[
useless useless skrev:
Dom flesta? Jag har aldrig fått en router av mina tjänsteleverantörer. Å andra sidan vill jag bestämma själv vad jag har för prylar, så det är ingen nackdel.

Edit: När jag hade Telia ADSL så fick man ett modem med inbyggd accesspunkt, men den var så dålig att till och med Telias support rekommenderade att man köpte en egen...
Ja dom flesta brukar skicka med en router om man har ett bundet abonnemang.
Det hör nog mer till vanligheterna att dom det är något som ingår, är det konstigt?

T tergo skrev:
ja du har troligen brandvägg i dit windows men skall du ha wifi behöver du en router
Ska man ha wifi behöver man en accesspunkt. Den är ibland monterad i en router, vilket generellt brukar vara en dålig lösning eftersom man vill ha routern och Wifi accesspunkten på olika ställen.

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Allente, fick på köpet med fiberinstallationen.
Vad fick du på köpet?

A A-Man_08 skrev:
Vad fick du på köpet?
Allente-bredband i två år, samt deras tv.

MathiasS MathiasS skrev:
Ska man ha wifi behöver man en accesspunkt. Den är ibland monterad i en router, vilket generellt brukar vara en dålig lösning eftersom man vill ha routern och Wifi accesspunkten på olika ställen.
Varför skulle man vilja det?

useless useless skrev:
Varför skulle man vilja det?
APn vill man ha monterad i taket eller högt på vägg centralt i huset. Där vill man sällan ha en router placerad, av praktiska skäl.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Är man tillräckligt kunnig så är Ubiquitis produkter (Wifi-AP och router) mycket prisvärda. Men det finns många trådar här där detta lyfts av många användare.

• Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
APn vill man ha monterad i taket eller högt på vägg centralt i huset. Där vill man sällan ha en router placerad, av praktiska skäl.
En vanlig standardrouter/accesspunkt funkar för de allra flesta. Med tanke på TS frågor så finns det ingen anledning att göra det mer komplicerat än så.

• Gilla
SueCia och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Allting i taket är opraktiskt, även att byta lampor :crysmile:
Har en där man ska skruva med båda händerna och hålla i kupan.

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
Tydligen är ett paket från Allente på väg, ankomst måndag. Än så länge okänt innehåll, men jag hoppas på en wifi-router.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En vanlig standardrouter/accesspunkt funkar för de allra flesta. Med tanke på TS frågor så finns det ingen anledning att göra det mer komplicerat än så.
Jag har bara svarat på DIN fråga om varför man skulle vilja dela på AP och router. Fördelen med att göra det är relevant både för svensson-användare och mer avancerade användare. Alla vill ha bra täckning.

• Älska
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har bara svarat på DIN fråga om varför man skulle vilja dela på AP och router. Fördelen med att göra det är relevant både för svensson-användare och mer avancerade användare. Alla vill ha bra täckning.
Ok. Jag trodde det bara var jag och några till nördar som körde separat router, brandvägg och accesspunkt.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Jag trodde det bara var jag och några till nördar som körde separat router, brandvägg och accesspunkt.
Vi är rätt många...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, att ha två routrar där den ena agerar brandvägg är du nog rätt ensam om...;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.