24 214 läst ·
34 svar
24k läst
34 svar
Hastighet på cirkulationspump
Jag tror du tolkar fel.RoKe skrev:
Pumpen går säkert på alla hastigheter, när den väl är igång, men problemet kan vara att starta den från stillastående, när den är ställd på lägsta hastigheten.
Laddomatfunktionen, och då speciellt skiktningen i tankarna, lär nog bli bättre ju långsammare den går.
Däremot är risken stor att pumpen inte hinner föra bort energin från pannan fort nog, när pannan brinner för full effekt. Det är knappt min Laddomat 21 hinner med i läge 2, med en panna på 35 kW och 32 mm rör.
Vilket föranleder att ta upp en fråga om det i en annan tråd, annars blir den här förvirrad.
Jag har också 2250 liter och 35 kW panna och ca 200 m² boyta och isolering á la 1943. Fast fönstren är bytta till 3-glas, av tidigare ägare.Lorre skrev:Jag har tyckt att värmen försvinner väl snabbt i tankarna och det tar ju en stund att få upp varmvatten. Vi har totalt 2250 liter och en panna på 35 kw. Huset är på ca 200 kvm och det är rätt dragit runt fötterna. Nu, när det ett par minusgrader eldar jag två gånger om dygnet ca 3-5 timmar, så det blir en hel del spring ut i pannrumet.
När det är sisådär -5°C tänder jag en gång om dygnet, men jag lägger i ved ytterligare en gång, innan det har slocknat. Totalt brinner det nog sju timmar eller så.
Från start av eldning tar det 30 minuter tills pannan börjar ladda tankarna och 30 minuter till innan det märks ordentligt på varmvattnet. Jag har tre parallellkopplade 750-liters tankar.
Det låter som om ditt system fungerar lite sämre? Måste du tända vid två tillfällen?
Jag behöver ju bara gå till pannrummet när jag kommer hem från jobbet och innan jag går och lägger mig.
När det nu varit några plusgrader blir tankarna fulladdade utan att jag fyller magasinet i pannan helt, när jag lägger in andra gången.
Vi tänder en brasa på morgonen och en vid middagstid. Stoppar i ved ett par gånger vid varje brasa. Ett fullt magasin brinner ner till glöd på ca 1,5 timme så jag brukar fylla på 2-3 gånger på brasa. Vi eldar med 50 cm ved och gör av med ca 50m3 om året. 1 gång om dygnet låter ju lyxigt 
50 kubik!!!!!
Jobbar du halvtid med vedhuggning eller
iofs så förbrukade dom som bodde i vårat hus före oss 35-40 m3 / år på 120m2 (enl dom.)
Idag för brukar vi c:a 15m3 efter dessa åtgärder (och trots att vi byggt ut 26m2):
Ny panna (vedex 3000, hade en Diom 25 innan)
Laddomat 21
Kulvertstyrning 650.2
Ny shuntstryningscentral (gamla hade brunnit pga felkoppling)
Korrekt instrypning av golvslingorna
div. isoleringsförbättringar
Nya tätningslister i fönstren
Jobbar du halvtid med vedhuggning eller
iofs så förbrukade dom som bodde i vårat hus före oss 35-40 m3 / år på 120m2 (enl dom.)
Idag för brukar vi c:a 15m3 efter dessa åtgärder (och trots att vi byggt ut 26m2):
Ny panna (vedex 3000, hade en Diom 25 innan)
Laddomat 21
Kulvertstyrning 650.2
Ny shuntstryningscentral (gamla hade brunnit pga felkoppling)
Korrekt instrypning av golvslingorna
div. isoleringsförbättringar
Nya tätningslister i fönstren
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Mitt vedmagasin i pannan rymmer 140 liter. När det var -20°C på nätterna eldade jag en gång på morgonen också (ett inlägg, sen åkte jag till jobbet).
