig är hur betalningsplanen ser ut? Har du ansenliga belopp innehållna i nuläget?
OM du häver avtalet så kommer totalkostnaden för bygget att gå upp. En ny byggare kommer inte att kunna/vilja färdigställa för den summa som borde återstå i nuvarande avtal.
Och alla ev. fel i det som gjorts hittills kan du helt glömma att få ersättning för. Det blir dessutom stor risk att ev. fel som den nya byggaren gör, inte heller går att få ersättning för. Glöm allt vad garantier heter.
OM du häver avtalet så kommer totalkostnaden för bygget att gå upp. En ny byggare kommer inte att kunna/vilja färdigställa för den summa som borde återstå i nuvarande avtal.
Och alla ev. fel i det som gjorts hittills kan du helt glömma att få ersättning för. Det blir dessutom stor risk att ev. fel som den nya byggaren gör, inte heller går att få ersättning för. Glöm allt vad garantier heter.
Jag bör kanske förtydliga att entreprenören skall betala för mitt tillfälliga boende. Det är alltså inte ett direkt vite. Men då jag får hoppa mellan olika tillfälliga boenden så blir det ändå en ansenlig kostnad för entreprenören.
Min förhoppning är att entreprenören ska slutföra bygget men efter mer än fyra månaders försening, endast två dagar med hantverkare på plats den senaste 1,5 månaden och inget svar från entreprenören när och om slutbesiktning kan ske, så blir alternativet att häva avtalet mer och mer realistiskt. Därav min nyfikenhet att höra hur man kan gå till väga rent praktiskt.
Min förhoppning är att entreprenören ska slutföra bygget men efter mer än fyra månaders försening, endast två dagar med hantverkare på plats den senaste 1,5 månaden och inget svar från entreprenören när och om slutbesiktning kan ske, så blir alternativet att häva avtalet mer och mer realistiskt. Därav min nyfikenhet att höra hur man kan gå till väga rent praktiskt.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Har ingen personlig erfarenhet. Men du MÅSTE låta din jurist hantera skriftväxlingen runt hävande. Görs det fel så kan entreprenören stämma dig för avtalsbrott. Och entreprenören kan även ha rätt till full betalning när huset är färdigställt, oavsett hur det gick till att få det färdigt.
Verkar som att inte byggaren vill vara kvar på ditt bygge, tyvärr. Är han anlitad av större byggbolag så har de första tjing på byggarna. Går det fort att hitta andra byggare? Är det möjligt så försök hitta nya byggare se bara till så att du inte behöver betala en jäkla massa till den gamla byggaren +Att du behöver ett boende.P P. Hamse skrev:Jag bör kanske förtydliga att entreprenören skall betala för mitt tillfälliga boende. Det är alltså inte ett direkt vite. Men då jag får hoppa mellan olika tillfälliga boenden så blir det ändå en ansenlig kostnad för entreprenören.
Lycka till
Klicka här för att svara