Ska du slå något utanpå får du hugga in rören i stocken, och su skulle ju får göra lika med kabel...been there, done that.

F fribygg skrev:
Fördragen slang är nog billigare än kabel
Det finns inget som är billigt. I synnerhet inte när man renoverar ett gammalt timmerhus.

G Grevlingen skrev:
Det finns inget som är billigt.
Eget arbete?

Fotografen Fotografen skrev:
Ska du slå något utanpå får du hugga in rören i stocken, och su skulle ju får göra lika med kabel...been there, done that.
Behövs inte huggas någon kanal i detta huset. Stockarna är runda så det är ett "dike" mellan stockarna stort så att man kan lägga en toblerone mellan ungefär.

G Grevlingen skrev:
Tack, men om man inte drar ledningen inne i väggen utan mellan timmrerstockarna som är runda och lämnar stora "kanaler" till innerpanelen. Behövs det någon isolering då för då ligger den ju inne i husets insida så att säga?
HÄr missförstår du nog. Det är dubbel elektrisk isolering man ska ha.

F fribygg skrev:
Eget arbete?
Beror på vad man jobbar med. Men det springer fort iväg timmar på sådant här oavsett hur man gör.

U Ursidae skrev:
HÄr missförstår du nog. Det är dubbel elektrisk isolering man ska ha.
Kanske, men menar du inte en elkabel med extra ytterhölje typ de vita tjocka man har utomhus?

När jag tänker är det nog så stora glapp mellan stockvarven att jag kan lägga ett VP rör i mellanrummet också om jag vill. Om det är bättre än en dubbelt isolerad kabel.

G Grevlingen skrev:
Behövs inte huggas någon kanal i detta huset. Stockarna är runda så det är ett "dike" mellan stockarna stort så att man kan lägga en toblerone mellan ungefär.
Då har du ju plats för rör. Sen frågar jag mig varför du diskuterar här gör som du vill det verkar inte spela någon roll vad du får för råd. Lycka till med den trubbiga inställningen och med dina förkunskaper i frågorna.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Horisontellt i skarven mellan stockarna är det smidigt att lägga VP-rör.
Med en enkel el-kedjessåg tar du upp runda diken t ex horisontellt.

Är väl inte mycket att bråka om.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Då har du ju plats för rör. Sen frågar jag mig varför du diskuterar här gör som du vill det verkar inte spela någon roll vad du får för råd. Lycka till med den trubbiga inställningen och med dina förkunskaper i frågorna.
Ja, det kan nog finnas plats för ett rör. Det jag funderar över är om det är bättre med rör i det här fallet än bara en kabel (dubbelisolerad) bakom en list. Det är utvändiga ledningar nu och vi funderar på vad vi har för alternativ till det.

G Grevlingen skrev:
Ja, det kan nog finnas plats för ett rör. Det jag funderar över är om det är bättre med rör i det här fallet än bara en kabel (dubbelisolerad) bakom en list. Det är utvändiga ledningar nu och vi funderar på vad vi har för alternativ till det.
En fördel med rör är möjligheten att lägga om och ändra i framtiden utan ingrepp. Annars går det i praktiken bra med kabel i ditt fall om du är konsekvent hur du drar och dokumenterar lite är risken för skador små. Men även då om olyckan är framme ger rör mervärde i enkelhet att kunna laga felet utan större jobb.

Så om du som nämndes tidigare ordrar spåren där det behövs så du kan använda rör är det ett bra val och håll dig till rör inte slang i ditt läge.

• Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
Och, lägg i extra rör och dosor, för framtida dragning e t c. Inte en kabel eller tråd efter golven i mitt hus.

A
Från elinstallationsreglerna:
Elinstallationsrörssystem ska överensstämma med SS-EN 61386-serien, kabelkanal- och elkanalsystem ska överensstämma med SS-EN 50085-serien och kabelrännor samt kabelstegar med SS-EN 61537.

Det går alltså inte att tillverka en egen ledningskanal i trä som föreslaget var om den inte har minst motsvarande egenskaper som fodringarna i SS-EN 50085.

Lyckas inte hitta någonstans där det går att läsa SS reglerna urakt av, men antar att det är brand och försäkringsregler. Så därmed har vi nog kommit fram till slutsatsen att det behövs någon form av rör eller kanal i plast eller metall. Så det får bli antingen ett plaströr i mellanrummen mellan stockarna eller eventuellt en matarkanal utanpåliggande.

Som sagt var behövs bara en godkänd kanal om du drar lösa trådar. Använder du en mantlad kabel får du hänga den löst inne i väggen om du vill, men det är inte så man brukar göra.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.