k_haddock skrev:
Vanlig såpa i varmt vatten funkar fint som hartslösare. Man lägger klingorna i ett bad och efter en halvtimme skrubbar man bort med en hård borste. går inte allt bort låter man dem ligga en stund till. Och sen blåser jag klingorna torra med tryckluften. Det som är viktigt är att man när man plockat upp dem ser till att få dem ordentligt torra omgående så har man inga problem med rost.

För glid och rostskydd på maskinborden använder jag Waxalit. Glidet håller mycket längre än supergleit. Kör man heltid så behöver man smörja en gång i veckan. Medans man behöver spraya supergleit varje gång man startar maskinen.
Testade såpa och det fungerade jättebra. Lade klingan i en plastbehållare och hällde koncentrerad gulsåpa enbart över tänderna. Gnuggade lätt med en nylonborste (nagelborste) dagen efter och allt harts lossade lätt! Sköljde sedan av såpan med varmt vatten och torkade torrt med handduk. Ingen synlig oxidation. Jag kommer garanterat att göra likadant med mina andra klingor när det behövs :)

För den som inte vill utsätta sina klinga för vatten så fungerar rödsprit utmärkt. Täckte klingan med ett lager papper (skötlappar för att vara exakt) och spred ut ett par kapsyler rödsprit. Efter 5 minuter lossnade gucket lätt och gick att putsa bort med ett par drag med en gammal tandborste.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.