28 184 läst ·
115 svar
28k läst
115 svar
Har swedbank infört amorteringskraven trots att det ej blev godkänt?
Troligen handlar det väl om rekommendationer, sen om det i slutändan blir 2000kr eller 5000kr är väl inte det viktiga.Jonatan79 skrev:
Men som påtalats tidigare, har man inte råd att amortera nått så ska man nog inte låna på sig så mycket heller, säg att räntan dubblas då kan ju 5000kr vara rätt lite på ett 3 miljoners lån.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
För att svara på frågan, så finns det företag som gärna lånar ut en miljon till dig och låter dig betala tillbaka 300 000 kronor och sen bestämma själv om du ska amortera eller inte. Förutsatt att du efter en kreditkoll verkar ha koll på din ekonomi och har någon slags säkerhet kopplat till lånet förstås. Och att du under låntiden betalar ränta på lånetNiclas Jonsson skrev:
Den typen av företag kallas vanligtvis för en bank...
Så länge du betalar räntan så är det inga som helst problem. Bankens bästa kund som bara betalar varje månad i all evighet utan att de behöver göra någonting. Och för eller senare betalar vi alla tillbaka våra lån. När vi säljer, eller dör...Niclas Jonsson skrev:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Fast detta stämmer inte, även om du och många andra tror att det är så.
Det är alltid långivaren som äger frågan, inte den som tar lånet. Långivaren bestämmer om denne fortsatt vill låna ut mot ränta, eller om den vill ha tillbaka lånet.
Bara för att vi just nu har gynnsamma förutsättningar för att kunna låna stora summor amorteringsfritt, så bör man nog hålla i minnet att detta mycket väl kan ändras. Och alla låneavtal är förberedda på just detta, med återbetalningskrav som absolut inte är förhandlingsbara.
Enligt vår bankkontakt på Swedbank så kommer detta bli ett krav fullt ut från September månad. Förutom nya lånekunder kommer även befintliga lånekunder påverkas som avser att göra ändringar i sin lånebild (ex utöka lånet), och detta på hela befintliga lånet, inte endast nya lånedelen. Detta är vad vår bankkontakt säger åtminstone. Från mitt perspektiv tror jag det är väldigt sunt i teorin.Snabeln skrev:Blev lite paff när jag kollade på Swedbanks hemsida och läste detta
Du kan låna upp till 85 procent av bostadens värde och välja räntebindningstider mellan 3 månader upp till 10 år. Alla nya bolån över 50 procents belåningsgrad ska amorteras. På belåningsgrad över 70 procent ska du amortera med minst 2 procent av total skuld varje år. Vid en belåningsgrad på 70 procent eller lägre kan du tillsammans med banken komma överens om en annan amortering, dock lägst 1 procent, tills dess att belåningsgraden är 50 procent.
Vi letar nytt hus nu och det påverkar ju väldigt mycket. Du får inte ett hus för under 4 miljoner i Göteborg och även om vi lägger in 800 000 kontant så kommer detta påverka väldigt mycket.
Min bankkontakt har semester, men stämmer detta så får vi nog bo kvar![]()
Det som jag däremot inte tycker är sunt är att Swedbank kör en nästan kartell liknande ståndpunkt när man inte accepterar andra mäklarbolags fastighetsvärderingar utan strikt endast accepterar en värdering från Fastighetsbyrån. Wolfs ståndpunkt om en fri och rörlig mäklarmarknad blir urholkad...
Vi får väl se vad min bankkontakt säger när hon kommer tillbaka v31.
Alla tycker vi olika, men jag ser ingen anledning att amortera ner till 50%. Jag sparar hellre dom pengarna.
Den dagen vi tar lån för nytt boende så kommer iaf jag ta en bank med gamla kraven.
Alla tycker vi olika, men jag ser ingen anledning att amortera ner till 50%. Jag sparar hellre dom pengarna.
Den dagen vi tar lån för nytt boende så kommer iaf jag ta en bank med gamla kraven.
Men att amortera är väl att spara!?Snabeln skrev:
Det du amorterar slipper du betala ränta på, och förhoppningsvis får du tillbaka pengarna när du säljer huset...
Är man sen i behov av pengar så får man väl utöka lånet....
Själv skulle jag tveka länge om jag inte hade råd att betala en ränta på 5 - 8 % på det jag lånar...
Räntan kan skjuta i höjden, vad gör man då??? Säljer huset och flyttar??
Skillnaden mellan den räntan man har idag och dessa 5 - 8% passar utmärkt till att amortera...
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Tycker och tycker. Jag skulle snarare säga att alla inte kan räkna. Så här:
Lånar du te x 1 miljon och inte amorterar detta, så tar det omkring 30 år, sedan har du betalt 1 miljon i räntor. Med denna enkla kunskap kan man lätt räkna på om det lönar sig att amortera:
Har du troligen mer än 30 år kvar att leva, då lönar sig all amortering från första kronan.
Har du troligen mindre än 30 år kvar att leva, då kan det löna sig för dig att inte amortera.
Ingen hänsyn har här tagits till om man vill lämna efter sig ett arv eller liknande.
Kan vara på sin plats att påminna om att räntan inte kommer vara minus 0,35 % de kommande 30 åren...
Du har ju helt bortsett från alternativinvesteringar...Niclas Jonsson skrev:Tycker och tycker. Jag skulle snarare säga att alla inte kan räkna. Så här:
Lånar du te x 1 miljon och inte amorterar detta, så tar det omkring 30 år, sedan har du betalt 1 miljon i räntor. Med denna enkla kunskap kan man lätt räkna på om det lönar sig att amortera:
Har du troligen mer än 30 år kvar att leva, då lönar sig all amortering från första kronan.
Har du troligen mindre än 30 år kvar att leva, då kan det löna sig för dig att inte amortera.
Ingen hänsyn har här tagits till om man vill lämna efter sig ett arv eller liknande.
Kan vara på sin plats att påminna om att räntan inte kommer vara minus 0,35 % de kommande 30 åren...
Om du kan investera dina medel i något som ger högre avkastning än vad din räntekostnad är för motsvarande summa är det alltid oekonomiskt att amortera. Kan du det inte är det en ekonomisk fördelaktig "placering" att amortera.
/K
Så är det ju, men det känns otroligt att man kan få högre avkastning riskfritt i någon större utsträckning. Annars jämför du äpplen och päron.kallun skrev: