4 359 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
Har pellets någon framtid?
Öhh enighet är väl kanske inte rätt ord och dessutom tycks det inte heller finnas nån enighet bland övriga aktörer vad som är framtidens bränsle. Oljekomissionesn arbete har väl präglats av just oenighet och tom problem att få fram en slutrapport. Volvos VD hoppade bl a arbetet.Kickis skrev:
Volvo gillar inte etanol utan vill att alla skall använda RME.
Och kanske är just framtidens bränsleteknik många olika istället för ett fåtal som idag.
Bränsleceller, el, etanol, RME, DMe etc
Om vad som är hetast är nog svårt att säga frågar du LRF så säger dom spannmålsbaserad etanol eller rapsdiesel ( http://www.agroetanol.se/ ) , frågar du skogsägarna eller oljebolagen får du ett annat svar. Svartluten är bara ett av svaren.
Den enda enigheten som finns är att oljan skall bort och det är iofs inte så lite det..
Vi går iaf en mycket spännande framtid till mötes.
Konstigt förresten att inte fler kör på etanol redan idag, i princip kan ju alla bilar köras på en viss inblandning av etanol utan att man behöver göra en kovertering.
Man tjänar inte så mkt ekonomiskt men påskyndar omställningen och efterfrågan på biobränsle.
O inte blir det bättre av att det går mer energi till framställningen av etanol än vad etanolen innehåller.. Det enda är väl att det skapar jobb o att skogsägare o bönder tjänar en slant.. :kustlöparen skrev:
Nja det är inte så konstigt då det är dyrare att köra på etanol nu efter bensinpriset gått ner..kustlöparen skrev:
Ja det är en gammal seglivad myt som stämde en gång i tiden...etanolen ger ungefär 3 ggr mer energi än man petar in med modern teknik, logistik inräknat. Källa www.agroetanol.se (har hört andra siffror också men helt klart är att man börja få hum på hur man ska koka soppan på ett effektivt sätt)2an skrev:
Nja det är väl ungefär likvärdigt så länge bensinen håller sig under 11:-.2an skrev:
Men oljan är alldeles för värdefull för att elda och gasa slut på vilket vi håller på med.
Men i första hand kan det ju kännas bra att bidraga till ett minskat oljeberoende även om det inte ger något större tillskott plånboken, så länge det är hyfsat likvärdigt eller billigare att tanka etanol kommer jag åtminstone fortsätta tanka vetesoppa i 940:n.
Sen finns det ju en gräns när den egna plånboken är viktigare än miljön tyvärr..
Främst tror jag iofs att det beror på att gemene inte är medveten om att det går att tanka etanol i "vanliga" bilar mkt pga oljelobbyns felaktiga skrämselpropaganda.
Många tror nog också att det är svårt att hitta etanolmackar, men idag finns de väl utspridda över större delen av landet.
Hur många vet tex att all bensin som säljs innehåller ca 5% etanol, tror även att dem är på gång med att öka inblandningen till 10%, så egentligen är vi ju etanolister allihopa!
Snarare 12:-/ liter..kustlöparen skrev:
Hittar inte vilken tidning det stod i (vibilägare/bilsport/teknikensvärld) att försäljningen av etanolbilar fortsätter att öka men att nu försäljningen av etanol sjunkit pga att det inte är lönsamt.. Ganska kasst att gynna nått som inte används på rätt sätt.. :
Diesel-elhybrider är nog framtiden..
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,883483,00.html
Men så länge det inte finns så får man va nöjd med att det blir billigast för mej nu då den nya bilen är skattebefriad i 1,5 år (partikel filter rabbaten) o drar 0,56l/mil..
Sambons seat ibiza tdi drar mellan 0,39-0,41 l/mil.. ;D
Men åter till pellets så måste värmeverk sluta elda med pellets o köra med flis, energigräs mm istället.. Såg att det görs försök nu med att plocka igen stubbar som ska ligga ett år o torkas innan dom flisas för eldning i värmeverk..
Såg nånstans att 10% av alla stubbar skulle motsvara hela nuvarande årstillverkning av pellets..
Det håller även på att tas fram en ny trädsort enbart som biobränsle.. Denna ska tydligen växa lika mycket på 20 år som vanlig tall/gran växer på 80 år o det fina med den sorten skulle va att den även suger upp 4 ggr mer co2..
Forskning pågår på flera områden, det är trist att se att den förefattade meningen är att all Etanol skall göras på endast skogsavfall. Det forskas t.ex på högskolorna efter alltmer effektivare " process svampar" passande alla möjliga material (där spannmål ingår).
Om man inte bor inne i stan så kan man lätt elda med spannmål, det är inte speciellt svårt att få tag på. I tätbebyggt område är det pellets som gäller. (funkar ju till och med bättre än vanlig ved) Sedan finns det ju de som blandar ut med vise versa me lyckat resultat.
Om det finnes flera energitillgångar (spannmål och skog) borde man använda dessa på det mest effektiva sättet.
Pellets priset och effektiviteten på utvinsten kommer att pressas ytterligare då flera företag ger sig in i verksamheten som flera innan skrivit.
Om man inte bor inne i stan så kan man lätt elda med spannmål, det är inte speciellt svårt att få tag på. I tätbebyggt område är det pellets som gäller. (funkar ju till och med bättre än vanlig ved) Sedan finns det ju de som blandar ut med vise versa me lyckat resultat.