När min ved kapades var det inte klart vilken panna det skulle bli, så jag har 1/3 m ved, för att den skulle gå att använda i den gamla pannan också. Men nu klarar pannan ½ m ved, så jag får stapla lite konstifikt för att fylla magasinet så bra som möjligt.
Hur mycket ved det går åt på ett år vet jag inte ännu. Men extrapoleringar från eldandet hittills pekar på någonstans mellan 20 och 30 m³.
När min ved kapades var det inte klart vilken panna det skulle bli, så jag har 1/3 m ved, för att den skulle gå att använda i den gamla pannan också. Men nu klarar pannan ½ m ved, så jag får stapla lite konstifikt för att fylla magasinet så bra som möjligt.
Hur mycket ved det går åt på ett år vet jag inte ännu. Men extrapoleringar från eldandet hittills pekar på någonstans mellan 20 och 30 m³.
Lyxlirare!
Det minskar arbetet förstås, men det ökar väl dränaget i plånboken, förmodligen.
Vilket osökt för tillbaka till frågan jag ställde i pelletsforumet: Vad kostar en vedeldad kWh?
Det minskar arbetet förstås, men det ökar väl dränaget i plånboken, förmodligen.
Vilket osökt för tillbaka till frågan jag ställde i pelletsforumet: Vad kostar en vedeldad kWh?
En liten beräkning:
20m3 travat köpt kluven och klar kostar 7000kr inkl frakt
7000/20.000 Kwh = 35öre / kWh
Systemverkningsgrad 80% (modernt system, välisolerade tankar) ger 35/0,8 = 44öre kWh. (då tillkommer ström för pumpar och fläktar förståss)
Eller räknar jag helt fel????
20m3 travat köpt kluven och klar kostar 7000kr inkl frakt
7000/20.000 Kwh = 35öre / kWh
Systemverkningsgrad 80% (modernt system, välisolerade tankar) ger 35/0,8 = 44öre kWh. (då tillkommer ström för pumpar och fläktar förståss)
Eller räknar jag helt fel????
annars har baxi ett rätt kul beräkningsprogram för att jämföra olika uppvärmning
http://www.baxi.se/berakningsprogram.asp
http://www.baxi.se/berakningsprogram.asp
1280 kWh/m³ är ett bud jag har sett. Det beror på hur pass torr den är.
Jag tror du tolkar fel.apersson850 skrev:
Pumpen går säkert på alla hastigheter, när den väl är igång, men problemet kan vara att starta den från stillastående, när den är ställd på lägsta hastigheten.
Laddomatfunktionen, och då speciellt skiktningen i tankarna, lär nog bli bättre ju långsammare den går.
Däremot är risken stor att pumpen inte hinner föra bort energin från pannan fort nog, när pannan brinner för full effekt. Det är knappt min Laddomat 21 hinner med i läge 2, med en panna på 35 kW och 32 mm rör.
Vilket föranleder att ta upp en fråga om det i en annan tråd, annars blir den här förvirrad.[/quote]
Jag tolkade fel. :-[ Du har rätt apersson850.
Jag har ringt och frågat thermoventiler och pumpfabrikör.
I läge ett är pumpen klen och kan ha svårt att komma igång från stillastående.
Då är det samma kostnad som om du kör pellets i en modern pelletspanna o betalar 1850:-/ton men den sköter eldningen själv o pannan behöver tömmas aska o sotas 3 ggr/år..Hocke skrev:
Men om man är lite pyromaniskt lagd så är pellets lite tråkigt 
Fördelen är om det krisar sig ekonomiskt så kan jag alltid kapa och klyva själv
För blir man arbetslös, så har man ju tid
För tillfället så är tid en bristvara med 1st 3åring och 2st 2åringar i huset.....
Fördelen är om det krisar sig ekonomiskt så kan jag alltid kapa och klyva själv
För blir man arbetslös, så har man ju tid
För tillfället så är tid en bristvara med 1st 3åring och 2st 2åringar i huset.....