5 141 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
hartsfylld kopplingsdosa
Jag har hört att det finns dosor med 5-plint som man efter koppling fyller med harts.
Jag skall skarva en 5-ledare. Denna kommer att ligga under mark, så denna lösning låter ju enkelt.
Om nu denna dosa finns... Är det då komplett med harts eller köper man det separat och var inhandlar man detta?
Jag skall skarva en 5-ledare. Denna kommer att ligga under mark, så denna lösning låter ju enkelt.
Om nu denna dosa finns... Är det då komplett med harts eller köper man det separat och var inhandlar man detta?
Du kontaktpressar kabeln som läggs i en gjuthartsbox, ser ut som en cylinder med hål för kabeln i varje ände och en öppning uppåt. Många kallar den Ubåt.
Hartsen ligger i en tvådelad påse med en pip på, den blandas och sedan fylls boxen.
Den leveras med gjutharts men utan presshylsor då den tar ett ganska brett område på area (finns olika storlekar!)
Hartsen ligger i en tvådelad påse med en pip på, den blandas och sedan fylls boxen.
Den leveras med gjutharts men utan presshylsor då den tar ett ganska brett område på area (finns olika storlekar!)
Svarar mig själv...
Jag skaffade en kopplingsbox med plint för 5 kablar upp till 16mm2.
Efter förgreningen/skarvningen är gjord, kommer jag att gjuta igen boxen med gjutharts och sedan på med locket.
Hartsen var inte gratis direkt, men detta alternativ känns ändå säkrast.
Jag skaffade en kopplingsbox med plint för 5 kablar upp till 16mm2.
Efter förgreningen/skarvningen är gjord, kommer jag att gjuta igen boxen med gjutharts och sedan på med locket.
Hartsen var inte gratis direkt, men detta alternativ känns ändå säkrast.
Klicka här för att svara