5 996 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Har vi fått hussvamp? Champinjonlukt efter uppvärmning i torpet...
Vi var i veckan ute i vårt torp som vi bara hunnit besöka en gång tidigare. När vi kom hem kände vi en påtaglig lukt i kläder - champinjonliknande och kanske lite som salladslök.
Till saken hör att vid förra besöket i slutet av augusti hade vi inte nån lukt i kläderna. Båda gånger var vi där två nätter. Jag funderar på om det kan vara ett hussvampangrepp. Så här resonerar jag:
Ett färskt angrepp eller ett stort angrepp kan enligt flera källor lukta lite som champinjon.
Svampen trivs bäst mellan 20-25 grader. Denna gång eldade vi intensivt i både vedspis, kakelugn och på natten kamin på övervåningen då vi tänkte det skulle vara bra att avfukta det annars kallställda torpet.
Men kan det vara så att ett hussvampangrepp fick fart av värmen och då började lukta till skillnad från gången innan då vi inte eldade lika mycket?
Både min fru och jag hade dessutom ont i huvudet sista dagen vilket jag läst kan vara ett symptom på hussvamp.
En handduk som varit i köket luktar inte konstigt nog. Men kläder från över- och undervåning gör det.
Taket ska läggas om om ca 3 veckor. Det har förekommit läckor tidigare som man kan se spår av men nu märker man inte av nån synlig fukt åtminstone.
Till saken hör att vid förra besöket i slutet av augusti hade vi inte nån lukt i kläderna. Båda gånger var vi där två nätter. Jag funderar på om det kan vara ett hussvampangrepp. Så här resonerar jag:
Ett färskt angrepp eller ett stort angrepp kan enligt flera källor lukta lite som champinjon.
Svampen trivs bäst mellan 20-25 grader. Denna gång eldade vi intensivt i både vedspis, kakelugn och på natten kamin på övervåningen då vi tänkte det skulle vara bra att avfukta det annars kallställda torpet.
Men kan det vara så att ett hussvampangrepp fick fart av värmen och då började lukta till skillnad från gången innan då vi inte eldade lika mycket?
Både min fru och jag hade dessutom ont i huvudet sista dagen vilket jag läst kan vara ett symptom på hussvamp.
En handduk som varit i köket luktar inte konstigt nog. Men kläder från över- och undervåning gör det.
Taket ska läggas om om ca 3 veckor. Det har förekommit läckor tidigare som man kan se spår av men nu märker man inte av nån synlig fukt åtminstone.
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Uppdatering: Sådant som enbart varit på övervåningen luktar inte, exempelvis ett täcke vi har.
När jag började elda i kakelugnen precis i början av senaste vistelsen hade jag missat att öppna spjället (trodde vedspisen och kakelugnen delade spjäll) så det rykte in en hel del men det är ju ingen röklukt vi känner.
När jag började elda i kakelugnen precis i början av senaste vistelsen hade jag missat att öppna spjället (trodde vedspisen och kakelugnen delade spjäll) så det rykte in en hel del men det är ju ingen röklukt vi känner.
Kan det vara så att ni fick huvudvärk pga början till kolmonoxidförgiftning om ni eldade med spjället stängt? Och att lukten på kläderna är sotlukt?P PierrePierre skrev:Uppdatering: Sådant som enbart varit på övervåningen luktar inte, exempelvis ett täcke vi har.
Nej, det tror jag inte. Vi hade ingen huvudvärk första kvällen eller heldagen utan sista dagen vi åkte hem. Jag vädrade ut all rök direkt med vidöppna fönster och öppnade ju spjället då kag insåg mitt misstag .K kattlucka skrev:
Lukteb är inte alls som rök eller sot - ingen typisk "röklukt" med andra ord.
Bäst är att inspektera grunden. Har ni gjort någon besiktning av torpet innan köpet? Vad har besiktningsmannen sagt i så fall? Har ni märkt indikationer av svamp inom eller utomhus?
Nej, vi har inte besiktigat då det tyvärr inte fanns möjlighet till det på sommarens heta torpmarknad. Vi är ganska pålästa så vi kollade själva huset så noga vi kunde. Märkte då ingen dålig lukt - fönstren var stängda på visningen. Jag gick runt och stack en kniv i syllen innanför panelen runtom huset och märkte ingen onormal mjukhet.H Husintressant skrev:
Det finns inga tecken på hussvamp såsom "kanelliknande pulver " eller så. Det är enbart denna lukt som gjort oss fundersamma.
