12 043 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Hård, tålig, billig och tunn plast?
Sida 1 av 2
Först vill jag säga att jag inte kan någonting om byggmaterial alls, så nu har vi det ur världen.
Det jag letar efter är en hård och tålig plast. Man ska kunna placera vikter på det utan att det böjs eller dylikt, förstår visserligen det beror på vad man har för stöttepelare men det är värt nämnas anser jag. Plasten ska helst också vara väldigt lätt, dvs tunn och behändig. Och sist men inte minst, billig.
Är detta en drömplast eller finns det? Eventuella material som passar denna beskrivning som inte är av plast och till sin fördel miljövänligt välkomnas absolut.
/ John
Det jag letar efter är en hård och tålig plast. Man ska kunna placera vikter på det utan att det böjs eller dylikt, förstår visserligen det beror på vad man har för stöttepelare men det är värt nämnas anser jag. Plasten ska helst också vara väldigt lätt, dvs tunn och behändig. Och sist men inte minst, billig.
Är detta en drömplast eller finns det? Eventuella material som passar denna beskrivning som inte är av plast och till sin fördel miljövänligt välkomnas absolut.
/ John
Tja, det är helt omöjligt att ge ett vettigt svar, eftersom frågan är så allmänt ställd och ställer krav som är hur lätta som helst att uppfylla alternativt helt omöjliga att uppfylla beroende på hur man tolkar infon.
Men t.ex. en honeycomb i kolfiber är både lätt och styv, men knappast billigast. Ett akrylglas är mycket billigare men böjer sig lättare.
Du får nog ange lite mer specifikt vad du önskar, hur tunga vikter? Vad är tålig? Värme, repor, kyla, slag, och till vilken grad?
En skiva av ett laminatgolv, plywood, vanligt glas eller härdglas kan vara några alternativ.
Men t.ex. en honeycomb i kolfiber är både lätt och styv, men knappast billigast. Ett akrylglas är mycket billigare men böjer sig lättare.
Du får nog ange lite mer specifikt vad du önskar, hur tunga vikter? Vad är tålig? Värme, repor, kyla, slag, och till vilken grad?
En skiva av ett laminatgolv, plywood, vanligt glas eller härdglas kan vara några alternativ.
Plasten ska användas till ett bord. På bordet ska man väl kunna ställa vad som går att ställa på vilket bord som helst. Det ska inte vara särskilt stort utan vara riktat åt enbart en person, möjligen två. Det som kan stå på bordet är t.ex lite böcker, ja kanske en laptop också, kanske kunna luta sina armar mot det också, inte direkt så att man kommer ligga på det men det bör klara av lite armstöd. Däremot tror jag det är mer beroende av stöttepelarna (bordsbenen) men det blir en senare fråga i så fall. Där får ni en ungefärlig vikt vad som den bör tåla.
Det ska användas i temperaturer över 15 plusgrader. Helst ska man inte kunna repa det hur enkelt som helst, dvs tåligt. I nuläget lockar plast mest för att det verkar passa bäst i sammanhanget, alternativt annat material än trä. Glas är ingenting som lockar så mycket, hellre nåt mer plastigt. Men som sagt så är jag ingen fena när det kommer till detta så jag uppskattar all input jag kan få.
Fråga på om ni undrar något mer.
Tack!
Det ska användas i temperaturer över 15 plusgrader. Helst ska man inte kunna repa det hur enkelt som helst, dvs tåligt. I nuläget lockar plast mest för att det verkar passa bäst i sammanhanget, alternativt annat material än trä. Glas är ingenting som lockar så mycket, hellre nåt mer plastigt. Men som sagt så är jag ingen fena när det kommer till detta så jag uppskattar all input jag kan få.
Fråga på om ni undrar något mer.
Tack!
Går alltid att böja plexiglas med värmetråd eller limma ihop delarna.
Här är ett bord i 20 mm plexiglas
http://www.jorgennielsen.se/easy.exbrdh.JPG
Mått 1200(L)x730(H)x900(Dj)
Här är ett bord i 20 mm plexiglas
http://www.jorgennielsen.se/easy.exbrdh.JPG
Mått 1200(L)x730(H)x900(Dj)
Vanlig akrylplast som man kan köpa på bygghandel saknar ofta hårdhetsbehandling och därför är inte lämplig att använda som bordsskiva om man inte mattslipar den för dölja framtida repor. Därför är polykarbonat mycket mer lämplig och är även "okrossbar" i jämförelse med akrylplasten som är sprödare vilket är viktigt att tänka på om man vill använda tunna skivor.
Man kan även tänka sig att "gjuta" en skiva i polyesterharts om bordet har en mer komplex form, här är två videos som visar hur man gör:
http://www.youtube.com/watch?v=-37FeNedGd0
http://www.youtube.com/watch?v=sSWFOXn60QU
Man kan även tänka sig att "gjuta" en skiva i polyesterharts om bordet har en mer komplex form, här är två videos som visar hur man gör:
http://www.youtube.com/watch?v=-37FeNedGd0
http://www.youtube.com/watch?v=sSWFOXn60QU
Polykarbonaten verkar ganska dyr. Jag behöver cirka 1 kvardratmeter av materialet som blir bordskivan. Den ska helst inte kosta mer än ett par hundra, ca 300 kr / m2, så lite som möjligt alltså. Är detta möjligt?
Kanske borde omprioritera lite. Viktigt är: billig, ca 2 cm i tjocklek, tunnare skadar absolut inte, hållbart (räknar inte in repor här)..
Reporna är inte längre en prioritering eftersom detta kan jag lösa med att jag täcker skivan med nåt material, vilket vet jag inte riktigt än. Egentligen behöver det inte vara oböjbart för det går ju stödja upp med benen, beroende hur jag placerar dom.
Uppskattar åter igen all hjälp. Kommit en bit på vägen och ska kolla igenom era förslag lite noggrannare ikväll.
Kanske borde omprioritera lite. Viktigt är: billig, ca 2 cm i tjocklek, tunnare skadar absolut inte, hållbart (räknar inte in repor här)..
Reporna är inte längre en prioritering eftersom detta kan jag lösa med att jag täcker skivan med nåt material, vilket vet jag inte riktigt än. Egentligen behöver det inte vara oböjbart för det går ju stödja upp med benen, beroende hur jag placerar dom.
Uppskattar åter igen all hjälp. Kommit en bit på vägen och ska kolla igenom era förslag lite noggrannare ikväll.
Trä kan gå, kan ju testa. Även om billig plast enligt mina restriktioner hade vart det ultimata. Men det finns inget mer åt 10 mm som gör sig bra till mitt användande? Notera att bordet inte kommer vara större än 1 kvadratmeter.
Är det enkelt montera saker på glaset? T.ex skruva in nåt i det utan att det spricker då? Kanske bättre ha glas i så fall ja. Polykarbonat vore väl intressant i så fall men nu verkar det för dyrt vilket är synd. Där jag kikat har det i alla fall legat på 1500 kr / m2 vilket inte är aktuellt dessvärre.