6 304 läst ·
39 svar
6k läst
39 svar
Häva kontrakt som säljare
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Ja, det är ett kontraktsbrott, till viss del iallafall. Nu idisslar jag samma påstående som innan, men ditt problem är att det inte står något överhuvudtaget om vad som ska hända vid köparens (eller ens säljarens) kontraktsbrott. Du kan inte utgå från att du kan häva kontraktet hur som helst.S ShaneDiesel skrev:
Fast hur kan jag då häva kontraktet efter Augusti?SågspånPappspikEternit skrev:
Jag är säker på att det inte var hans plan från början. Han hade ett företag som jag kollade upp innan jag gick med på det här som gick i vinst. Han skulle heller inte ha betalat de första gångarna. Men det har varit pandemin som ställde till det tydligen. Men det som provocerar mig är att han misslyckande ska gå ut över mig och hans beteende efteråt.SågspånPappspikEternit skrev:
Om man läser första paragrafen är det köparen som äger fastigheten, där står ju att han har tillträtt.
Sen står det något helt annat i paragraf 3, vilket rör till det. Ni har ju båda skrivit på att kontraktet gäller i sin helhet. Köparen kan använda kontraktet mot dig för att få bo kvar.
Har du funderat över om detta var köparens plan från början? Han har skulder hos Kronofogden, och riskerar att få värdefull egendom som han äger (t ex hus) utmätt av Fogden. Nu kan han bo i ett hus som han betalat lite för men någon annan äger, och därmed kan inte Kronofogden ta huset.
Jag har redan kontaktat en jurist som jag är på gång med nu, men jag har inte bestämt mig om jag bör vänta tills efter Augusti eller nu med att gå vidare med honom.Appendix skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Prata med juristen direkt. Augusti är här förr än man tror.
Tror inte ens det är ett kontraktsbrott.SågspånPappspikEternit skrev:
Kontraktet är skrivet på ett sådant sätt att det inte är tydligt att avbetalningen är ett villkor för köpet.
Så köparen kan nog bråka en del och hävda att en skuld är en skuld men att huset är dennes. Främst genom den olyckliga skrivningen om tillträde i första stycket.
Som gubben säger. Agera nu.S ShaneDiesel skrev:
Dagar tickar på och ska myndigheter involveras är det lika bra att göra det nu.
Jag tror att det kan sluta bra ändå. Men det kräver nog en advokat som styr dig genom processen
Det är inte helt otroligt att du kan poåföra advokatkostnaderna på skulden dessutom.
Huset är ju en tillgång som kan utmätas för att betala densamma.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag har inte tittat närmare på avtalet, så ta det jag säger med en extra nypa salt, men jag tror att problemet främst kommer vara att avhysa hyresgästen och att sälja huset igen. Det går, som de brukar säga i skadeståndsrätten, inte att lugga en skallig.
I det perspektivet ska man inte heller glömma att huset med all sannolikhet fortfarande är TS, så det finns ingen egendom att ta säkerhet i, ens om alla velat.
Så ut med ”köparen”, släpp det och gå vidare är mitt råd. Att vinna kommer inte att ge något här.
I det perspektivet ska man inte heller glömma att huset med all sannolikhet fortfarande är TS, så det finns ingen egendom att ta säkerhet i, ens om alla velat.
Så ut med ”köparen”, släpp det och gå vidare är mitt råd. Att vinna kommer inte att ge något här.
https://www.lawline.se/answers/472
Läs svaret på denna länk.
Jag tyckte mig se i ditt kontrakt att köpebrev ska upprättas sen efter betalning, vilket då är det som räddar dig i denna situationen.
Läs svaret på denna länk.
Jag tyckte mig se i ditt kontrakt att köpebrev ska upprättas sen efter betalning, vilket då är det som räddar dig i denna situationen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vore intressant att höra hur det har löst sig.
Men den stora lärdomen av dne här tråden är att man skall inte formiulera en enda stvaelse av ett köpekontrakt själv. Man bör hålla sig till färdiga standradkontrakt bokstavstroget. Och man skall undvika avbetalningsköp, eller hyrköp (båda varianteran förekommer) de formerna skapar en stor risk för säljaren.
Men den stora lärdomen av dne här tråden är att man skall inte formiulera en enda stvaelse av ett köpekontrakt själv. Man bör hålla sig till färdiga standradkontrakt bokstavstroget. Och man skall undvika avbetalningsköp, eller hyrköp (båda varianteran förekommer) de formerna skapar en stor risk för säljaren.
Klicka här för att svara