Jag kan bara se en enda anledning till diffusionstät plast:
Huset är byggt i en mosse, dvs vattensjuk mark, och/eller i en sänka dit allt regn- och smältvatten rinner och samlas, dvs blir stående utan att dräneras bort naturligt, (eller onaturligt via dränering). Då kan man tänka sig att markfukten är starkt bidragande till grundens fuktnivå.
Mitt intryck från diskussioner och teorier är att det huvudsakligen är uteluften som är problemet. Pga temperaturskillnad mellan den och grunden blir det fuktigt.
Huruvida ett tätt lager i botten förhindrar markfukt att stiga upp, eller förhindrar kondensfukt att dräneras bort via marken kan diskuteras. Beror rimligen på varje hus+tomt unika förutsättningar och därmed vilket av alternativen som är minst dåligt.
Sedan finns ju då alla mellanting i form av fuktbroms med verkan mellan 0-100%, där 0 är ingen plast alls och 100 är byggfolie (tejpad i skarvar och mot alla grundens kanter).
För alla som pysslat lite i trädgården är det helt uppenbart att även ett extremt luftigt odlingsnät mot insekter dämpar markens avdunstning om det ligger direkt på marken. Professionella odlare använder ibland markväv som är otät. Dvs den släpper igenom regnvatten nedåt, och då naturligtvis också markfukt uppåt vid torrt väder. Lyfter man på sådana vävar så är jorden mörk och fuktig under på ett helt annat sätt än otäckt mark vid sidan om.
Så, för mig är det självklart att det bara är i extremfall det är befogat med tättejpad byggplast.
Jag har svårt att se att grunden blir torrare med stående kondensvatten på tät plast i botten.
Huset är byggt i en mosse, dvs vattensjuk mark, och/eller i en sänka dit allt regn- och smältvatten rinner och samlas, dvs blir stående utan att dräneras bort naturligt, (eller onaturligt via dränering). Då kan man tänka sig att markfukten är starkt bidragande till grundens fuktnivå.
Mitt intryck från diskussioner och teorier är att det huvudsakligen är uteluften som är problemet. Pga temperaturskillnad mellan den och grunden blir det fuktigt.
Huruvida ett tätt lager i botten förhindrar markfukt att stiga upp, eller förhindrar kondensfukt att dräneras bort via marken kan diskuteras. Beror rimligen på varje hus+tomt unika förutsättningar och därmed vilket av alternativen som är minst dåligt.
Sedan finns ju då alla mellanting i form av fuktbroms med verkan mellan 0-100%, där 0 är ingen plast alls och 100 är byggfolie (tejpad i skarvar och mot alla grundens kanter).
För alla som pysslat lite i trädgården är det helt uppenbart att även ett extremt luftigt odlingsnät mot insekter dämpar markens avdunstning om det ligger direkt på marken. Professionella odlare använder ibland markväv som är otät. Dvs den släpper igenom regnvatten nedåt, och då naturligtvis också markfukt uppåt vid torrt väder. Lyfter man på sådana vävar så är jorden mörk och fuktig under på ett helt annat sätt än otäckt mark vid sidan om.
Så, för mig är det självklart att det bara är i extremfall det är befogat med tättejpad byggplast.
Jag har svårt att se att grunden blir torrare med stående kondensvatten på tät plast i botten.
För oss som bor på sand och silt är sanden i ytan ofta kruttorr. Bara en centimeter under ytan är sanden alltid mörkare och fuktigare. Alltid. Ändock är det minst 4 , troligen 6 meter till grundvatten här. Så den fukt som stiger kapillärt tillför ytan betydande mängder fukt i gasform.
För mig finns ingen tvekan att lägga plast även på torr mark under en byggnad.
Lägg ut en plast, förmodligen blir den rätt snart blöt på undersidan.
Sen behöver man ju inte forma plasten som en bassäng som samlar vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte mosse men norrsidan i en begssvacka där det tenderar samlas vatten vid längre perioder av kraftig nederbörd eller just smältvatten så pass att det kan bli tillfälliga pölar i grunden. Som tacksamt dock självdränerar efter ett tag. Har också sett att huset fått mindre fuktskador just i dessa områden. I mitt fall är det nog en kombination av uteluft och markfukt som höjt fuktnivån varför jag i största mån försöker råda bot på båda problemen samtidigt när jag har chansen. Rent kostnadsmässigt är det ingen större investering att använda byggfolien. Sålänge den på något vis inte motverkar Hasoporens funktionalitet. Varför jag funderar på om man inte kan använda en kombination av båda materialen?Oldboy skrev:
Jag kan bara se en enda anledning till diffusionstät plast:
Redigerat:
Jo, precis så är det för mig. Jordytan är i dagsläget nästan helt torr men skrapar man lite blir det fuktigare jord direkt. Inte våt men som du säger mörkare. Problemet är att grunden inte är helt plan och att det finns svackor i grunden där vatten iaf rent teoretiskt kan samlas på plasten. Kanske man kan göra små dräneringshål i plasten där och sedan lägga Hasoporen ovanpå, eller bara Hasopor?B Bjober skrev:För oss som bor på sand och silt är sanden i ytan ofta kruttorr. Bara en centimeter under ytan är sanden alltid mörkare och fuktigare. Alltid. Ändock är det minst 4 , troligen 6 meter till grundvatten här. Så den fukt som stiger kapillärt tillför ytan betydande mängder fukt i gasform.
[bild]
[bild]
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden