Vad jag förstår är det bra att gräsmattan är lite "långhårig" under vintern.
Då klarar den frost/snö/regn/torka bättre.
Den skall alltså inte se ut som en golfgreen på midsommar.
Vilket i hemmagräsmattans fall ändå oftast betyder mest en massa mossa :p
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O
KnockOnWood skrev:
Vad jag förstår är det bra att gräsmattan är lite "långhårig" under vintern.
Då klarar den frost/snö/regn/torka bättre.
Den skall alltså inte se ut som en golfgreen på midsommar.
Vilket i hemmagräsmattans fall ändå oftast betyder mest en massa mossa :p
Vad vore en gräsmatta utan mossa? :p Det är bekvämt att gå på och gräsmattan ser alltid grön ut :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Vad vore en gräsmatta utan mossa? :p
Jadu, en gräsmatta kanske? 😝
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
P
Jag kommer att klippa mina grönytor minst en gång till i år. Brukar klippa sista gången i slutet av oktober eller början av november. Huset ligger då välskyddat i södra Värmland.
 
KnockOnWood skrev:
Vad jag förstår är det bra att gräsmattan är lite "långhårig" under vintern.
Större risk för snömögel och andra vintersjukdomar om den är för långhårig på vintern sägs det. Det stämmer med min höst anekdotiska erfarenhet. Enda gången vi hade mycket snömögel i gräsmattan så hade vi struntat i att klippa på slutet av säsongen.
 
Ojdå! Jag trodde det var tvärt om! Då får jag kanske ta och klippa en gång till i höst i alla fall.
 
Kirre2 skrev:
Ojdå! Jag trodde det var tvärt om! Då får jag kanske ta och klippa en gång till i höst i alla fall.
Jag är säker på att det är tvärt om.
Men som ordspråket säger: För mycket och för lite skämmer allt :)

OT
För mycket och för litet skämmer allt, sa flickan, tog p-piller varannan dag.
https://livet.se/ord/liknande/se_973
 
Jag har i alla fall väntat med att ta in min klippare. Den får gå tills det börjar bli lite kallare:)
 
A
Nu är det färdigklippt för i år. "Inga" får gå i ide.
 
Haha....min heter Greger!
 
Väntar tills man får börja klippa höstlöven och är nöjd med sista klippet, har slutat räfsa
 
Förhoppningsvis är det färdigklippt...
 
Parkerade Bettan i helgen men får släppa ut henne på grönbete igen när jag kommer hem!

Mellersta Halland.
 
Nu klipper jag min gräsmatta för sista gången för säsongen. Till våren kanske det blir en robot, vi får se. Här kommer en bild på min gamla Klippo som jag funderar på att pensionera. Tycker bl a att den väsnas för mycket när den går. Har tejpat uppsamlingspåsen med silvertejp eftersom en ny kostade tusenlappen. På bilden ser ni också avtryck av vårt tält som jag låtit stå uppe under två veckor.

Gammal röd Klippo gräsklippare med silvertejpad uppsamlingspåse på en nyligen klippt gräsmatta med tydliga avtryck av ett tält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Roboten har varit parkerad en vecka tror jag. Om det inte regnar imorgon så plockar jag in den. Idag gick jag ett sista varv med trimmern. Låt nu vintern komma så vi kan plocka fram skidor och pulkor :D
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.