Söker erfarenhet om att använda hasopor/skumglas som ersättning för mullbänken. Tacksam för erfarenheter både för- och ev. nackdelar. Har tagit bort den gamla mullbänken och har ca 30-40 cm att fylla upp innan jag lägger nytt golv. Kommer att köra med en lätt markvibrator innan jag lägger reglar. Dimension på reglar? Bredd ca 6 m. Tänker att jag inte använder någon form av seperationsduk. Jordarten är genomsläpplig och torr
Redigerat:
HejE EL0 skrev:
Jag fyllde mellan 34-45 cm av Hasopor. Lade även en markduk men är tveksam om den kommer att göra någon nytta då jag hade rätt så grovt jordart under. Kommer att sätta kortlingar och fylla upp till överkant syll innan jag lägger golv. Ev. så lägger jag ett extra lerlager ytligt mellan regel och yttervägg för att minimera risken för golvdrag. Har även lagt ett lerlager insidan grunden
Tack, jag blandar till den själv med lera (som jag låtit ligga ett år) tillsammans med sand, lin och i den leran du såg på bild benmjöl. Brukar använda kogödsel annars och då är det bara sand och lin man behöver köpa.A ati skrev:
När jag blandar den så har jag hyrt en tvångsblandare men även provat att trampa som man gjorde förr och det gick både smidigt och mycket lättare än vad jag trodde
sp
Spännande projekt som jag gärna följer. Står inför samma typ av renovering.M Morpal skrev:Söker erfarenhet om att använda hasopor/skumglas som ersättning för mullbänken. Tacksam för erfarenheter både för- och ev. nackdelar. Har tagit bort den gamla mullbänken och har ca 30-40 cm att fylla upp innan jag lägger nytt golv. Kommer att köra med en lätt markvibrator innan jag lägger reglar. Dimension på reglar? Bredd ca 6 m. Tänker att jag inte använder någon form av seperationsduk. Jordarten är genomsläpplig och torr
Jag har ett gammalt hus med dåliga golv som sannolikt behöver något liknande detta. Men borde man inte lägga en plast mot marken under hasoporfyllningen för att blockera fukt som ånga att ta sig upp i golvet? Jag har ingen aning men vill minnas att jag sett den lösningen någonstans, och den "känns" rimlig, men är den det?
Vad är kortlingar för något?M Morpal skrev:Hej
Jag fyllde mellan 34-45 cm av Hasopor. Lade även en markduk men är tveksam om den kommer att göra någon nytta då jag hade rätt så grovt jordart under. Kommer att sätta kortlingar och fylla upp till överkant syll innan jag lägger golv. Ev. så lägger jag ett extra lerlager ytligt mellan regel och yttervägg för att minimera risken för golvdrag. Har även lagt ett lerlager insidan grunden
Har du gjort detta i hela huset?M Morpal skrev:Hej