hempularen skrev:
Nånting i stil med 6 - 12 månader.
Kan vara mindre än så. När vi hade med Anticimex att göra så hävdade deras handläggare att det var 1-2 månader...

noone70 skrev:
Kan vara mindre än så. När vi hade med Anticimex att göra så hävdade deras handläggare att det var 1-2 månader...[/Q
UOTE]
Det förklarar hennes beteende...och att de har brådis....

Glöm inte att påpeka för dem att OM dom drar det till tinget och OM dom förlorar där så kräver du skadestånd från dem med xxx:-/nedlagd timme. Ta det gärna skriftligt. :)

• Gilla
Dynah
  • Laddar…
Fast det har man inget för.

vojma skrev:
Glöm inte att påpeka för dem att OM dom drar det till tinget och OM dom förlorar där så kräver du skadestånd från dem med xxx:-/nedlagd timme. Ta det gärna skriftligt. :)
Eftersom målet kommer att bli förenklat tvistemål så är ersättningen begränsad.

Återigen: Babbla inte om din privata situation, de har inte med det att göra. När ska du förstå?

Det enda du skall säga är: Jag anser inte att felet belastar mig, det hade upptäckts vid en grundlig besiktning av VVS.

Gavs du tillfälle att åtgärda felet när det upptäcktes? Fick du själv inspektera det då det upptäcktes? Dessa kriterier skall också uppfyllas innan de kan kräva ersättning. Annars kan de ju byta vad som helst och sen hävda att det var trasigt och du skall betala.

Nästa gång de dyker upp, gå in i ditt hus stäng dörren och andas ut. Du behöver inte prata med dessa människor.

• Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Jo, exet var där och besiktar. Han har medgivit att felet fanns där vid försäljningen. Jag har inte känt till det.

Att felet fanns där spelar ingen roll. Det som spelar roll är att de hade kunnat upptäcka det själva om de hade gjort en grundlig besiktning.

Köparens undersökningsplikt är betydligt mer långtgående än säljarens eventuella upplysningplikt.

Och OM det nu skulle klassas som dolt fel så måste de först ge dig chansen att rätta till det själv. Fixar de det utan att ha gett dig chansen att göra det så får de skylla sig själva.

Det är alltså de som har klantat sig.

1. De har gjort en för slarvig undersökning av huset innan köpet

2. De har inte gjort reklamationen på rätt sätt

Inget av detta är ditt fel.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B
noone70 skrev:
Kan vara mindre än så. När vi hade med Anticimex att göra så hävdade deras handläggare att det var 1-2 månader...
I konsumentköplagen sägs det att reklamation ska skälig inom skälig tid och den är 2månader enligt någon praxis. I ditt skäl gäller konsumentköplagen alt konsumentjänstlagen, men i TS fall är ingen näringsidkare med och då bör det vara köplagen som gäller.

breakman skrev:
I konsumentköplagen sägs det att reklamation ska skälig inom skälig tid och den är 2månader enligt någon praxis. I ditt skäl gäller konsumentköplagen alt konsumentjänstlagen, men i TS fall är ingen näringsidkare med och då bör det vara köplagen som gäller.
Det gällde, precis som i TS fall, en reklamation av ett dolt fel i ett hus.
Säljaren hade en doldafelförsäkring hos Anticimex, så allt gick via dem. Men det är en helt annan historia

Hur har det gått? Något nytt?

Nerre skrev:
Och OM det nu skulle klassas som dolt fel så måste de först ge dig chansen att rätta till det själv. Fixar de det utan att ha gett dig chansen att göra det så får de skylla sig själva.
För sakens skull vill jag bara påpeka att detta är helt och hållet fel!

• Gilla
orparn
  • Laddar…
injonil skrev:
För sakens skull vill jag bara påpeka att detta är helt och hållet fel!
Vad är det som gäller då?

Den som köpt ett hus med dolt fel har rätt till ersättning för skillnaden mellan vad huset köptes för jämfört med vad huset skulle sålts för om felet vore känt. Eftersom det är ganska knepigt att få fram detta värde brukar man istället ta fram vad det kostar att åtgärda felet, dvs offerter från hantverkare. Blir åtgärden värdehöjande eller standardhöjande drar man av det.

Säljaren har ingen som helst rätt att avhjälpa felet på egen hand.

Nog vill jag se felet och välja hantverkare om jag ska betala.

Sälj bilen och få en räkning från bilverkstan.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.