Vanlig såpa i varmt vatten funkar fint som hartslösare. Man lägger klingorna i ett bad och efter en halvtimme skrubbar man bort med en hård borste. går inte allt bort låter man dem ligga en stund till. Och sen blåser jag klingorna torra med tryckluften. Det som är viktigt är att man när man plockat upp dem ser till att få dem ordentligt torra omgående så har man inga problem med rost.
För glid och rostskydd på maskinborden använder jag Waxalit. Glidet håller mycket längre än supergleit. Kör man heltid så behöver man smörja en gång i veckan. Medans man behöver spraya supergleit varje gång man startar maskinen.