Hej. Tänk på väderstrecken. Tror ni har fått tomten vi valde bort pga att vi tyckte solen kom fel på baksidan. Vi valde Myresjöhus pga helentreprenaden, och att man har stora möjligheter att ändra saker samt priset och kvalitén. Lycka till i erat val.
 
Hej! Vilken tomt har ni blivit erbjudna? Säker på att nästa etapp släpps om ett år? Tänk på att då dröjer det ca 3 år innan ni kan flytta in i det nya huset...
Vid val av hus så beror mycket på er budget. Många har valt myresjöhus då de har total entreprenad samt att de har många 2 plans hus i utbudet. De flesta av husen från Myresjöhus är typen smart som är sålda... Ca 5 st tror jag. Finns inget som säger att de är bättre än andra men de har varit väldigt aktiva och sålt många hus. Rekommenderas att utvärdera fler leverantörer samt jämför vad som är viktigt för er...
 
Höst 2016 är nästa släpp va? Sen är det handläggningstider och frågan om man får första omgången..kan bli lång tid innan man kan flytta in. Hur länge har ni stått i tomtkön? Största frågan är väl om ni vill vänta så länge? Bor ni bra nu och känner att det inte är er drömtomt är väl svaret ganska enkelt..Men det kan ju bara ni svara på
 
Hej, vi har blivit erbjudna tomten som har figurnummer 14, Ivar Samuelssons gata 63, så mitt emot er tomt tror jag Marilis :) Jag har varit i kontakt med kommunen och de planerar att dela upp nästa släpp på två, ett på våren 2016 och ett på hösten 2016 som jag förstod det. Men det är sant att det tar lite tid innan man står med nyckeln i handen. Vi bor helt okej just nu, billigt och bra så vi kan spara ihop en del om vi väntar ett år till men samtidigt så lockar ju ett hus. Det här är andra året i tomtkön så vi lär ju inte stå först på tomterna som släpps, iaf inte dem med bra läge. Vi ska träffa lite husleverantörer och banker så får vi se vart det landar :)
 
Japp. Det var den tomten vi blev erbjudna först. Spännande att se om vi lir framtida grannar då:)
 
  • Gilla
GunId
  • Laddar…
Kommer ni alla bygga garage i anslutning till huset?
 
Inte vi, svårt med plats på dessa tomter. Bygger du ihop garaget ned huset så måste huset och garaget stå 4 m från tomtgränsen... Annats räcker det med 1 m om garaget är separat. Detaljplan...
 
okej, bra att veta att det är 4 meter även när garaget sitter ihop med huset. Garage är ett krav från sambons håll så vi får ha med det i beräkningen när vi kollar runt. Hur stort hus bygger ni ikooo?
 
vi bygger en villa på ca 210kvm. Garaget dock blir enkelgarage på ca 35kvm
Räknar vi lite grovt utifrån det bygglov vi har så kommer vi ha ca 350kvm gräsmatta kvar på baksidan. Lagom tycker jag... :)
 
Nice! vi kommer nog kolla på lite mindre hus men det är ju också en mindre tomt skulle jag tro jämfört med den ni har. Har ni också Myresjöhus? Verkar populärt i området :)
 
Ja, Gert på Myresjöhus har lyckats övertyga oss också efter en längre förhandling... :) Dock så hade vi 2 andra alternativ men det föll för dom mest pga totalentreprenad och förhandlat pris
Vi bygger en anpassad Mästergården/Hudson med en del justeringar. Ett ganska stort hus för den tomten men när vi har ritat det så ser det ganska bra ut och allt får plats.
 
Okej, men det finns väl många som har totalentreprenad? Får man fråga vilka ni valde mellan? Ja prisfrågan är ju viktig, det känns som att det finns rätt många som har likvärdiga hus. Såg ut som jättefina hustyper :) när ska det stå klart?
 
De finns några som har totalentreprenad men det behöver inte vara något fel på delad heller. Stora skillnaden är du inte behöver jaga fler än bara en kontakt hela tiden men oftast så får du betala för det! Vi tittade på bl.a Kungshus, Vallsjöhus, ST annahus, etc. Jo, många har likvärdiga hus men vi valde en klassisk husmodell som har en stor glasutbyggnad på baksidan... Mycket ljus är viktigt för oss. Om allt går som det skall flyttar vi in i November. Vad är ni ute efter och vad är budgeten?
 
Ja det är sant men vi satsar nog på totalentreprenad. Okej det var nya namn för oss, vi har varit i kontakt med Eksjöhus, Myresjöhus, A-hus och Vårgårdahus. Vi är ute efter ett 2-plans på 150-160 kvm samt garage med förråd. Vi funderar lite på ett gavelställt hus för att kunna utnyttja tomten bättre eftersom den ligger i norrläge. Vi vill ha något mellan klassiskt lantligt och något mer modernt. En bra planlösning med ganska stort kök och bra biytor är viktigt. Vi cyklar mycket och har tre av våra cyklar inomhus så det är också en nöt att knäcka vart vi ska ha dom
 
Hej GunId, jag är inte säker på att gavelställda hus är OK enligt detaljplanen, se urklipp nedan:

Huvudbyggnaden ska placeras med huvudentré fasad, parallellt med gatan, i förgårdslinjen."
"Huvudbyggnaderna placeras, där så är möjligt, med långsidan i förgårdslinjen samt bör orienteras mot
gatuhörn i syfte att förtäta gaturummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.