5 232 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Harvia Fuga
Jag har ganska nyligen installerat ett 6kw Fuga i min bastu som är på drygt 7 m3. Den fungerar bra och ger en jämn och mjuk värme, den inbyggda belysningen är rätt trevlig och ger mysbelysning, dock så lyser den inte upp ångan som Harvia påstår nåt vidare då lamporna sitter på sidorna. Bastar man på medelhög temperatur, 60-70 grader kan man heller inte få några riktigt häftigt ånga, den blir mer mjuk och jämn. Den elektroniska styrningen gör dock att temperaturen håller sig mycket jämn hela tiden, på ett äldre aggregat blir det betydligt större skillnader när termostaten slår av och på.
Ett minus är att den inbyggda transormatorn till belysningen låter en del eftersom viss resonans uppstår i konstruktionen, jag har dämpat min så nu är det rätt tyst.
Har man en relativt liten och smal bastu passar aggregaten bra då det inte är så djupt. Är totalt sett nöjd även om det är lite dyrt, känns dock väldigt gediget byggt.
Ett minus är att den inbyggda transormatorn till belysningen låter en del eftersom viss resonans uppstår i konstruktionen, jag har dämpat min så nu är det rätt tyst.
Har man en relativt liten och smal bastu passar aggregaten bra då det inte är så djupt. Är totalt sett nöjd även om det är lite dyrt, känns dock väldigt gediget byggt.
Den är c:a 25 cm djup och säkerhetsavståndet är 24 cm så det kan gå med bara en meters bredd på bastun men det kan säkert bli lite varmt om benen om man sitter rakt framför då värmen strålar en del framåt från stenarna. Vad gäller oljudet från belysningstrafon är det säkert en del som inte alls stör sig men är man lite känslig kan det irritera. Går dock att lösa genom att montera trafon på lite dämpande material, i nödfall kan man koppla ur den, är ganska lätt.
Klicka här för att svara