10 021 läst ·
65 svar
10k läst
65 svar
Har nu fått fiber - men sedan?
Nja...kashieda skrev:
Historiskt hade man iof. två routrar och det mellan dem var DMZ, men det var länge sen.
Edit: Det behöver ju inte vara dåligt med en router innanför brandväggen om man har mycket trafik som behöver routas internt, då avlastas brandväggen och behöver bara arbeta med trafik till/från internet.
Redigerat:
Så routern som tidigare användes som brandvägg är numera konfigurerad som en brygga, ungefär så långt från en brandvägg man kan komma ...useless skrev:
Antar att den är från ISP:n, jag räknar aldrig in de som min utrustning om de måste finnas kvar.
Jag fick ett fibermodem/wifi-accesspunkt/router från Ownit, jag fick deras support att konfigurera om den så att jag kunde ha min egna router efter deras.useless skrev:
Dom flesta? Jag har aldrig fått en router av mina tjänsteleverantörer. Å andra sidan vill jag bestämma själv vad jag har för prylar, så det är ingen nackdel.
Edit: När jag hade Telia ADSL så fick man ett modem med inbyggd accesspunkt, men den var så dålig att till och med Telias support rekommenderade att man köpte en egen...
Allt ingick i abonnemanget.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jag fick 1 år med Telia för 250 kr i månaden (250 Mb) och deras nya F1-router med gratis, som är riktigt snabb och bra, både i interfacet och WiFi samt 2,5 Gb-portar som man kanske kommer få användning för i framtiden. Mitt eget nät är bara 1 Gb än så länge.
Ljusårs skillnad mot deras gamla 799 om nu någon blir stressad av tanken på Telia.
Ljusårs skillnad mot deras gamla 799 om nu någon blir stressad av tanken på Telia.
N Nyikåk skrev:
Nej, det är en egen dator med Linux som filtrerar trafiken.
https://wiki.linuxfoundation.org/networking/bridge
Många nya datorer har 2,5 Gb interface på moderkortet. Med två eller flera enheter med 2,5 Gb interface på LANet är förstås en matchande switch/konsumentrouter att föredra framför 1 Gb. Finns wifi access punkter med 2,5 Gb anslutningar.MultiMan skrev:
Jag hade 799an aldrig några problem, bra wifi funkade fint i plåtskåpen.MultiMan skrev:
Jag fick 1 år med Telia för 250 kr i månaden (250 Mb) och deras nya F1-router med gratis, som är riktigt snabb och bra, både i interfacet och WiFi samt 2,5 Gb-portar som man kanske kommer få användning för i framtiden. Mitt eget nät är bara 1 Gb än så länge.
Intenon dg200 är lite svagare.