Min granne fick huset sålt, fick handpenning inbetald osv, men sen drog sig kunden ur.
Punkterna var över 15 st och mycket märkliga, fallet på hängrännan var från mitten (rör i båda sidor) ???

Men nu till den tunga punkten, badrummet är från någon gång för länge länge sedan... bara plastmatta på golv och sen väv.

Dom klagade på att det var fel fall i badrummet. Men kan man verkligen göra det när det ser ut som nedan och badrummet är iaf minst 40 år gammalt, och det är duschkabin som används Än mindre häva köpet?

Bara jäkligt nyfiken!

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det beror ju lite på hur kontraktet är formulerat. Den vanligaste formuleringen av villkorsklausul för besiktning är att köpare skall låta besiktiga huset inom ex. 3 veckor, och har sedan rätt att häva köpet. Dvs paragrafen är helt öppen, det finns normalt inget krav på att besiktningen skall ha hittat några fel.

Jag skulle gissa att de ångrat sig av andra skäl och använder klausulen för att ta sig ur.

Om man pröjsat in handpenningen? får dom tillbaka allting?

Men det som faktiskt är mest intressent är ju om det är något som är "fel"
hela utrymmet ska ju fyllas med 2 cm vatten innan det kan rinna ut genom dörren...

Vi köpte hus med följande klausul: "Köparen har för avsikt att genom sakkunnig person låta besiktiga fastigheten. Köpet skall återgå om det vid besiktningen upptäcks fel eller brister som köparen inte kan
godkänna och köparen senast 2011-07-08 begär att köpet skall återgå."

Dvs det enda som krävdes är att vi senast angivna datum begär att köpet ska återgå, så hävs kontraktet. Det är inte nån höjdare för säljaren alls, eftersom de oavsett om kontraktet hävs eller ej måste betala mäklaren.

Köparen får tillbaka hela handpenningen, men säljaren måste betala mäklaren.

Edit: det här är fel alltså.. som jag märkte fem minuter efter att jag skrev det ;)

Redigerat:
anä. säljaren kan inte behöva betala mäklaren då huset inte är sålt... mäklararvode utgår endast om huset blir sålt, iaf detta fall och de jag varit med om...

bränski skrev:
anä. säljaren kan inte behöva betala mäklaren då huset inte är sålt... mäklararvode utgår endast om huset blir sålt, iaf detta fall och de jag varit med om...
helt rätt, jag läste lite för snabbt i vårt kontrakt och "Parterna är medvetna om att säljaren skall betala full mäklarprovision, även om hävning skulle ske enligt denna paragraf." stod i paragrafen ovanför... sorry.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.