Krilleman Krilleman skrev:
Jag kanske har dålig koll men:

Bor ni fortfarande i hyresrätt?

I en hyresrätt så har ni inget juridiskt ansvar alls.
Då är det enkom fastighetsägaren som är motpart.

Alltså: Ni betalar hyran månadsvis, ni äger rätten att bo på adressen. Kontraktet gäller!

Men fastighetsägaren står för risken beträffande allt annat.
Nää bor i bostadsrätt

pacman42 pacman42 skrev:
Mest troligt ingen vattenskada pga det som syns på bilderna, men det kan ju finnas en ändå.

Unken lukt kan komma från en vattenskada, men mest troligt från dålig ventilation och påväxt på hudrester mm
Ja vi har märkt en aning att ventilationen är dålig (mekanisk bara frånluft)

Krilleman
P potatisgratang5 skrev:
Nää bor i bostadsrätt
Då är det ditt ansvar...

I Incinerator skrev:
Är inte byggnaden och dess väggar föreningens ansvar när det är en bostadsrätt?
Allt ytskikt (inre) ansvarar vi för, BRF ansvarar för stammar och byggnadens struktur etc

I
P potatisgratang5 skrev:
Allt ytskikt (inre) ansvarar vi för, BRF ansvarar för stammar och byggnadens struktur etc
Väggar känns som struktur om de börjar spricka.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Krilleman
P potatisgratang5 skrev:
Det är ju standard.

Vilket innebär att tätskikt i ett badrum är ditt ansvar beträffande BRF.

Redigerat:
Nej, som tidigare nämnt är tätskitet bakom kaklet.
Däremot kan man gott lyxa till ett byte av silikonfogen om det är mögel i den. Det går sällan att tvätta rent om möglet har satt sig i fogen.

• Gilla
Förvaltare och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag kanske har dålig koll men:

Bor ni fortfarande i hyresrätt?

I en hyresrätt så har ni inget juridiskt ansvar alls.
Då är det enkom fastighetsägaren som är motpart.

Alltså: Ni betalar hyran månadsvis, ni äger rätten att bo på adressen. Kontraktet gäller!

Men fastighetsägaren står för risken beträffande allt annat.
Ja👋
Jo !! Man har som hyresgäst ansvar att meddela hyresvärden om/när fel o brister uppstår

Men nu bor ju TS i en bostadsrätt....

• Gilla
potatisgratang5
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker det ser ut som att plattorna i hörnet har bytts ut någon gång?

stefancrs stefancrs skrev:
Är det bara jag som tycker det ser ut som att plattorna i hörnet har bytts ut någon gång?
Jag tror man blir lurad av att någon dragit en silikonfog rakt på den gamla mögliga fogen...)

I InsidersUnited skrev:
Jag tror man blir lurad av att någon dragit en silikonfog rakt på den gamla mögliga fogen...)
Jag reagerade mest på att plattorna har en annan färg.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…

Bästa svaret

Silikon möglar och släpper med tiden. Köp ett silikon kit med silikon skrapor och rakblad. Sen börjar du med att skära och skrapa bort dom gamla silikonfogarna. Sen får du lämna öppet tills vattnet bakom fogen torkat. Golvvärme eller fläkt snabbar upp torktiden.
Sen är det bara att lägga nya silikonfogar.

Ps. Var försiktig så du inte skär sönder tätskikt, men brukar inte vara något problem för en normal begåvad individ.

• Gilla
potatisgratang5
  • Laddar…
Z ZeuSVI skrev:
Silikon möglar och släpper med tiden. Köp ett silikon kit med silikon skrapor och rakblad. Sen börjar du med att skära och skrapa bort dom gamla silikonfogarna. Sen får du lämna öppet tills vattnet bakom fogen torkat. Golvvärme eller fläkt snabbar upp torktiden.
Sen är det bara att lägga nya silikonfogar.

Ps. Var försiktig så du inte skär sönder tätskikt, men brukar inte vara något problem för en normal begåvad individ.
Tusen tack för tipsen 🙌🏻

• Gilla
ZeuSVI
  • Laddar…
Hej, jag tänker att situationen kan ha förvärrats av svag ventilation, t ex pga:
- stängt dörren efter att ha duschat, låt den vara öppen en kvart,
- ev duschdrapperi åt sidan så att det luftar ordentligt,
- det har varit en kall vinter, har någon skruvat ner ventilationen,
- om ni har remdriven frånluft så kan remmen töja sig med tiden, är det länge sedan OVKn gjordes?
Bara några idéer, så slipper ni duschkabinen.

• Gilla
potatisgratang5
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.