N Nyikåk skrev:
Ja, att ha två routrar där den ena agerar brandvägg är du nog rätt ensam om...;)
Då är det ju inte två routrar utan en router och en brandvägg. Häng med lite! :cool:

kashieda kashieda skrev:
Då är det ju inte två routrar utan en router och en brandvägg. Häng med lite! :cool:
Nja...
Historiskt hade man iof. två routrar och det mellan dem var DMZ, men det var länge sen.

Edit: Det behöver ju inte vara dåligt med en router innanför brandväggen om man har mycket trafik som behöver routas internt, då avlastas brandväggen och behöver bara arbeta med trafik till/från internet.

Redigerat:
N Nyikåk skrev:
Ja, att ha två routrar där den ena agerar brandvägg är du nog rätt ensam om...;)
Brandväggen kör med bryggde interface och har inget Ip-nummer (förutom ett intern management-nät).

Redigerat:
useless useless skrev:
Brandväggen kör med bryggde interface och har inget Ip-nummer (förutom ett intern management-nät).
Så routern som tidigare användes som brandvägg är numera konfigurerad som en brygga, ungefär så långt från en brandvägg man kan komma ... :rofl:
Antar att den är från ISP:n, jag räknar aldrig in de som min utrustning om de måste finnas kvar.

P
useless useless skrev:
Dom flesta? Jag har aldrig fått en router av mina tjänsteleverantörer. Å andra sidan vill jag bestämma själv vad jag har för prylar, så det är ingen nackdel.

Edit: När jag hade Telia ADSL så fick man ett modem med inbyggd accesspunkt, men den var så dålig att till och med Telias support rekommenderade att man köpte en egen...
Jag fick ett fibermodem/wifi-accesspunkt/router från Ownit, jag fick deras support att konfigurera om den så att jag kunde ha min egna router efter deras.
Allt ingick i abonnemanget.

P Peter787 skrev:
Jag fick ett fibermodem/wifi-accesspunkt/router från Ownit, jag fick deras support att konfigurera om den så att jag kunde ha min egna router efter deras.
Allt ingick i abonnemanget.
Behövs den ens?
Är det inte bara koppla in din egna?

MultiMan
Jag fick 1 år med Telia för 250 kr i månaden (250 Mb) och deras nya F1-router med gratis, som är riktigt snabb och bra, både i interfacet och WiFi samt 2,5 Gb-portar som man kanske kommer få användning för i framtiden. Mitt eget nät är bara 1 Gb än så länge.

Ljusårs skillnad mot deras gamla 799 om nu någon blir stressad av tanken på Telia.

N Nyikåk skrev:
Så routern som tidigare användes som brandvägg är numera konfigurerad som en brygga, ungefär så långt från en brandvägg man kan komma ... :rofl:
Antar att den är från ISP:n, jag räknar aldrig in de som min utrustning om de måste finnas kvar.

Nej, det är en egen dator med Linux som filtrerar trafiken.

https://wiki.linuxfoundation.org/networking/bridge

Ja, det var en Google-router som kom i paketet. Detta inlägg skrivs via det, från gäststugan en bit bort.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
deras nya F1-router med gratis, som är riktigt snabb och bra, både i interfacet och WiFi samt 2,5 Gb-portar som man kanske kommer få användning för i framtiden.
Många nya datorer har 2,5 Gb interface på moderkortet. Med två eller flera enheter med 2,5 Gb interface på LANet är förstås en matchande switch/konsumentrouter att föredra framför 1 Gb. Finns wifi access punkter med 2,5 Gb anslutningar.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag fick 1 år med Telia för 250 kr i månaden (250 Mb) och deras nya F1-router med gratis, som är riktigt snabb och bra, både i interfacet och WiFi samt 2,5 Gb-portar som man kanske kommer få användning för i framtiden. Mitt eget nät är bara 1 Gb än så länge.

Ljusårs skillnad mot deras gamla 799 om nu någon blir stressad av tanken på Telia.
Jag hade 799an aldrig några problem, bra wifi funkade fint i plåtskåpen.
Intenon dg200 är lite svagare.

A A-Man_08 skrev:
Jag hade 799an aldrig några problem, bra wifi funkade fint i plåtskåpen
Det finns flera generationer av den :) Den sista vita var helt ok!

jarlh jarlh skrev:
Ja, det var en Google-router som kom i paketet. Detta inlägg skrivs via det, från gäststugan en bit bort.
Googlerouter?
Inte en Alenterouter och en AndroidTV box?

blackarrow blackarrow skrev:
Googlerouter?
Inte en Alenterouter och en AndroidTV box?
En vit Google-router. Nest-någonting. Ser ut som en svamp ungefär.

Ingen tv-box.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är en egen dator med Linux som filtrerar trafiken.

[länk]
Ok, inte en traditionell brygga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.