10 021 läst ·
65 svar
10k läst
65 svar
Har nu fått fiber - men sedan?
Sida 1 av 5
De var här och satte in fiberanslutningen för ett par dagar sedan. Den lilla lådan de installerade har förvisso några anslutningar för nätverkskabel, men ingen wifi-funktionalitet.
Måste man alltså köpa en separat wifi-pryl?
Är det säkert att koppla in en stationär dator med nätverkskabel direkt in i fibermodemet?
Är det säkert att koppla in en stationär dator med nätverkskabel direkt in i fibermodemet?
Ja, du behöver en separat WiFi-pryl.
Nej, det är inte säkert att koppla in en dator direkt i ett uttag. En vanlig WiFi-router för hemmabruk innehåller en brandvägg som skyddar dina saker hemma mot illvilliga hackare och annat skadligt.
Nej, det är inte säkert att koppla in en dator direkt i ett uttag. En vanlig WiFi-router för hemmabruk innehåller en brandvägg som skyddar dina saker hemma mot illvilliga hackare och annat skadligt.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det kan ju hända att din internetleverantör kommer att ge dig en router också. Du kanske borde kolla med dem.jarlh skrev:
De var här och satte in fiberanslutningen för ett par dagar sedan. Den lilla lådan de installerade har förvisso några anslutningar för nätverkskabel, men ingen wifi-funktionalitet.
Vilken fiberoperatör?jarlh skrev:
Har du valt internetleverantör än?
Fiberoperatören ansvarar/levererar normalt det som behövs för att fu ska lunna ansluta en vanlig kabeö, typiskt avslutas det med en mediaomvandlare/tjänstefördelare som har fyra kontakter för nätverkskapbel, en för internet, en för multicast-tv, en för ip-telefoni och en extra.
Sen behöver du internet, det får du från en internetoperatör, denne är du antingen "påtvingad" under viss tid, eller så måste du välja en. Internetoperatörerna brukar erbjuda någon form av hemmarouter med wifi.
Allt detta står bland de papper du gått i samband med köpet av eller vid leveransen av din fiberinstallatoon.
Köp en egen wifi-router, den kostar inte många hundra kronor. Om du får en router "gratis" från operatören så ska den inte sällan skickas tillbaka om du byter operatör=extra arbete och ev. strul.
Att byta operatör då och då är bra, du kan på så vis pressa priset på internetförbindelsen.
Att byta operatör då och då är bra, du kan på så vis pressa priset på internetförbindelsen.
Bifoga en bild på vad dom installerat men det låter som en tjänstefördelare.jarlh skrev:
Den som du sedan kopplar din router till.
Dom flesta? Jag har aldrig fått en router av mina tjänsteleverantörer. Å andra sidan vill jag bestämma själv vad jag har för prylar, så det är ingen nackdel.A A-Man_08 skrev:
Edit: När jag hade Telia ADSL så fick man ett modem med inbyggd accesspunkt, men den var så dålig att till och med Telias support rekommenderade att man köpte en egen...
Telenor tvingade på mig en router, den ligger i ett oöppnat paketvi förrådetuseless skrev:
Dom flesta? Jag har aldrig fått en router av mina tjänsteleverantörer. Å andra sidan vill jag bestämma själv vad jag har för prylar, så det är ingen nackdel.
Edit: När jag hade Telia ADSL så fick man ett modem med inbyggd accesspunkt, men den var så dålig att till och med Telias support rekommenderade att man köpte en egen...
Ett tips är att inte snåla med routern. Det gör stor skillnad på vilken hastighet du faktiskt får.