Om det finnes flera energitillgångar (spannmål och skog) borde man använda dessa på det mest effektiva sättet.
Pellets priset och effektiviteten på utvinsten kommer att pressas ytterligare då flera företag ger sig in i verksamheten som flera innan skrivit.
Med dagens etanolpris ca 8.50 går break-even ganska exakt vid 11:-/litern beräknat på att bilen drar ca 30% mer vid etanolkörning, vid 12.- litern börjar det bli riktigt lönsamt....vet iofs en kompis som kör konverterad 940 med endast 20% mer förbrukning. Konverteringssatsen kostar 4-500:- och man monterar den rätt lätt själv.2an skrev:Snarare 12:-/ liter..
Hittar inte vilken tidning det stod i (vibilägare/bilsport/teknikensvärld) att försäljningen av etanolbilar fortsätter att öka men att nu försäljningen av etanol sjunkit pga att det inte är lönsamt.. Ganska kasst att gynna nått som inte används på rätt sätt.. :
Diesel-elhybrider är nog framtiden..
[länk]
Men så länge det inte finns så får man va nöjd med att det blir billigast för mej nu då den nya bilen är skattebefriad i 1,5 år (partikel filter rabbaten) o drar 0,56l/mil..
Sambons seat ibiza tdi drar mellan 0,39-0,41 l/mil.. ;D
Men åter till pellets så måste värmeverk sluta elda med pellets o köra med flis, energigräs mm istället.. Såg att det görs försök nu med att plocka igen stubbar som ska ligga ett år o torkas innan dom flisas för eldning i värmeverk..
Såg nånstans att 10% av alla stubbar skulle motsvara hela nuvarande årstillverkning av pellets..
Det håller även på att tas fram en ny trädsort enbart som biobränsle.. Denna ska tydligen växa lika mycket på 20 år som vanlig tall/gran växer på 80 år o det fina med den sorten skulle va att den även suger upp 4 ggr mer co2..
Sorgligt att några ynka kronor i plånboken är viktigare än miljön..men det är väl lättare att gorma över växthuseffekt och annat när man inte skall betala själv.
Konstigt är den som är mest negativa till etanol de som aldrig testat själva och eller har egenintresse i något...märkligt nog fortsätter myterna spridas.
Självklart har hybridbilarna en given plats i framtiden precis som etanolen.
Förresten artikeln du hänvisade till var rätt kul...inte många siffror rätt i den. Om vi kör bilar som drar hälften så mycket som idag så löser sig alla problem och oljan sinar aldrig..jo tjena! Undrar vem som inte fattat nåt.
Dessutom kommer vi (bl a jag) även i framtiden vilja köra riktiga bilar med en fet V8 och gött muller. ;D
kustlöparen skrev:Med dagens etanolpris ca 8.50 går break-even ganska exakt vid 11:-/litern beräknat på att bilen drar ca 30% mer vid etanolkörning, vid 12.- litern börjar det bli riktigt lönsamt....vet iofs en kompis som kör konverterad 940 med endast 20% mer förbrukning. Konverteringssatsen kostar 4-500:- och man monterar den rätt lätt själv.
Tja jag har då kompisar som både konverterat till etanol o tillbaka till bensin igen (volvo 740) o dom som köpt sej ford focus o även dom kör nu på bensin för att etanolen blir dyrare att köra på pga ökad förbrukning.. En liten focus som ligger på 1,1 l/mil är ju totalt kasst.. ;D
toysoldier skrev:
Angående att pelletspriserna inte skulle stiga och det kommer från "VP-maffian".
Vilka fakta baserar du detta på ?
Har du följt prisutvecklingen på pellets de senaste 18 månaderna ?
Förra sommaren kunde man köpa en pall SÅBI pellets för 1600 kr. Förra vintern tyckte jag den var svindyr med 1800, nu är den uppe i 2100 och kylan har inte kommit ännu.
Elpriset kan man binda på femårigt avtal för 99öre /Kwh. Pelletspriser kan man inte binda i fyra veckor ens.
En pelletsinstallation i en nybyggt hus kostar lika mycket om inte mer än en bergvärmepump.
Så om pellets är ett bra val eller ej ska man inte vara alltför självsäker på.
Det absolut mest ekonomiska i dagsläget borde vara en värmepump och en slinga i marken. Investeringkostnad ca: 50- 60 tusen installerat å klart för normalvillans behov.
Tyvärr funkar det bara för dem som har en stor tomt.
Ja det är ju ngefär den förbrukning jag har på min 940, så det är ju inte säkert att det är bränslet det är fel på.....Har tydligen vart lite tjall med styrboxarna till Focusen, finns en del som kör på 0,8-0,9 och medans en annan kör på dryga litern. Men det är nån mjukvara i boxen som verkstan fixar.2an skrev:
Men visst det är ju inte första hand för att spara en massa pengar maqn kör på etanol, för det gör man inte...men förlorar inga heller
kustlöparen skrev:
Vill Volvo att alla ska använda RME ?
Varifrån kommer den uppfattningen ?
Läs dessa:
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/5...ulla_vagar.pdf#search="volvo framtid bränsle"
Undra hur det går med priserna på pellets om en av världens största och absolut mest framstående tillverkare av transportfordon valt detta som inriktning. Råvaran är gemensam, nämligen biomassan skog.