5 201 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Har vi missat något?
Tack, @Monsoon för kommentarerna! Vi borrade ned 12 mm armeringsjärn i berget genom de träreglar som sedan resten av formen är fastskruvad i på båda sidor, så vi hoppas verkligen att det håller!M Monsoon skrev:Ser väldigt noggrant och gediget ut! Är ingen murare men det "ser" ok ut! elegant med tvingarna genom muren i rör! Påhittigt eller det kanske är praxis. Så formen ser ut att kunna ta vikten och trycket av betongen gissar jag. Det är ju inte väldigt mycket betong. Det jag funderar på är hur väl formen sitter i marken/berget, det är svårt att se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni har de genomgående tvingarna "tillräckligt tätt" och stöttorna är "väl dimensionerade" så räcker det med stöttor på en sida, imho.U U&D skrev:Tack, @Peter Kruse !
Det var faktiskt en av sakerna vi funderade över och det kanske är någon annan här som har kommentarer på detta!
Anledningen till att vi endast satte stöttor på utsidan var av två skäl (Se nedan skiss på gjut formen uppifrån). Det ena var att vi tror att gjutformen, i kraft av sin utformning med vinklar och halvcirklar liksom stadgar upp sig själv. Halvcirkeln, till exempel, tror vi är nästan omöjlig att få att "falla" inåt. Dessutom är stöttorna rejält skruvade på utsidan i ströreglarna, så vi tror att de både stöttar utåt och inåt. Dessutom stöttar även formstagen också.
Det andra skälet var att vi inte ville skapa så mycket hinder när väl betongbilen anländer och man då behöver lite fri yta och hantera slangen från pumpbilen. Men, som sagt, jättebra om någon mer som verkligen har kunskap om formbygge kunde reda ut detta för oss glada amatörer!
[bild]
Lär duga! Men hur är det tänkt med dränage? Och kanske rör för jord/bergvärme om det skulle passa?U U&D skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Gruppen kräver efter-bilder! 😄
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är förarbetet korrekt och komplett? Har jag missat något?
Badrum -
Gjutning av garagegrund, har jag missat något?
Grund & Markarbeten -
VA-ritning inför dragning i grund : har jag missat något?
Vatten & Avlopp -
Input till trädäck eller om jag missat något.
Altan & Uteplats -
Något jag har missat i detta köp? (17kw anläggning)
Solceller, Solfångare, Solenergi