Visst brukar väl kraven på en vara måsta sänkas om varan säljs till ett reducerat pris, om huset såldes för 100k under acceptanspriset så kan ev en cirkpump vars garantitid passerat tänkas vara skäligt för köparen att själva stå för!

Att golvvärmesystemet skall klassas som ett dolt fel pga att huset är relativt nybyggt känns inte rätt, inte ens tillverkaren av golvvärmesystemet lämnar en garanti som fortfarande gäller! det gör dom inte därför att efter ett par år så börjar grejer att gå sönder, dessa ska undersökas det har man plikt på!

Att prata om att man ska se till så att exet betalar sin del är dumt för om man tycker att han har en del så gäller ju även att du har en del.. En del i vad om inte i skadan, du erkänner skadan om du hävdar att xet har betalat sin del!

Att ni har betalat delar som goodwill är ett bättre argument!

Lycka till mellan Luncherna på skolmatsalen! ;)

• Gilla
Dynah
  • Laddar…
Jag tror inte köparen går med på en friskrivningsklausul för 4000 kr, bättre för dem då att skippa detta krav och sen återkomma när dom har hittat något dyrare att bråka om?! Ex ett trasigt badrum eller så..

Jag har fått ytterligare mejl från köparen. Att de tänkte ta en promenad förbi mig med gammal post (ja, ingen nyhet att posten inte klarar att leverera trots betalning!) men jag svarade aldrig på det mejlet, som de naturligtvis postade som kopia till "alla berörda".
Så nyss knackade det på dörren och nya frun i huset dök upp. Hon krävde att jag skriftligen skulle bestrida reklamationen, att detta var av vikt och faktiskt mitt påhitt, att reklamationen skulle vara skriftlig och inte betalningskrav via sms som skett tidigare. Då jag vägrade detta, sa att de redan visste min ståndpunkt i frågan, att jag vid mitt besök hos dem klargjort att de får stämma mig (om de har hjärta att göra så), så blev hon ännu mer irriterad. Varför är detta så viktigt för dem att få det i skrift? De kan väl stämma mig ändå? Hon påstod att hon ville ha det skriftligt så att de kunde ta ställning till hur de ska gå vidare i ärendet....
Jag blev förbannad, mår himla dåligt av att lägga energi och tankar på detta, och sa att jag blockerar deras mejladress framöver eftersom jag inte vill ha med detta att göra...stämmer de mig så får de väl göra det tänker jag. Har fullt upp med vårdnadstvisten som lixom går före allt...
Hon verkade ha noll förståelse för min situation, vilket gör att jag definitivt inte tänker tillmötesgå dem på något plan. Är jag helt ute och cyklar nu...?

Nej, det är nog käbblat...
Jag tycker du gjorde rätt.

• Gilla
Swappe
  • Laddar…
Dynah skrev:
Hon verkade ha noll förståelse för min situation, vilket gör att jag definitivt inte tänker tillmötesgå dem på något plan. Är jag helt ute och cyklar nu...?
På sätt och vis. Som flera av oss har sagt redan innan: Din situation har ingenting med saken att göra.

Det enda som har med saken att göra är att felet inte räknas som ett dolt fel eftersom det hade kunnat upptäckas vid en grundlig undersökning. Allt annat är fullständigt irrelevant.

Men varför vara så aangelägen om att jag ska svara skriftligt?

Dynah skrev:
Men varför vara så aangelägen om att jag ska svara skriftligt?
Ja de vill väl ha kvitto på att du mottagit reklamationen. Men om jag kommer ihåg rätt (orkar inte kolla igenom tråden) så har ni ju haft en mailkonversation där det framkommit att de har reklamerat golvvärmen, eller? Det borde väl räcka som kvitto på att du tagit del av den?

Men vad ska de ha "kvittot" till? Hon var ju här och fick mig låta som en papegoja...att jag inte avser att betala...

peternicklas
Email gäller som kvitto, även i en tingsrätt.

För att en reklamationen måste ske inom rimlig tid efter det felet uppdatats.

peternicklas skrev:
Email gäller som kvitto, även i en tingsrätt.
Köparna kanske inte har fattat det.

Aha, men nu fattar jag! De tänker stämma mig och vill ha skriftligt på att jag motsätter mig reklamationen. Jag har svarat på ett mejl, där jag hänvisar till samtalet vid mitt besök. Det kanske är för otydligt för dem. Men varför ska jag underlätta för dem att stämma mig?

noone70 skrev:
För att en reklamationen måste ske inom rimlig tid efter det felet uppdatats.
Vad är rimlig tid?

Nånting i stil med 6 - 12 månader.

Då har de gott otid på sig i alla fall. Har en väldigt stark känsla av att de kommer att gå vidare med denna skit-sak,hjärtlösa som de verkar. Sen om det kostar mer än det smakar struntar de nog i...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.