Det vi har sett är att taket har läckt på övervåningen. Vi kommer därför byta taket.
Tror du har helt rätt i att man borde inspektera grunden. Frågan är hur och vilket företag...Finns ingen lucka in men sådan borde väl helst tas upp.
Här är den tidigare takläckan. Men träet är inte mjukt. Tidigare ägare säger att det bara läckt där ett fåtal gånger "och inte blivit värre". Ganska dumt resonemang eftersom man ju inte vet hur det ser ut på insidan.
Renoverare
· Uppsala
· 2 200 inlägg
En fuktig torpargrund kan lukta fuktigt och lite svampigt utan att det direkt måste vara hussvamp. Det var ju en rätt varm och torr sommar, så grunden kan mycket väl ha luktat mindre i augusti än nu i november.P PierrePierre skrev:Nej, vi har inte besiktigat då det tyvärr inte fanns möjlighet till det på sommarens heta torpmarknad. Vi är ganska pålästa så vi kollade själva huset så noga vi kunde. Märkte då ingen dålig lukt - fönstren var stängda på visningen. Jag gick runt och stack en kniv i syllen innanför panelen runtom huset och märkte ingen onormal mjukhet.
Det finns inga tecken på hussvamp såsom "kanelliknande pulver " eller så. Det är enbart denna lukt som gjort oss fundersamma.
Det vi har sett är att taket har läckt på övervåningen. Vi kommer därför byta taket.
Tror du har helt rätt i att man borde inspektera grunden. Frågan är hur och vilket företag...Finns ingen lucka in men sådan borde väl helst tas upp.
Vad gäller huvudvärken: hur länge hade huset stått innan ni köpte det? Övertog ni det med möbler och lösöre? Hur gamla är möbler och textilier? Jag hade samma oro när det gällde vårt torp. Jag hade ont i huvudet och ibland en kliande känsla i ögonen och var rädd för mögel. I takt med att vi städade ordentligt och slängde ut de gamla madrasserna och tvättade textilier försvann den känslan helt. Har man tur är det bara någonting sådant som behövs.
Bra poäng med att torpargrunden förmodligen är fuktigare nu än i augusti och därmed kan lukta mer.Henningelvis skrev:
En fuktig torpargrund kan lukta fuktigt och lite svampigt utan att det direkt måste vara hussvamp. Det var ju en rätt varm och torr sommar, så grunden kan mycket väl ha luktat mindre i augusti än nu i november.
Vad gäller huvudvärken: hur länge hade huset stått innan ni köpte det? Övertog ni det med möbler och lösöre? Hur gamla är möbler och textilier? Jag hade samma oro när det gällde vårt torp. Jag hade ont i huvudet och ibland en kliande känsla i ögonen och var rädd för mögel. I takt med att vi städade ordentligt och slängde ut de gamla madrasserna och tvättade textilier försvann den känslan helt. Har man tur är det bara någonting sådant som behövs.
Ja, vi köpte med lösöre. Det finns några mattor och flera trämöbler, byråer, bord och stolar samt sängar.
Kan definitivt vara värt att tvätta mattorna. Sängarna blir svårare . Men det verkar inte som det var någon lukt där på övervåningen.
Vi har också försökt vara så noga som möjligt med att hitta ett torp som inte har någon allvarlig mögelskada i alla fall. Därför har vi varit glada att vi inte känt någon särskild lukt här tidigare. Men förhoppningsvis är det inget riktigt allvarligt. Man vet ju inte förrän man verkligen river.
Inspekterade du er torpargrund?
Renoverare
· Uppsala
· 2 200 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 2 200 inlägg
Nej. Jag hittade inte luckan i förrådsgolvet förrän efter köp. Men jag prutade 100 000 av andra anledningar och visste att det fanns en del att göra. Men hade jag vetat att trossbotten och isolering rasat i en del av huset hade jag dragit av mer förstås...
Vi köpte också med lösöre. Gamla grejer luktar mer än man tror märkte jag. Särskilt madrasser rekommenderar jag att köpa nya.
Vi köpte också med lösöre. Gamla grejer luktar mer än man tror märkte jag. Särskilt madrasser rekommenderar jag att köpa nya.
Hur har det gått?P PierrePierre skrev:Vi var i veckan ute i vårt torp som vi bara hunnit besöka en gång tidigare. När vi kom hem kände vi en påtaglig lukt i kläder - champinjonliknande och kanske lite som salladslök.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden