Felder säljer dessa två produkter och dom är säkert jätte bra men rätt dyra, och dessutom tar dt en vecka att få hem grejorna. Är det någon som har några hus recept på motsvarade effekt?

Kan inte tänkta mig att det behövs några avancerade grejer för att lösa lite harts och kåda på klingor och stål.

När det gäller glid på borden så tänker jag silikon fri vax, eller tänker jag fel :S
 
Vilka produkter? ;)
 
Hartslösaren varar i evigheter, köp :) Köp sedan en burk Silbergleit som smörja och du klarar dig i många år :0
 
okej, jag tänkte fel :blushing:
Blir till och lägga en order till Felder da, synn att jag nyss gjorde det och inte tänkte på att köpa detta också....
 
phl skrev:
Hartslösaren varar i evigheter, köp :) Köp sedan en burk Silbergleit som smörja och du klarar dig i många år :0
Däremot lyckas hartslösaren förstöra munstycket till sprutflaskan den kommer i, i alla fall för mig. Fler som fått det problemet?

--- Mats ---
 
  • Gilla
olasaren.com
  • Laddar…
en rund bricka att lägga klingorna i där jag kan dränka dem i hartslösare. Lägg i dem och gör rent dem efter någon timme med en gammal pensel eller nåt'. Går mycket lättare. Skräpet går att sila bort och hartslösaren kan hällas upp i en gammal syltburk till nästa gång. Sprutflaskan kan återvinnas som brännbart.

VH/Findus
 
Jag pratade med en kille som äger en såg (hyvlar lister etc) och han kör med diesel som hartslösare, funkar utmärkt enligt honom. Och det är person med bra koll på sånt här :-)

/A
 
Fast jag vet ju vad jag helst har i verkstan :) Felders hartslösare (och säkerligen andra tillverkares motsvarande produkter) är inte direkt elak mot huden (ingen varningstext om hudexponering) men känns lätt basisk precis som tvättmedel. Brukar använda handskar och skyddsglasögon för säkerhets skull.
 
phl skrev:
Fast jag vet ju vad jag helst har i verkstan :) Felders hartslösare (och säkerligen andra tillverkares motsvarande produkter) är inte direkt elak mot huden (ingen varningstext om hudexponering) men känns lätt basisk precis som tvättmedel. Brukar använda handskar och skyddsglasögon för säkerhets skull.
Och inte direkt aggresiva mot trät heller. Åtminstone har jag ännu inte drabbats av att rester har förstört träets färg eller stabilitet.

--- Mats ---
 
Vanlig såpa i varmt vatten funkar fint som hartslösare. Man lägger klingorna i ett bad och efter en halvtimme skrubbar man bort med en hård borste. går inte allt bort låter man dem ligga en stund till. Och sen blåser jag klingorna torra med tryckluften. Det som är viktigt är att man när man plockat upp dem ser till att få dem ordentligt torra omgående så har man inga problem med rost.

För glid och rostskydd på maskinborden använder jag Waxalit. Glidet håller mycket längre än supergleit. Kör man heltid så behöver man smörja en gång i veckan. Medans man behöver spraya supergleit varje gång man startar maskinen.
 
Supergleit har jag köpt i "vaxform". Brukar lägga på ett tunnt lager, låta det stelna och sedan polera bort det. Håller bra mycket mer än vecka för hobbybruk.
 
k_haddock skrev:
Vanlig såpa i varmt vatten funkar fint som hartslösare. Man lägger klingorna i ett bad och efter en halvtimme skrubbar man bort med en hård borste. går inte allt bort låter man dem ligga en stund till. Och sen blåser jag klingorna torra med tryckluften. Det som är viktigt är att man när man plockat upp dem ser till att få dem ordentligt torra omgående så har man inga problem med rost.

För glid och rostskydd på maskinborden använder jag Waxalit. Glidet håller mycket längre än supergleit. Kör man heltid så behöver man smörja en gång i veckan. Medans man behöver spraya supergleit varje gång man startar maskinen.
Ha, kanontips. Tack!
 
Felders supergleid är min favorit, fungerar suveränt och lämnar inga rester. Ibland kör de kampanj på 3 litersdunken och den lär räcka i många år.
Hartslösare har jag köpt stordunk från Tools Kagon i Falun. Det är koncentrerad form och utspädd ger det säkert 20 liter till en kostnad av ca 400 kr. Den ska hanteras varsamt, men luktar gott och löser även det mest fastbrända. Jag kör avhartsning varannan månad och slänger ner allt från klingor till fräsverktyg i ett 5 litersbad som får ligga över natten. Sen är det bara att ta upp, tandborsta av geggan som ev sitter kvar och skölja samt torka torrt. Lägg plastremsor eller träremsor mellan metallerna bara, annars uppstår galvaniska strömmar som missfärgar delarna, egentligen bara kosmetiskt antar jag.
 
kallavfettning använder jag. billigt och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.