Efter att ha läst en del på forumet så verkar det råda delade meningar om hårdvaxolja ( typ Osmo) som behandling, mest pga att det lät repas?
Trappan är i ek som är behandlad med vittonad oljebets, vi har hund som springer i trappan så den ska vara TÅLIG mot repor och slitage, vilket jag misstänker att hårdvaxolja inte är även om tillverkarna påstår det...
Ni som provat, hur ser det ut efter några års användning??
m det inte blir hårdvax så kommer jag lacka trappan med matt poluretanlack från ZAR, som är marknadens bästa trälack man frågar mig
Trappan är i ek som är behandlad med vittonad oljebets, vi har hund som springer i trappan så den ska vara TÅLIG mot repor och slitage, vilket jag misstänker att hårdvaxolja inte är även om tillverkarna påstår det...
Ni som provat, hur ser det ut efter några års användning??
m det inte blir hårdvax så kommer jag lacka trappan med matt poluretanlack från ZAR, som är marknadens bästa trälack man frågar mig
Jag använde Saicos hårdvaxolja, iof inte mer än 1vecka sen men än är det fint 
Enl. Saicos så ska man kunna gå in och göra delreparationer, även på infärgade ytor med mycket gott resultat.
Saicos har även en 2komp lack för offentligmiljö, även Bona har en 2komp (finns även med halkskydd) för offentlig miljö.
Enl. Saicos så ska man kunna gå in och göra delreparationer, även på infärgade ytor med mycket gott resultat.
Saicos har även en 2komp lack för offentligmiljö, även Bona har en 2komp (finns även med halkskydd) för offentlig miljö.
Jag provade också den, med en vittonad variant. tyvärr blev det inte tillräckligt "vitt" med denna behandling och när jag provade med vit bets försvann för mkt av träådringennino skrev:Jag använde Saicos hårdvaxolja, iof inte mer än 1vecka sen men än är det fint
Så jag blandade ihop en egen mix av träbets och kinesisk träolja vilket blev jättebra!
Sedan köpte jag en liten burk RonSeal hårdvaxolja men den blev jag inte imponerad av för det ser ut som lack och bildade en gul yta.
Så jag kommer nog slutbehandla med vittonad hårdvaxolja från Saico
/ björn
ett tips jag fick av Bona var att först fukta den nyslipade ytan innan man la på Bonas Create Ice då blev det mycket vitare, kan nog funka med Saicos färger också men kan nog vara bra att ringa och prata med en tekniker innan man gör det
Hur har det gått med Hårdvaxoljan?
Ska behandla en ny trappa nu och sitter och försöker bli klok på om det är bra eller dåligt.
Tanken var att lacka stegen men eftersom de var grundoljade blev vi rekomenderade hårdvaxolja istället.
Ska behandla en ny trappa nu och sitter och försöker bli klok på om det är bra eller dåligt.
Tanken var att lacka stegen men eftersom de var grundoljade blev vi rekomenderade hårdvaxolja istället.
Det fanns små provburkar av OSMO hårdvax olja som jag provat på en spillbit. Det blir lite yta på men inte så stor skillnad att det känns halt mot det grundoljade steget. Men det kanske poleras upp när man börjar gå i trappen.
Det som är intressant är att ytan har kommit efterhand när biten har leget.
Stegen är grundoljade när man köper dem, finns det någon lack som fungerar på detta?
Hur mycket skilljer underhållet på oljat och hårdvaxoljat?
Det som är intressant är att ytan har kommit efterhand när biten har leget.
Stegen är grundoljade när man köper dem, finns det någon lack som fungerar på detta?
Hur mycket skilljer underhållet på oljat och hårdvaxoljat?
Jag oljade in ett hallgolv för några månader sen med Osmo hårdvaxolja. Det blir väldigt glatt efter ett par veckor. Funderar själv på hårdvaxolja i trappen men är i valet och kvalet hur jag ska göra. Vi har små barn också så man vill ju inte att de ska halka i trappen.
Jag har osmo hårdvaxolja i min trapp som jag nyss oljade om efter 2 år. Jag använde sidenmatt och den var hal i ca 3v för att sedan bli mindre hal, först störde det oss att den blev hal men nu är det ok, inte lika bra grepp som en vanlig oljad dock.