3 869 läst ·
1 svar
4k läst
1 svar
Hasopor istället för kross+cellplast?
Uttömmande rubrik. Jag har gett mig på att bygga garage i gamla stallet på gården som råkar vara inbyggt av tillbyggnader på 3 sidor men en vägg har jag rivit och tänkt att gå in med minitraktor och skotta ut dåliga massor för att senare gjuta betonggolv i så låg nivå som möjligt p.g.a takhöjden. Detta är lite klurigt då huset står på torpargrund, en stenrad under syllen helt enkelt. Har själv jobbat med grundarbeten och gängse förfarande brukar vara gräva ur tillräckligt och dränera, sedan markduk och ett par decimeter bergkross, 0-40 eller 0-80 som sedan vibreras med padda. Sedan 5-10 cm singel som kapillärbrytare och arbetsunderlättare. Sedan isolering med cellplast, TJOCKT ska det vara nuförtiden, 20-30 cm. Efter det blir det armering och betong 7-10 cm eller mer beroende på situation. .
Detta blir ju en liten schakt om man ska gå efter normerna, en 60-80 cm eller sådär. Jag vill inte gräva mer än nödvändigt eftersom den befintliga stengrunden blir mestadels kvar (kommer inte gräva bort den) och jag vill inte riskera att den vickar in. För övrigt består en av väggarna av en mur på 1,5 meter då husen har byggts i etager. Den muren är i gott skick men jag slipper gärna vibrera mer än nödvändigt för att inte riskera att förflytta den.
Jag har erfarenhet av hasopor men dålig koll, hur ser man på bärigheten i materialet? Jag funderar på alternativet att gräva, lägga duk, fylla kanske 30 cm hasopor och sedan armera och gjuta vilket skulle innebära 40 cm. Använde det på nåt jobb för länge sen och minns bara att det kändes som att gå på pingisbollar och fastnade i krattan, kan man justera in en nivå (+-2cm och lutningar) med hasopor eller är det orealistiskt? Jag tänker att om det går löser man bärlager+kapillärbrytning+isolering i ett enda svep. Tips?
Detta blir ju en liten schakt om man ska gå efter normerna, en 60-80 cm eller sådär. Jag vill inte gräva mer än nödvändigt eftersom den befintliga stengrunden blir mestadels kvar (kommer inte gräva bort den) och jag vill inte riskera att den vickar in. För övrigt består en av väggarna av en mur på 1,5 meter då husen har byggts i etager. Den muren är i gott skick men jag slipper gärna vibrera mer än nödvändigt för att inte riskera att förflytta den.
Jag har erfarenhet av hasopor men dålig koll, hur ser man på bärigheten i materialet? Jag funderar på alternativet att gräva, lägga duk, fylla kanske 30 cm hasopor och sedan armera och gjuta vilket skulle innebära 40 cm. Använde det på nåt jobb för länge sen och minns bara att det kändes som att gå på pingisbollar och fastnade i krattan, kan man justera in en nivå (+-2cm och lutningar) med hasopor eller är det orealistiskt? Jag tänker att om det går löser man bärlager+kapillärbrytning+isolering i ett enda svep. Tips?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Jämna av med grus och lägga xps, det suger väl ändå inte fukt och isolerar betydligt bättre än hasopor
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fläktkonvektor istället för radiator i sovrum?
Värme allmänt -
Konsekvenser av att koppla in induktionsspis 400 2N~ istället för 400 3N~
El -
Hur montera ventil istället för rökrör i murstock
Byggmaterial & Byggteknik -
Plastmatta istället för våtrumsmatta
Badrum -
Varför får jag bara 0,1Gbps istället för 1Gbps av platt nätverkskabel
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G