Min bana inom Ryobis 18V grejer började med en skruvdragare som byggt två utedäck utan att gnälla. Den är fortfarande hur bra som helst. Köpte lite fler prylar som funkat bra.

Men mina senaste två köp har gått sönder nästan omgående. Dels en slipmus som höll i en timme och en kompressor som höll mindre än så. Allt reklamerat utan problem men trenden verkar ju inte riktigt bra..

G Galten skrev:
Min bana inom Ryobis 18V grejer började med en skruvdragare som byggt två utedäck utan att gnälla. Den är fortfarande hur bra som helst. Köpte lite fler prylar som funkat bra.

Men mina senaste två köp har gått sönder nästan omgående. Dels en slipmus som höll i en timme och en kompressor som höll mindre än så. Allt reklamerat utan problem men trenden verkar ju inte riktigt bra..
Hej!

Den här trenden/utvecklingen brukar hända med dom flesta olika märkena. Upp som en sol, ner som en pannkaka. Att producera fler och fler enheter och modeller till ett lägre pris innebär för det mesta att kvaliteten offras. Ekonomerna styr med Excel ark. In House blir Out House. Så det gäller att hitta guldkornen innan dom expanderar.

Dag

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Gäller inte bara verktyg. Utan de flesta verksamheterna.
Restauranger tycker jag är ett typ-exempel.
Någon har ett riktigt bra koncept, och vill göra bra mat. Teamar ihop sig med några andra riktigt bra gubbar / gummor. Lagar riktigt bra mat. De kör något år, blir superpopulära. Det går bra, det är alltid fullt. Man blir bekväm med tiden, och tänker samtidigt att "vi kanske inte behöver ställa fullt så höga krav på sig själv". Man sänker sin nivå, man blir ännu mer bekväm. Det blir ännu sämre. Och plötsligt är det inte bra alls längre. Som gäst funderar man då på vad som hände, hur något så bra plötsligt kunde tappa all ambition.

Men så är det, man blir bekväm med tiden. Och man glömmer vad som gjorde en populär från början.

• Gilla
Sturmtiger och 2 till
  • Laddar…
G Galten skrev:

Jag tror det beror på vilka Ryobi-prylar det handlar om. Deras skruvdragare tex tillverkas för märkena AEG och Milwaukee i samma koncern. Min erfarenhet är att ryobis variant har suveränt kvalitet/pris-förhållande. (Har byggt ett attefallshus med urstark Ryobi skruvdragare för 1100kr. Den har trillat från tak och tagit mycket stryk men funkar kanon.)

Sedan är ryobis strategi att ha största möjliga sortiment av prylar som passar deras batterier. Det betyder att de fyller portföljen med allt från myggätare till belysning och grenkapar. Dessa verktyg verkar har mycket sämre kvalitet och verkar i vissa fall ganska ihopslängda.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag fick en ny kompressor och får kanske pudla lite på den. Den fungerar nämligen lika illa som den första. Grejen är att den har så låg output att det tar några minuter att pumpa ett bildäck från 2.0 till 2.5 bar

så den första var inte trasig, utan bara mycket långsammare än jag hade kunnat fantisera

G Galten skrev:
Jag fick en ny kompressor och får kanske pudla lite på den. Den fungerar nämligen lika illa som den första. Grejen är att den har så låg output att det tar några minuter att pumpa ett bildäck från 2.0 till 2.5 bar

så den första var inte trasig, utan bara mycket långsammare än jag hade kunnat fantisera
Fast trycket säger inget om hur låg eller hög outputen är om vi inte vet volymen på däcket.

Frustrator Frustrator skrev:
Fast trycket säger inget om hur låg eller hög outputen är om vi inte vet volymen på däcket.
Sant. Det var ett vanligt bildäck, 185/55/15

Hade helt enkelt orealistiska förväntningar på produkten

P
G Galten skrev:
Sant. Det var ett vanligt bildäck, 185/55/15

Hade helt enkelt orealistiska förväntningar på produkten
Vilken kompressor var det?

Handyman 1 skrev:
Vilken kompressor var det?
R18PI

• Gilla
Psan
  • Laddar…
P
Ja,man får nog räkna med lååång väntetid med sådana modeller:geek:
funderade själv på R18AC-0,men ansåg att det blir väl dyrt för sällananvändning:thinking:
bättre tryck i den iaf.

G Galten skrev:

18v slipmusen? En kompis visade hur hans slitits ned o tappat kontakten pga hur stiften sitter på batterier mot slipmusen, ej optimalt med de vibrationerna. Den hade dock hållit många timmar trots det, så låter ju som sämre kvalite.

inte köpt så mkt ryobi på senare tid. Prövade dock deras skaftdammsugare men tyckte kvaliten var för låg, fick bli en Bosch för 3500 kr, lite dyrare men klart bättre kvalite.

Hoppas dock att Ryobi fixar till sig, är inne på tredje året med deras 36 volt 42 cm elklippare, ser enkel ur men håller kanon.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
18v slipmusen? En kompis visade hur hans slitits ned o tappat kontakten pga hur stiften sitter på batterier mot slipmusen, ej optimalt med de vibrationerna. Den hade dock hållit många timmar trots det, så låter ju som sämre kvalite.

inte köpt så mkt ryobi på senare tid. Prövade dock deras skaftdammsugare men tyckte kvaliten var för låg, fick bli en Bosch för 3500 kr, lite dyrare men klart bättre kvalite.

Hoppas dock att Ryobi fixar till sig, är inne på tredje året med deras 36 volt 42 cm elklippare, ser enkel ur men håller kanon.
Japp, 18V slipmusen. En timmes slipande sen slutade on/off knappen funka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.