S
Jag har fått för mig att jag måste lära mig löda kopparrör, hård- och mjuklödning. Jag har köpt ett MAPPgas kit som borde duga en bit på vägen.
Men jag fastnar lite i djungeln av lod och flussmedel, vad är det man ska köpa?
Det jag är ute efter är lod och flussmedel för mjuklödning och lod för hårdlödning (även flussmedel för hårdlödning av koppar mot mässing). Några tips? Gärna där privatpersoner kan handla, kvalitet är viktigare än pris och det ska vara godkänt för tappvatten ifall jag får för mig att göra något på riktigt.

S Screew skrev:
Jag har fått för mig att jag måste lära mig löda kopparrör, hård- och mjuklödning. Jag har köpt ett MAPPgas kit som borde duga en bit på vägen.
Men jag fastnar lite i djungeln av lod och flussmedel, vad är det man ska köpa?
Det jag är ute efter är lod och flussmedel för mjuklödning och lod för hårdlödning (även flussmedel för hårdlödning av koppar mot mässing). Några tips? Gärna där privatpersoner kan handla, kvalitet är viktigare än pris och det ska vara godkänt för tappvatten ifall jag får för mig att göra något på riktigt.
Med din utrustning är det bäst att du inriktar dig på mjuklödning. Det är inget vidare att hårdlöda med fosforkopparlod om man inte har tillgång till gassvets. Finns ingen anledning heller att du skulle behöva hårdlöda i ditt fall med lite hempul det går bra och är enkelt att öva upp tillräcklig förmåga att mjuklöda.

Du kan tex kolla på Rinkaby Röe så ser du vad som är gängse sett till lod, fluss och framförallt något lämpligt att rengöra med det är viktigt i det fallet så bra putsduk och kanske avsedd borste för rördelarna.

För kopparrör är lod med 97 procent tenn och 3 procent silver lämpligt. Det har stuckit iväg i pris de senaste åren, smårullar på ett hekto kostar 379 kronor på Clas Ohlsson idag. Sedan flussmedel av lämplig sort. Prova på några spillbitar först.

• Rulle med blyfri lödtråd, S-Sn97 Ag3, och flaska med Uniplus-flussmedel på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med föregående, mycket lättare att få det bra med mjuklod. Det är också stor skillnad på lod, 3% silver är dyrare men flödar bättre. Kan vara viktigt att använda lod/fluss ok för dricksvatten, tex kan gammalt lod av okänt ursprung innehålla bly och fluss är generellt otrevliga.

S
Tack för input, gällande hårdlödning så har jag köpt denna: https://rothenberger.com/scandi-en/...u-language-version-a-mapp-gas-2018-1000002364

Den ska klara hårdlödning upp till 28mm kopparrör, så om jag kör mindre dimensioner borde det fuka även för mig. Om det är svårt eller inte gör inget då jag bara ska lära mig och inte göra något på riktigt. 3981 från rinkaby bör väl fungera för det?

B Bitterhetsakademin skrev:
För kopparrör är lod med 97 procent tenn och 3 procent silver lämpligt. Det har stuckit iväg i pris de senaste åren, smårullar på ett hekto kostar 379 kronor på Clas Ohlsson idag. Sedan flussmedel av lämplig sort. Prova på några spillbitar först.
Jag ska köpa samma grejer att pröva med, tack👍

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Tack för input, gällande hårdlödning så har jag köpt denna: [länk]

Den ska klara hårdlödning upp till 28mm kopparrör, så om jag kör mindre dimensioner borde det fuka även för mig. Om det är svårt eller inte gör inget då jag bara ska lära mig och inte göra något på riktigt. 3981 från rinkaby bör väl fungera för det?

Jag ska köpa samma grejer att pröva med, tack👍
Den passar bra för mjuklödning så skaffar du bara lod, fluss och putsduk är du hemma. Att hårdlöda med den går givetvis och lite bättre än andra såna brännare men inget att gå på om man kan slippa. Sen i gränslandet hårdlödning finns ju också silverlod men det är dyrt numera och ger inget mervärde så kör på tenn med silvertillsats och öva på från det.

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
S
GK100 GK100 skrev:
Den passar bra för mjuklödning så skaffar du bara lod, fluss och putsduk är du hemma. Att hårdlöda med den går givetvis och lite bättre än andra såna brännare men inget att gå på om man kan slippa. Sen i gränslandet hårdlödning finns ju också silverlod men det är dyrt numera och ger inget mervärde så kör på tenn med silvertillsats och öva på från det.
Du har säkert rätt, jag börjar med mjuklödning och ser sen om hårdlödning är värt att prova/lära mig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.